HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Betongsub 1600liter
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2002/10/19 :  23:36:08  Show Profile Send n/a a Private Message
quote:
Originally posted by Niklas Nord

hartley är juh gamla, och har väl rätt dåligt xmax??
är det vergligen nått att ens tänka på idag?

Jag har inte några siffror på elementen men det kan nog vara så att dom 24tummen i diameter inte innebär några större krav på x-max.
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2002/10/19 :  23:42:33  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

ultraporr, mccauley 18"

inte så snygg kanske.. men den e bra.

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.

Edited by - Niklas Nord on 2002/10/19 23:50:49
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2002/10/19 :  23:44:22  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
quote:
Originally posted by Dahlberg
[br
God afton.
Jo, så här är det. Jag råkar ha 2st E-155/8 liggande och nu har jag tänkt mig att bygga ett litet soffbord bestyckat med ett av dom elementen. Det landar på 250L och en portning vid 25HZ. Elementet kommer att spela mot golvet (10cm borde räcka som avstånd) Det ser riktigt bra ut i simulering. Jag vet inte vad du har att simulera med men jag skulle kunna skicka över projectet.

Dahlberg,

Låter som ett seriöst projekt Men ... jag får inte så bra data när jag simulerar en 250L låda med två E-155, portad till 25Hz Tänkte du använda isobarik eller funderar du på någon form av elektronisk kompensering av frekvensgången ...

P.S.
Jag kan mycket väl simulerat fel efter så pass mycket whisky som jag tryckt i mig ikväll
D.S.

Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog

Go to Top of Page

n/a
deleted

776 Posts

Posted - 2002/10/19 :  23:46:06  Show Profile Send n/a a Private Message
quote:
Originally posted by neriks

quote:
Originally posted by X-ray
[br
Jag skulle vilja rekommendera LAB-gruppen slutsteg... Överkommliga priser och ruggigt med effekt.

X-ray,

Är nog benägen att hålla med. LabGruppen stegen låter otroligt fint, är otroligt rubust byggda och är dessutom svenska (vilket jag tycker är kul)! Om det inte hade varit för att Lab-stegen är utrustade med en ganska irriterande fläkt så hade jag formodligen använt LabGruppen till mina basar. Nu blev det istället ML men det är en annan historia ... Crown's K1 och K2 är två hyggliga PA-steg som däremot saknar fläkt vilket jag tycker är bra när det gäller att använda PA-prylar i hemmet

Precis. Men tanken var lite att topic-startaren kunde gömma undan labbet någotstans.. :-D

//Jonas

Insyltad i branschen via Ljudmakarn
Go to Top of Page

n/a
deleted

776 Posts

Posted - 2002/10/19 :  23:47:08  Show Profile Send n/a a Private Message
quote:

quote:

quote:
[br
Jag skulle vilja rekommendera LAB-gruppen slutsteg... Överkommliga priser och ruggigt med effekt.

X-ray,

Är nog benägen att hålla med. LabGruppen stegen låter otroligt fint, är otroligt rubust byggda och är dessutom svenska (vilket jag tycker är kul)! Om det inte hade varit för att Lab-stegen är utrustade med en ganska irriterande fläkt så hade jag formodligen använt LabGruppen till mina basar. Nu blev det istället ML men det är en annan historia ... Crown's K1 och K2 är två hyggliga PA-steg som däremot saknar fläkt vilket jag tycker är bra när det gäller att använda PA-prylar i hemmet

Precis. Men tanken var lite att topic-startaren kunde gömma undan labbet någotstans.. :-D Jävligt kul att dom är svenska... Låter bra gör dom som sagt. Har jobbat en del med dom också...h mm.

//Jonas

Insyltad i branschen via Ljudmakarn
Go to Top of Page

Niklas Nord

6152 Posts

Posted - 2002/10/19 :  23:47:30  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2002/10/19 :  23:48:06  Show Profile Send n/a a Private Message
En bas i lådan var det.
Laphroaig är vad jag får i mig för tillfället. Gott.

