Author |
Topic  |
|
silvestro
Member

122 Posts |
Posted - 2002/10/18 : 17:00:04
|
Fundera på köpa Nordost Red Dawn högtalare biwire kabel. Är det någon som har erfärenhet av dessa kabel? Jag vet att man ska lyssna själv men jag är ändå intresserade av andras intryck. |
|
Anders47
Member

1060 Posts |
Posted - 2002/10/18 : 17:35:43
|
Det fanns en tråd om detta för ett par veckor sedan, använd sökfunktionen!
|
 |
|
StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts |
Posted - 2002/10/18 : 17:48:37
|
Oooh ja, jag har erfarenhet av den. Jag kan referera till min högtalarkabelhistoria. Det började med en Tara Labs Klara, sedna blev det Supra ply 2.0 som jag så småningom biwirade tillsammans med 3.4. Efter det flätade jag egna högtalarkablar enligt "Svallandermodellen". Mina hemflätor byttes ut mot en PAD Elementa Biwire. Efter PAD köpte jag ett par MIT T4 biwire som jag hade för avsikt att behålla för all framtid, en väldigt trevlig kabel för pengarna. Nåväl, jag fick chansen att köpa en MIT T2 biwire utan att det kostade mig men är några hundra så T4 byttes mot T2, och nu tänke jag aldrig mer byta kabel
Tiden gick, jag var lycklig tills en dag då jag fick chansen att köpa ett "kabelpaket" bestående av en Nordost Blue Heaven biwire och en Nordost Red Dawn biwire. Jag tänkte på saken i 2 veckor innan jag slog till. Tänkte att det var värt att testa. Till en början så tänkte jag spela på Blue Heaven och sälja Red Dawn för att finansiera affären. Blue Heaven i kombination med mina Coplandgrejer spelade faktiskt ut MIT T 2 rätt ordentligt. Min sambo sade att "stereon har aldrig låtit så klart tidigare. Fraseringarna i sången har aldrig varit så tydliga". Jag kan bara instämma i hennes omdöme.
Till slut kunde jag dock inte motstå frestelsen att testa Red Dawn kabeln. Den gjorde allt osm Blue Heaven gjorde, fast bättre och lite till. Den har förutom Blue Heavens upplösning och ljudbild en större värme och djupare bas, den känns sammantaget mer homogen. Att efter detta återgå till BLue Heaven, eller för den delen MIT T2 biwire var inte att tänka på. Red Heaven spelar numera i min anläggning, och de andra två är sålda. Denna kabel är så bra att jag aldrig kommer att byta ut den
 |
läs mer på: http://hello.to/hifi |
 |
|
Larsho
Member

5340 Posts |
Posted - 2002/10/18 : 17:57:15
|
quote: Originally posted by StefanB
Oooh ja, jag har erfarenhet av den. Jag kan referera till min högtalarkabelhistoria. Det började med en Tara Labs Klara, sedna blev det Supra ply 2.0 som jag så småningom biwirade tillsammans med 3.4. Efter det flätade jag egna högtalarkablar enligt "Svallandermodellen". Mina hemflätor byttes ut mot en PAD Elementa Biwire. Efter PAD köpte jag ett par MIT T4 biwire som jag hade för avsikt att behålla för all framtid, en väldigt trevlig kabel för pengarna. Nåväl, jag fick chansen att köpa en MIT T2 biwire utan att det kostade mig men är några hundra så T4 byttes mot T2, och nu tänke jag aldrig mer byta kabel
Vad är priset på Red Dawn ?? Mvh Lars Tiden gick, jag var lycklig tills en dag då jag fick chansen att köpa ett "kabelpaket" bestående av en Nordost Blue Heaven biwire och en Nordost Red Dawn biwire. Jag tänkte på saken i 2 veckor innan jag slog till. Tänkte att det var värt att testa. Till en början så tänkte jag spela på Blue Heaven och sälja Red Dawn för att finansiera affären. Blue Heaven i kombination med mina Coplandgrejer spelade faktiskt ut MIT T 2 rätt ordentligt. Min sambo sade att "stereon har aldrig låtit så klart tidigare. Fraseringarna i sången har aldrig varit så tydliga". Jag kan bara instämma i hennes omdöme.
Till slut kunde jag dock inte motstå frestelsen att testa Red Dawn kabeln. Den gjorde allt osm Blue Heaven gjorde, fast bättre och lite till. Den har förutom Blue Heavens upplösning och ljudbild en större värme och djupare bas, den känns sammantaget mer homogen. Att efter detta återgå till BLue Heaven, eller för den delen MIT T2 biwire var inte att tänka på. Red Heaven spelar numera i min anläggning, och de andra två är sålda. Denna kabel är så bra att jag aldrig kommer att byta ut den

|
Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död |
 |
|
Larsho
Member

5340 Posts |
Posted - 2002/10/18 : 17:58:49
|
quote: Originally posted by Larsho
quote: Originally posted by StefanB
Vad är priset på Red Dawn ?? Mvh Lars Tiden gick, jag var lycklig tills en dag då jag fick chansen att köpa ett "kabelpaket" bestående av en Nordost Blue Heaven biwire och en Nordost Red Dawn biwire. Jag tänkte på saken i 2 veckor innan jag slog till. Tänkte att det var värt att testa. Till en början så tänkte jag spela på Blue Heaven och sälja Red Dawn för att finansiera affären. Blue Heaven i kombination med mina Coplandgrejer spelade faktiskt ut MIT T 2 rätt ordentligt. Min sambo sade att "stereon har aldrig låtit så klart tidigare. Fraseringarna i sången har aldrig varit så tydliga". Jag kan bara instämma i hennes omdöme.

