HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Gitarrcombo
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

gongken
Member

539 Posts

Posted - 2005/06/25 :  14:00:27  Show Profile Send gongken a Private Message
Hej!

Jag håller på och försöker bygga ihop mej en gitarrförstärkare med dubbla 12" som jag hade liggande, av märket celestion.

Jag har ett ice 500A-steg som jag kopplat skapelsen till med en preamp, nämligen p88 från rod elliot, http://www.sound.westhost.com/project88.htm

Jag tycker bara att det låter lite klent... Jag får ha volympotten på max för att få någerlunda högt ljud, borde inte 500w räcka??

Har provat med en annan liten preamp som alltid fungerat bra men med samma resultat.

Vad kan vara fel?
Är det något speciellt med en förstärkare för gitarrbruk?

Råd och tips?

Andreas

En vit Volvo svänger in på Ringvägen.

krellmaster
Member

886 Posts

Posted - 2005/06/25 :  16:14:01  Show Profile  Visit krellmaster's Homepage Send krellmaster a Private Message

Till gitarrstärkare ska man använda RÖR, då låter det bra och mycket. Tänk bara på VOX AC 30, 30W så man trillar baklänges.

nyfiken skeptiker
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7513 Posts

Posted - 2005/06/25 :  16:53:49  Show Profile Send Fuling a Private Message
Förförstärkaren är avsedd för hifi och har alldeles för låg förstärkning för gitarr!
Jag har för mig att Rod Elliot har ritning på en gitarrpreamp på sin sida också, kolla upp den.
500W räcker MER än väl, du har eventuellt världens effektstarkaste gitarrstärkare!

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2005/06/25 :  16:57:01  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Det låter som du har för låg signal in nånstans. 500 watt skall bränna upp talspolarna på dina 12or med ett fruktansvärt helvetesvrål.
Om du kan så bör du mäta upp signalen in till förförstärkaren och till effektförstärkaren. Du kanske har en kortis nånstans?
Som sagt var: 30 watt kan gör dig halvdöv med två bra 12or.
Go to Top of Page

krellmaster
Member

886 Posts

Posted - 2005/06/25 :  22:18:07  Show Profile  Visit krellmaster's Homepage Send krellmaster a Private Message

Kolla dom här om du inte redan hittat hit...
http://www.sound.westhost.com/project27.htm
http://www.sound.westhost.com/project27b.htm

nyfiken skeptiker
Go to Top of Page

gongken
Member

539 Posts

Posted - 2005/06/26 :  01:50:50  Show Profile Send gongken a Private Message
Jag tror inte att det beror på att min preamp är avsedd för hifi och har för låg förstärkning eftersom jag provat med en annan liten preamp avsedd för pa-bruk med samma resultat...eller?

Hur mäter man upp signalerna circlomanen? (eller nån annan?)

Krellmaster: Har sett ritningarna och kanske man skulle bygga sig nåt sånt...
Vad menas med de små pilarna uppåt med texten "cw" ovanför alla pottarna (balans, diskant, bas)???


Andreas

En vit Volvo svänger in på Ringvägen.
Go to Top of Page

krellmaster
Member

886 Posts

Posted - 2005/06/26 :  11:44:37  Show Profile  Visit krellmaster's Homepage Send krellmaster a Private Message

Signalen mäter du lämpligen med ett oscilloscop, rörvoltmeter eller en bra digital voltmeter. Huvudsaken är att det är hög inre resistans i mätinstrumentet så det inte belastar kretsen.

cw är nog country & western-läget:-).....nä jag skulle tro att det står för "counter wise" dvs medsols.....

nyfiken skeptiker
Go to Top of Page

gongken
Member

539 Posts

Posted - 2005/06/26 :  12:21:40  Show Profile Send gongken a Private Message
Skall jag ha en konstant signalkälla? Typ en sinusvåg?

För övrigt flyttar jag dikskussionen över hit http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=40950 eftersom jag inser att jag behöver en hel del hjälp!!

Andreas

En vit Volvo svänger in på Ringvägen.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000