Även om jag inte lyssnar så ofta på det för tillfället så säger jag Pink Floyd. Ingen annan grupp har nog berört mig så mycket med musiken. Konserten på Ullevi var helt magisk. Jag började gråta till Great Gig in The Sky.
Så får jag säga filmmusikkompositören Ennio Morricone också. Tänker inte på det han gjorde till dom gamla westernfilmerna utan modernare filmer som Untouchables, Once Upon A Time In America, The Mission osv. Alltid så otroligt pricksäkert gjort från honom och det har också berört mig oerhört mycket.
Just nu: Musik: Bladerunner OST Film: "Jimmy P" [BLURAY]
Att ingen hittills har nämnt the Cure är helt häpnadsväckande. Andra band/artister som genom åren snurrat på lp-skivor, kassettband eller cd-skivor hemmavid vars namn jag tycker är värt att nämna och som har påverkat mej på ett eller annat sätt - eller får mej bara minnas en eller annan period i mitt liv är:
Thin Lizzy Rainbow Depeche Mode Joy Division Roxy Musik David Sylvian the The Police Asia Iggy Pop Beautiful South Jackie Leven Kate Bush Cloudberry Jam Erik Bibb Rebecka Törnqvist Lloyd Cole (and the Commotions) Legendary Pink Dots Durutti Collumn Kat Onoma Go Betweens
Svensk man: Peter LeMarc ( Pugh tidiga är grymma med ) Svensk kvinna: Sophie Zelmani ( Sara Isaksson ojojoj ) Utlänsk man: Tom Petty ( Tony Joe White ) Utlänskt kvinna: Diana Krall ( Norah Jones är snygg )