| Author |
Topic  |
|
John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts |
Posted - 2002/10/20 : 11:04:16
|
Jag tacklar problemet med dåliga inspelningar som så att dom avlyssnas på lägre lyssningsvolym. Öronen säger ofta tidigt ifrån när man försöker att spela dåliga inspelningar starkt. Det är inte alltid så men oftast. Skillnadera i lyssningsvolym som uppfattas som behaglig kan vara enorm. Hörseln får avgöra och jag serverar öronen så lite obehag som möjligt.
Vinyl har jag funderat på att skaffa för att det faktiskt är fler skivor som mastrats bättre där. Det kan vara värt att enligt min uppfattning använda ett sämre medium när mastringarna är väldans mycket bättre. Det man förlorar gungorna tar man mångfalt igen på karusellerna.
John |
Is there anybody out there? |
 |
|
|
matså
Semesterfirare

2705 Posts |
Posted - 2002/10/20 : 11:14:33
|
| nin du sa att dina hårdrocksplattor från 70 talet lät bättre? Konstigt många säger ju inklisive mig själv(i alla fall de 70 tals skivor jag har) har de flesta sämre inspelning än till och med 50 talets. En del skivor så låte Phil Collins som han sitter i en papplåda. |
Min fotosida på flickr
|
 |
|
|
nin
Semesterfirare

2425 Posts |
Posted - 2002/10/20 : 14:34:34
|
Jag tacklar problemet med dåliga inspelningar som så att dom avlyssnas på lägre lyssningsvolym. Öronen säger ofta tidigt ifrån när man försöker att spela dåliga inspelningar starkt. Det är inte alltid så men oftast. Skillnadera i lyssningsvolym som uppfattas som behaglig kan vara enorm. Hörseln får avgöra och jag serverar öronen så lite obehag som möjligt.
Ja, detta är väldigt sant. Är det en dålig så är det är bättre att spela lägre. Körde en Megadeth skiva igår och när jag hörde den i min vanliga ganska höga volym så var den för ljus för min smak och rätt "hård" klang. Men när jag sänkte så gick det bättre.
Vinyl har jag funderat på att skaffa för att det faktiskt är fler skivor som mastrats bättre där. Det kan vara värt att enligt min uppfattning använda ett sämre medium när mastringarna är väldans mycket bättre. Det man förlorar gungorna tar man mångfalt igen på karusellerna
Ja, och framförallt så brukar alltid första pressen vara den bästa, och för skivor innan 1984 så är det svårt att få dom på första press CD Men vissa låter bättre på omsläpp som Classic Records Led Zeppelin, som låter väldigt bra, framförallt dom två första.
nin du sa att dina hårdrocksplattor från 70 talet lät bättre? Konstigt många säger ju inklisive mig själv(i alla fall de 70 tals skivor jag har) har de flesta sämre inspelning än till och med 50 talets. En del skivor så låte Phil Collins som han sitter i en papplåda.
Ja, jag jämförde med dagens hårdrock. För vissa skivor låter mycket bra från 70-talet. Dagens hårdrock är oftast så odynamisk att man bara gäspar.
|
 |
|
|
n/a
deleted

776 Posts |
Posted - 2002/10/20 : 16:20:39
|
quote: Originally posted by matså
nin du sa att dina hårdrocksplattor från 70 talet lät bättre? Konstigt många säger ju inklisive mig själv(i alla fall de 70 tals skivor jag har) har de flesta sämre inspelning än till och med 50 talets. En del skivor så låte Phil Collins som han sitter i en papplåda.
Hmm. Sitter inte Phil Collins i en papplåda? 
EN del Collins låter faktiskt riktigt bra...  |
//Jonas
 Insyltad i branschen via Ljudmakarn |
 |
|
|
John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts |
Posted - 2002/10/20 : 17:31:16
|
quote: Ja, jag jämförde med dagens hårdrock. För vissa skivor låter mycket bra från 70-talet. Dagens hårdrock är oftast så odynamisk att man bara gäspar.
Exaktamundo. Det blir faktiskt sämre för varje år. Då följer sig frågan naturligt, när är gränsen nådd? Finns det någon nedre gräns? När man inte ens hör vilka det är som spelar vad?
John |
Is there anybody out there? |
 |
|
|
norman
Member

127 Posts |
Posted - 2002/10/20 : 17:46:18
|
quote: Originally posted by John Stalberg
Exaktamundo. Det blir faktiskt sämre för varje år. Då följer sig frågan naturligt, när är gränsen nådd? Finns det någon nedre gräns? När man inte ens hör vilka det är som spelar vad?
John
Med tanke på vart musikindustrin är på väg med alla pojkband som inte ens gör sin egen musik kanske det är lika bra att man inte hör vad som finns på skivan..
(annan riktig musik, d.v.s. sån jag gillar , får dock gärna vara vettigt inspelad) |
 |
|
|
HMartin
Member

