Jag har nu under några veckor när jag lyssnat på min reciever haft distorsion i basen då jag lyssnat på SR P1. Jag har Comhem och nu undrar jag om någon annan som bor i Stockholms trakten och får radio och tv levererat av Comhem noterat samma sak som jag. Det här rör bara P1 och när jag lyssnar på P1 i min mobila enhet låter det helt okey. Man kan också se att det distar i min goniometer så det råder inget tvivel om den saken.
Jäpp! Jag har samma erfarenheter av att lyssna på P1 92,4 MHz via ComHem. P1 låter som en mycket svag eterförmedlad radiostation - distorsion och en massa småstörnngar. Bra att veta att fler har samma problem. Kommer att felanmäla till ComHem.
mvh/ Jörgen G
PS P1 92,4 låter däremot helt OK eterförmedlad. /DS
Nej inte NTP utan jag har en från DK(sedan 10 år)som heter MSD 550 med inbyggd FFT analysator och nu i dessa 5.1 tider har jag för säkerhets skull också skaffat mig en för detta ändamål. Den heter DK MSD 600SA som då klarar 5.1 och har inbyggd FFT + RTA och loudness mätning, brusgenerator, tongenerator & analoga in/ut + AD/DA som klarar 96/24. Man kan säga att jag är rustad till tänderna men vad jag inte har som ändå är möjligt att uppdatera instrumentet. Det är flera in och utgångar så att jag kan mäta upp till åtta kanaler samtidigt....men jag nöjer mig med 2.1,3.1,4.1 eller 5.1. Det fina med det här är ju att jag inte alls behöver lyssna på musiken utan jag kan ju bara nöja mig med att titta på mina instrument.
Himla bra att vi åtminstone är två som har märkt det här. Jag har skrivit nu idag till Comhem och det vore ju bra om du Jörgen_G gör det samma. Då tror dom väl att det är en komplott från ett par hifi-dårar.
Jag skrev till ComHem precis efter att jag postade förra inlägget. Skrev dessutom om att 93,8 (P4 Radio Stockholm) tidvis har samma problem i ComHem-nätet.
Hifi-komplott? För P1-lyssning? I den kanalen har i alla fall inte jag hört mycket som tarvar Hifi-kvalitet på ljudet. Men utan störningar och distorsion vill man ju vara.