En enkel fråga: Visst är det helt ok att ha hela porten utanför lådan? Dvs röretet. För lek med tanken, liten smäcker låda på vilkens topp röret elegant stiger upp som en blomma.
och så en massa krom och lack!
(dessutom så kan ingen ställa en blomkruka ovanpå den)
hmm jag har funderat på samma idé... lådan blir ju större om röret är utanför (eller: lådan blir mindre av att ha ett rör i den), och man kan väl ha hur långt rör som helst...
Ja om du gör röret som en del av ett stativ så kan det ju vara rätt så långt och då kan man ju låta det ha en lite större diameter så det blir längre och också blåser på mindre
Hm en fundering jag inte tänkt på förut man räknar inte med volymen i röret i lådberäkningen eller hur!? för en stor port kan ju ha en större volym en hela lådan. Jag testade med tex 2st Focal 6W4311 i en 28L låda. så gör man porten till stativ tänkte jag... Så en 20cm´s port som blev 90cm lång fick jag fram. Funkar ju fint som stativ, men det blir ju mer som en golvare utan botten nu... Vad säger ni?
en sak man nog skall se upp med om man använder datorprogram som räknar ut basreflexlådor är att det nog blir knasigt om man kommer till extremfall, t.ex. om lådan har noll liter och basröret är på 20liter... då blir det mer av en kvartsvågspipa..
Hmm - detta är intressant. Jag har haft funderingar på att låta hela botten eller bakstycket "sväva" fritt och låte den kant som bildas mellan sidor och bakstycke/botten bilda "rörvolymen".
Alexi - börjar inte du närma dig transmissionslinje princip/kvartsvåg eller eller något annat orgelliknande?
Ja det käns som gränsen för vad man ska kalla en dylik design är lite flytande... Jag kom på det så jag får döpa det Skulle vara kul att bygga två lådor en med en vanlig liten port och en med en lång stor port. och mäta och lysna, för att se vad som skilde dom åt. Den är ju lite för kort för att vara en TL.