Nytt försök
Vad är priset på Red Dawn, har själv Blue Heaven signalkabel, tror du man behöver byta även den ?? Mvh Lars |
 |
|
sladd
Member

3028 Posts |
Posted - 2002/10/18 : 18:13:06
|
Nordost Red Dawn anlände idag till ljudrummet för en mer noggrann utvärdering. Kostar runt 20 lapp för högtalarkablarna.
Återkommer med recension. |
Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt
Butiksägare, Hificonsult |
 |
|
robban
Audio Concept

491 Posts |
Posted - 2002/10/18 : 18:43:08
|
Hej Sladd,
när ni talar kablar i den prisklassen kanske det vore intressant om jag skickar ner Analysis Plus och Audience till dig för en seriös jämförelse. Diverse test i USA tyder på att det kan löna sig att lyssna till dessa först innan man bestämmer sig.
mvh, robban www.klubben.net |
Ansvarar för distribution och försäljning av HIFI produkter via,  |
 |
|
Larsho
Member

5340 Posts |
Posted - 2002/10/18 : 18:48:16
|
quote: Originally posted by robban
Hej Sladd,
när ni talar kablar i den prisklassen kanske det vore intressant om jag skickar ner Analysis Plus och Audience till dig för en seriös jämförelse. Diverse test i USA tyder på att det kan löna sig att lyssna till dessa först innan man bestämmer sig.
mvh, robban www.klubben.net
Låter intressant, vad är priset på dessa ???
Mvh Lars |
 |
|
robban
Audio Concept

491 Posts |
Posted - 2002/10/18 : 18:56:02
|
Hej Lars,
vilken längd handlar det om? Single/biwired?
 |
|
Larsho
Member

5340 Posts |
Posted - 2002/10/18 : 18:58:19
|
Hej Lars,
vilken längd handlar det om? Single/biwired?
Behöver inte så lång kabel, max 2 meter, singel !!! Mvh Lars |
 |
|
sladd
Member

3028 Posts |
Posted - 2002/10/18 : 19:02:44
|
Det svettigaste som finns är att utvärdera produkter för att skriva recension på dem...
Visst, skicka hit de du tycker bör matcha ett par Red Dawn, och ett par som du tycker matchar ett par Valhalla..... |
Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt
Butiksägare, Hificonsult |
 |
|
robban
Audio Concept

491 Posts |
Posted - 2002/10/18 : 19:54:41
|
Hej Sladd,
bara om du tycker det vore kul. Det är mycket jobb med det och det måste göras seriöst av hänsyn till produkterna/producenterna.
Vi behöver inte blanda in vad jag tycker i sammanhanget, men enligt ett nyligen genomfört test i Stereophile föredrog de Audience Au 24 framför Valhalla, och till ett mycket lägre pris. Intressant eller hur?
Soundstage har för tillfället ett intressant test där Analysis Plus - Solo Crystal Oval 8 jämförs med Nordost och Transparent. Även om denna inte är deras toppmodell klarar den sig mycket bra.
|
 |
|
robban
Audio Concept

491 Posts |
Posted - 2002/10/18 : 20:00:23
|
Hej Lars,
1 par Audience AU24, Speaker, 2,0m Pris 9850.- SEK
 |
|
Larsho
Member

5340 Posts |
Posted - 2002/10/18 : 20:27:09
|
Hej Lars,
1 par Audience AU24, Speaker, 2,0m Pris 9850.- SEK
OK låter intressant, får fundera på detta, man vill ju gärna lyssna innan man slår till
Mvh Lars |
 |
|
ekman
Member

270 Posts |
Posted - 2002/10/18 : 21:10:05
|
Au
guldkabel?????? |
 |
|
StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts |
Posted - 2002/10/18 : 23:48:04
|
Vill bara säga att man kan köpa begagnade Red dawn biwire för mellan 6-8 kkr. Så det är inte så vansinniga pengar som man annars kan tro.
Kul att få höra Sladds omdöme. |
läs mer på: http://hello.to/hifi |
 |
|
ekman
Member

270 Posts |
Posted - 2002/10/19 : 00:40:54
|
sladds kabel och den du har stefan är fortfarande inte samma kabel |
 |
|
Jorma
Member

3316 Posts |
Posted - 2002/10/20 : 01:47:02
|
Hej Sladd,
Vi ska testa dessa Audiens AU24 högtalarkablar mot Valhalla i en anläggning bestående av bla. Mårten Design Coltrane som kommer att avslöja vad dom går för. Jag tycker att detta blir lika spännande som du Robban. Testen i Stereophile säger att testjournalisten som tidigare haft Valhallan som sin referens numera föredrar Audiens vad det gäller högtalarkablarna, men han har kanske andra preferanser än vad vi har. Han föredrar tex. rörförstärkare. Men som sagt var, det ska bli intressant att jämföra, och biwirekabeln som kostar en fjärdedel, och singelwirekabeln som kostar en sjundedel av Valhallan kan man ju hoppas på att dom är minst lika bra. Det sparar in en del av framtida investeringar i välljud. Testrapport kommer framöver.
|
Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg. http://www.jormadesign.com/ |
 |
|
|
Topic  |
|