Edited by - n/a on 2002/10/19 23:49:51
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2002/10/19 :  23:51:47  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
quote:

Precis. Men tanken var lite att topic-startaren kunde gömma undan labbet någotstans.. :-D

X-ray,

... är det en mycket bra rekommendation på ett mycket bra slutsteg!!!

Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2002/10/19 :  23:51:55  Show Profile Send n/a a Private Message
Neriks, du kan ändra fs till 25hz. Jag har mätt dom och dom är ordentligt inspelade.
Go to Top of Page

Niklas Nord

6152 Posts

Posted - 2002/10/19 :  23:52:00  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Ino´s Z system är juh tillsammans med ett annat system det
som presterar starkakt ljudtryck, vilket är det andra
?

Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2002/10/19 :  23:54:36  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
quote:
Originally posted by Niklas Nord

NN,

Har faktiskt inte druckt denna ... Är den god ... jag förmodar det

Go to Top of Page

Niklas Nord

6152 Posts

Posted - 2002/10/19 :  23:57:28  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

det är en riktig jamare!!!

Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2002/10/19 :  23:58:56  Show Profile Send n/a a Private Message
1600liter kanske ger plats för en hornlösning. Är det någon som har en aning om vad en hornöppning med måtten 0,5x1,1m ger i utsträckning nedåt. Jag vill minnas att det nog inte räcker riktigt hela vägen ned.
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2002/10/20 :  00:03:39  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
quote:

En bas i lådan var det.
Laphroaig är vad jag får i mig för tillfället. Gott.

Jag tänkte väl ... Två element såg konstigt ut ... Laphroaig är inte helt fel. Just nu sitter jag och dricker en annan härlig Islay whisky, nämligen en lagom rökig Caol Ila från 1975

quote:

Neriks, du kan ändra fs till 25hz. Jag har mätt dom och dom är ordentligt inspelade.

Ja, då verkar det ännu bättre ... Posta gärna lite bilder på projektet när du sätter igång och när du är färdig ... ...

Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2002/10/20 :  00:17:26  Show Profile Send n/a a Private Message
Jag har skickat en skärmdump på simuleringen till din feedback adress.

PS.Lite of-topic just nu.
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2002/10/20 :  00:21:36  Show Profile Send n/a a Private Message
Mr.T
Det vore intressant om du kunde fixa en ritning på utrymmet du har att disponera. Det kan kanske gå att fixa till ett bashorn.
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2002/10/20 :  00:21:52  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
quote:

1600liter kanske ger plats för en hornlösning. Är det någon som har en aning om vad en hornöppning med måtten 0,5x1,1m ger i utsträckning nedåt. Jag vill minnas att det nog inte räcker riktigt hela vägen ned.

Dahlberg,

Om inte jag har räknat alldeles uppåt väggarna vilket inte är helt omöjligt i mitt tillstånd så borde en hornöppning på 0.55 m^2 kunna rendera en gränsfrekvens på följande frekvenser (dock beroende på placering):

Fria luften: ~130Hz
En vägg: ~92Hz
En vägg och ett golv: ~65Hz
Ett hörn: ~46Hz

... hmmm ... har jag verkligen räknar rätt Någon som kan kontrollräkna?

Go to Top of Page

Niklas Nord

6152 Posts

Posted - 2002/10/20 :  00:30:46  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message
det är ungeför såhär tufft det kan bli med massor av bas;

med aura 18" såklart..

---
I own 4 BASSMAXX B-Ones myself. I run a six piece band and sub-contract festivals and events on the side. I have also done a number of national acts with them, and they have performed flawlessly. I am running a QSC EX4000 per pair, and still have plenty of head-room to handle several thousand people in a club or hall environment.
In 6 years of live audio production, working with major sound companies, I would say that I have found none better.

Edited by - Niklas Nord on 2002/10/20 00:38:10
Go to Top of Page

Niklas Nord

6152 Posts

Posted - 2002/10/20 :  00:32:24  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

bräcker den föresten inte Ino Audio´s system då?