119 Posts |
Posted - 2002/10/20 : 18:17:08
|
Olika anläggningar betonar olika delar av en inspelning, vilket kan påverka vilken musik och vilka inspelningar man lyssnar på. Annars tycker jag att en bättre anläggning som är välbalanserad gör att all musik är roligare att lyssna på. Visserligen hör man brister i en inspelning, men med en välbalanserad anläggning tycker jag det är mycket lättare att lyssna "igenom" dessa brister. Av alla skivor jag äger så är det kanske <1% som jag undviker för ljudkvaliteten och ca 10% som jag undviker p.g.a. musiken (många som jag köpte när jag var yngre).
Med tidigare anläggningar har jag ibland undvikit mycket större antal skivor p.g.a. ljudkvaliteten.
/H Martin |
 |
|
|
Viktor
Member

210 Posts |
Posted - 2002/10/20 : 19:01:29
|
Det är synd att inte fler har tillräckligt bra anläggningar för att höra skillnad mellan bra och dåliga inspelningar, det ställs för lite krav på skivbolagen som naturligtvis vill lägga ner så lite de kan på inspelningen = spara tid = spara pengar. Fler borde ställa krav.
|
 |
|
|
HMartin
Member

119 Posts |
Posted - 2002/10/20 : 19:25:41
|
quote: Originally posted by Viktor
Det är synd att inte fler har tillräckligt bra anläggningar för att höra skillnad mellan bra och dåliga inspelningar, det ställs för lite krav på skivbolagen som naturligtvis vill lägga ner så lite de kan på inspelningen = spara tid = spara pengar. Fler borde ställa krav.
Håller helt med, dessutom skulle problematiken kring piratkopiering och kopieringsskydd se helt annurlunda ut om fler uppmärksammade skillnaderna. |
 |
|
|
Knoppen
Member

3244 Posts |
Posted - 2002/10/20 : 22:30:59
|
Mina erfarenheter när ljudet blir bättre och bättre är följande:
Med en "nästan bra" anläggning kan ofta dåliga inspelingar låta bara sk-t. Med "nästan bra" anläggning menas då en som är klart över medelklass. Den allra sista detaljskärpan eller vad man ska kalla det och dynamikförmågan, saknas. Det låter ofta ändå detaljerat och så, men det brukar bli lite grötigt då det är mycket ljud samtidigt och alla "drar på". Skrikiga inspelningar förblir skrikiga. Musiken tas ifrån en och man fokuserar på det dåliga ljudet.
Med en "jättebra" anläggning, alltså något snäpp över "nästan bra", kan man höra i detalj hur inspelningsteknikerna har gjort skivan. De har skruvat lite här, panorerat lite där, komprimerat en smula på baskaggen, komprimerat på ett annat vis på t ex rösten, oj vad närmikat det var, det låter som han sjunger för nära en njurmik, osv. Och till sist kört igenom stereomixen i en otrevlig matringsprocess. På något vis är det, för mig i alla fall, som om man kan höra igenom allt elände och allt processande känns ändå naturligt som om det tillhör upphovsmännens vission om hur det skulle låta. Det går då att lyssna på musiken igen. Felen blir på något vis en del av verket.
Verkar det konstigt? Ja kanske, men för mig känns det på detta viset i alla fall.
/Johan L |
Mäter det dåligt så är det iaf inte bra.. |
 |
|
|
nin
Semesterfirare

2425 Posts |
Posted - 2002/10/20 : 22:36:52
|
Vänta och se! Det slutar nog med surround ljud som är bara som ett stor enda gröt av ljud och helt galna panoreringar...*huga*
|
 |
|
|
Wingboot
Member

181 Posts |
Posted - 2002/10/20 : 22:44:19
|
Ett Problem är ju att marknaden för skivköpare med höga kvalitetskrav är ganska liten  |
I bought some batteries the other day, but they weren't included. |
 |
|
|
niklas
Member

393 Posts |
Posted - 2002/10/21 : 01:50:54
|
| Tycker nog att en s.k. dålig inspelning alltid låter bättre ju bättre anläggningen är, om man jämför anläggning A (billig) mot anläggning B (dyr). Väljer i 10 fall av 10 att lyssna på den dyra. |
Every once in a while you've gotta roll the potato... |
 |
|
Topic  |
|