HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Blir man smartare av musik ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2005/07/07 :  16:16:35  Show Profile Send hal a Private Message
På radion idag P 1. Klockan 12:10 och 23.40 programmet:

"Blir man smartare av musik"

Går att lyssna på här eller ladda ner:

http://www.sr.se/cgi-bin/p1/program/index.asp?programID=412

Svaret på frågan var väl ett rungande Ja!

Undra hur många skivor om dagen som är rekommenderat för att man skall bli riktigt intelligent ?
Det framgår kanske inte riktigt av programmet som ändock kan vara värt att lyssna på.

Veckans skiva, här !

Edited by - hal on 2005/07/07 20:57:51

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/07/07 :  16:26:16  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Obekräftade rykten talar väl om klassisk musik som skall spelas för (mycket) unga barn för att öka intelligensen.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2005/07/07 :  16:33:34  Show Profile Send hal a Private Message
quote:
Obekräftade rykten talar väl om klassisk musik som skall spelas för (mycket) unga barn för att öka intelligensen

Nja, tror frågeställningen var mer komplex än så.
Skall själv lyssna på programmet i sin helhet ikväll.

Veckans skiva, här !
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/07/07 :  17:57:13  Show Profile Send ohmega a Private Message
Själv känner jag ett behov av att lyssna på musik ikväll...

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2005/07/07 :  19:53:44  Show Profile Send hal a Private Message
quote:
Själv känner jag ett behov av att lyssna på musik ikväll...

Kanske hjälper, vem vet...

Veckans skiva, här !
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2005/07/07 :  20:26:22  Show Profile
Så en helkväll och ett helrör senare... så lyssnar man lite på musik och är helt återställd, underbart

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2005/07/08 :  08:40:54  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Öh? vadå? bafatt man digga sån skitmusik, ja digga headbanging... öh..
Go to Top of Page

Calle H
Member

147 Posts

Posted - 2005/07/13 :  21:12:13  Show Profile  Visit Calle H's Homepage Send Calle H a Private Message
-Inte om man tittar på musiker som Varg Vikernes (Burzum), Blackmoon (Dark funeral), Tomas diLeva, Alla i Finnroll och varenda 60-talsrockare typ Keith Richards (Roling stones).

Med öl i gräset på en Opeth-konsert.
Go to Top of Page

yahriel
Member

468 Posts

Posted - 2005/07/15 :  10:57:38  Show Profile  Visit yahriel's Homepage Send yahriel a Private Message
Såg "Mythbusters" på Discovery igår. Där försökte de sätta punkt för myten att plantor växer bättre när man pratar med dem. Hur som helst, ett gäng olika växhus sattes upp där ärtor fick växa under olika förhållanden. I ett hus pratade man snällt med plantorna och uppmuntrade dem. I ett annat hus svor man åt hem och kallade dem förlorare. I ett annat spelade man klassisk musik dygnet runt för dem och i det sista spelade man hårdrock för dem dygnet runt.

Resultat? Växthuset där det spelades hårdrock gav den störrsta skörden, marginellt bättre än växthuset med klassisk musik. Sämst gick det gör kontrollväxthuset där man varken pratat eller spelat musik. Växthuset där man pratat snällt med plantor gav lite större skörd än växthuset där man skällt på dem.

Slutsats? Inte bara människor mår bättre av musik.

Mitt system | Min musiksamling | Tornstrand.com
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2005/07/16 :  15:09:19  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Citat:
"Blir man smartare av musik"

Svar:
Inte direkt, men däremot har musik en avslappnande / lungnande effekt. Detta leder i sin tur att hjärnan "kopplar av" och har lättare att bearbeta och lagra intagen information. På så sätt förbättras minnet och ju mer vi minns, desto fler referenser får vi och kan utnyttja detta i kommande situationer.

Tidigare ansågs klassisk musik ge bäst effekt, men efter vidare forskning har det visat sig att det viktigaste är att lyssna på den musik man tycker bäst om! Bethoven eller Children of Bodom, det är bara att välja

Något jag tycker är underbart är att komma hem dödstrött från skolan, sätta på en bra skiva och lägga mig i soffan och slumra en stund

Efter det orkar jag ta i tu med dagens bekymmer...
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2005/07/16 :  16:55:30  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Det stimulerar ju hjärnan att lyssna på musik, och som de flesta andra av våra organ mår den bra av stimulans(ops, nu kommer flera av er tänka snusk), att spela musik själv ska även det vara bra.

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2005/07/16 :  18:35:44  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Jo, visst kan man bli stimulerad också! För mig så spelar "ingångshumöret" stor roll. Om jag är trött och stressad så verkar musiken avslappnande. Är jag på gott humör och jag till exempel skall ut på konsert på kvällen så blir jag taggad och mer "på G" istället. Så fungerar i alla fall jag, om det är allmängiltligt vet jag ej...
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2005/07/16 :  23:45:54  Show Profile Send Bravo a Private Message
Blir man smartare av musik?
Självklart!

Bravo
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000