Data for Two Cabinets
Frequency Response: 20Hz to 90Hz. +-5dB
Sensitivity (1W @ 1M): 110dB
Long Term Max Output: 137dB (calculated)
Short Term Peak output: 142dB (calculated)

Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2002/10/20 :  00:32:58  Show Profile Send n/a a Private Message
http://melhuish.org/audio/exphypcalc.htm

Här har du en länk till ett exponentialhornsprogram som ger mig en hornlängd på 515cm.
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2002/10/20 :  01:02:48  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
quote:

http://melhuish.org/audio/exphypcalc.htm

Här har du en länk till ett exponentialhornsprogram som ger mig en hornlängd på 515cm.

Dahlberg,

Kanonbra länk!!!

Jag brukar göra som så när jag designar (bygger) horn att jag börjar med att beräkna hornets öppning (eng: mouth) som en funktion av vilken gränsfrekvens som jag eftersträvar. I detta sammanhang är jag oxå intresserad av att veta om hornet ska placeras i fria luften, efter en vägg ... eller i ett hörn. Efter det så bestämmer jag längden av hornet. Längen är det oftast inte så noga med bara den är mer än 1/4 av gränsfrekvnsens våglängd. Sen räknar jag baklänges för att se hur stor arean av hornets hals (eng: throat) blir ... Hur stor (eller liten) halsens area blir beror oxå på vilken typ av horn man väljer (exponential, hyperboliskt, tractrix ... )

Ett annat sätt är att börja att beräkna halsens area samt hornets öppningen. Därefter bestämmer man vilken typ av horn man ska använda vilket kommer resultera i en viss typ av funktion som visar utvidgningen av hornet, d.v.s hornet expansion (exponential, hyperbolic, tractrix ... ). När denna funktion är bestämd så beräknar man avståndet mellan halsen och öppning till det avstånd där utvidgningen av hornet är lika med den beräknade arean på hornet öppning ...

Hmmm ... förstår knappt vad jag skriver längre ... Kanske dax att gå och sova

Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2002/10/20 :  01:07:56  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Niklas,

det där med ljudtryck beror mycket på hur man räknar och det uppmätta kan ju skilja sig. När Bertil Alving mätte ljudtrycket på Studio Blue så blev resultaten: Undre gränsfrekvens 14 Hz, -5 dB vid 10 Hz. 137 dB i registret 17-55 Hz, 7 meter från högtalarna. 137 dB motsvarar 154 dB 1 meter från högtalarna. Vid lyssningsplats (mixerbordet) var max ljudtryck 134 dB, omräknat till en meter blir det 145 dB. Max ljudtryck i normala rum är dock satt till 139 dB @ 20 Hz 1 meter från högtalaren.

Eftersom det systemet du pratar om anger 20-90 Hz ± 5 dB är det svårt att jämföra siffrorna med Ino's. Innebär det att -5 dB punkten är vid 20 Hz? Dock räcker kraften till och blir över ändå .

"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2002/10/20 :  01:09:32  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
NN,

De där Bassmaxx har jag länge velat lyssna till (eller kanske snarare uppleva) ... Verkar coola ...

Go to Top of Page

Simba
Member

308 Posts

Posted - 2002/10/20 :  11:19:46  Show Profile Send Simba a Private Message
quote:

quote:
[br

X-ray,

Hva med disse??! http://www.lyeco.com.tw/specs/hugevc/lp1511kgr.htm

I 1600l liter kan du fint få plass til 6stk, eller kanskje 8stk??!!!
Go to Top of Page

MrT
Starting Member

48 Posts

Posted - 2002/10/20 :  11:59:35  Show Profile Send MrT a Private Message
Hmmm...det har sprutat idéer i natt...ni fick med en del whisky bilder också, det är gott!
Horn blir det inte nu (sen kanske, vem vet?). Trist om man knåpar ihop ett invecklat horn och sen blir det bara fiasko.

Många av er nämner Lab-steg, låter helt rätt!!

Ska försöka hitta några lämpliga test element (beg 18") för utvärdering och se hur det fungerar med en portad variant. Är utfallet bra, får jag titta på mera "seriösa element".

Tack för alla tips!!!
Jag tar tacksamt emot ännu fler synpunkter.
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000