Author |
Topic  |
|
hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts |
Posted - 2005/07/07 : 16:16:35
|
På radion idag P 1. Klockan 12:10 och 23.40 programmet:
"Blir man smartare av musik"
Går att lyssna på här eller ladda ner:
http://www.sr.se/cgi-bin/p1/program/index.asp?programID=412
Svaret på frågan var väl ett rungande Ja! 
Undra hur många skivor om dagen som är rekommenderat för att man skall bli riktigt intelligent ? Det framgår kanske inte riktigt av programmet som ändock kan vara värt att lyssna på. |
Veckans skiva, här ! |
Edited by - hal on 2005/07/07 20:57:51 |
|
EngelholmAudio
Member

8209 Posts |
Posted - 2005/07/07 : 16:26:16
|
Obekräftade rykten talar väl om klassisk musik som skall spelas för (mycket) unga barn för att öka intelligensen.
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
 |
|
hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts |
Posted - 2005/07/07 : 16:33:34
|
quote: Obekräftade rykten talar väl om klassisk musik som skall spelas för (mycket) unga barn för att öka intelligensen
Nja, tror frågeställningen var mer komplex än så. Skall själv lyssna på programmet i sin helhet ikväll.
|
Veckans skiva, här ! |
 |
|
ohmega
Member

4651 Posts |
Posted - 2005/07/07 : 17:57:13
|
Själv känner jag ett behov av att lyssna på musik ikväll ... |
Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker" Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor |
 |
|
hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts |
Posted - 2005/07/07 : 19:53:44
|
quote: Själv känner jag ett behov av att lyssna på musik ikväll...
Kanske hjälper, vem vet... |
Veckans skiva, här ! |
 |
|
Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts |
Posted - 2005/07/07 : 20:26:22
|
Så en helkväll och ett helrör senare... så lyssnar man lite på musik och är helt återställd, underbart  |
admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert |
 |
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts |
Posted - 2005/07/08 : 08:40:54
|
Öh? vadå? bafatt man digga sån skitmusik, ja digga headbanging... öh.. |
 |
|
Calle H
Member

147 Posts |
Posted - 2005/07/13 : 21:12:13
|
-Inte om man tittar på musiker som Varg Vikernes (Burzum), Blackmoon (Dark funeral), Tomas diLeva, Alla i Finnroll och varenda 60-talsrockare typ Keith Richards (Roling stones). |
Med öl i gräset på en Opeth-konsert.
|
 |
|
yahriel
Member

468 Posts |
Posted - 2005/07/15 : 10:57:38
|
Såg "Mythbusters" på Discovery igår. Där försökte de sätta punkt för myten att plantor växer bättre när man pratar med dem. Hur som helst, ett gäng olika växhus sattes upp där ärtor fick växa under olika förhållanden. I ett hus pratade man snällt med plantorna och uppmuntrade dem. I ett annat hus svor man åt hem och kallade dem förlorare. I ett annat spelade man klassisk musik dygnet runt för dem och i det sista spelade man hårdrock för dem dygnet runt.
Resultat? Växthuset där det spelades hårdrock gav den störrsta skörden, marginellt bättre än växthuset med klassisk musik. Sämst gick det gör kontrollväxthuset där man varken pratat eller spelat musik. Växthuset där man pratat snällt med plantor gav lite större skörd än växthuset där man skällt på dem.
Slutsats? Inte bara människor mår bättre av musik. |
Mitt system | Min musiksamling | Tornstrand.com |
 |
|
PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts |
Posted - 2005/07/16 : 15:09:19
|
Citat: "Blir man smartare av musik"
Svar: Inte direkt, men däremot har musik en avslappnande / lungnande effekt. Detta leder i sin tur att hjärnan "kopplar av" och har lättare att bearbeta och lagra intagen information. På så sätt förbättras minnet och ju mer vi minns, desto fler referenser får vi och kan utnyttja detta i kommande situationer. Tidigare ansågs klassisk musik ge bäst effekt, men efter vidare forskning har det visat sig att det viktigaste är att lyssna på den musik man tycker bäst om! Bethoven eller Children of Bodom, det är bara att välja
Något jag tycker är underbart är att komma hem dödstrött från skolan, sätta på en bra skiva och lägga mig i soffan och slumra en stund
Efter det orkar jag ta i tu med dagens bekymmer... |
 |
|
mayday
350.000-klubben

8338 Posts |
Posted - 2005/07/16 : 16:55:30
|
Det stimulerar ju hjärnan att lyssna på musik, och som de flesta andra av våra organ mår den bra av stimulans(ops, nu kommer flera av er tänka snusk), att spela musik själv ska även det vara bra. |
DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket  Mayday DIY Blogg http://maydaydiy.wordpress.com/
|
 |
|
PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts |
Posted - 2005/07/16 : 18:35:44
|
Jo, visst kan man bli stimulerad också! För mig så spelar "ingångshumöret" stor roll. Om jag är trött och stressad så verkar musiken avslappnande. Är jag på gott humör och jag till exempel skall ut på konsert på kvällen så blir jag taggad och mer "på G" istället. Så fungerar i alla fall jag, om det är allmängiltligt vet jag ej... |
 |
|
Bravo
Member

5320 Posts |
Posted - 2005/07/16 : 23:45:54
|
Blir man smartare av musik? Självklart!  |
Bravo  |
 |
|
|