HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 golvare - one size fits all
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Silversurfaren
fd. headonist

1075 Posts

Posted - 2005/07/12 :  15:05:20  Show Profile  Visit Silversurfaren's Homepage Send Silversurfaren a Private Message
jag fick en crazy idé ... skulle man kunna komma runt problemet med att olika högtalare, framförallt valet mellan golvare och stativare, inte passade i olika rum genom att koppla in ett justerbart aktivt filter?

därgenom anpassa basåtergivningen till rummet. fördelen borde väl vara om man har en tendens att flytta runt till olika lägenheter. man slipper ju på det sättet byta högtalare, och kan direkt satsa på sina "drömhögtalare" om man nu har såna utan att vara rädd att basen skulle ställa till bekymmer i ett för litet rum.

enda nackdelen är väl att man inte kan utnyttja högtalarnas baspotiental i alla lägen.

håller min idé?

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/07/12 :  15:07:06  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Det håller!

www.engelholmaudio.com/delo.pdf


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2005/07/12 :  15:19:40  Show Profile Send David A a Private Message
varför ett filter? En parametrisk eq kan säkerligen hjälpa upp dom största basdipparna och topparna i olika rum. Helst också med en bra ställbar tonkontroll så man kan påverka nivån i basområdet.

Vill kunna optimera ljudet ytterligare så väljer man givetvis separata basmoduler med aktivt filter OCH eq/tonkontroll. Om man sedan vill ha golvare eller stativare över 80hz är upp till var och en. Då sitter man ganska säkert i dom flesta rum
Go to Top of Page

Silversurfaren
fd. headonist

1075 Posts

Posted - 2005/07/12 :  15:54:12  Show Profile  Visit Silversurfaren's Homepage Send Silversurfaren a Private Message
david, en parametrisk EQ tillsammans med filter är säkert ännu bättre! vågar jag säga nu när jag fått klartecken från EA :)

även om man fixar toppar/dippar så kanske basen "svämmar över" om man vill spela i en viss ljudnivå, därav idén med aktivt filter för att anpassa till olika rum.
Go to Top of Page

Silversurfaren
fd. headonist

1075 Posts

Posted - 2005/07/12 :  15:56:52  Show Profile  Visit Silversurfaren's Homepage Send Silversurfaren a Private Message
trevligt att se att du fått ihop ett produktblad om delo nu !
Go to Top of Page

jaejin
Member

923 Posts

Posted - 2005/07/12 :  16:04:13  Show Profile Send jaejin a Private Message
Det är lite av vad http://www.audioartistry.com/
har för tankegångar bakom sina högtalare.
Inte heller lika känsliga för rum som "vanliga" konventionella lådor.

EngelholmAudio: håller med att det blir många kablar.
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/07/12 :  16:13:06  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
jaejin: Ja, två extra par signalkablar och ett extra par högtalarkablar.

Själv har jag valt Marcus Cables som jag anser ligga på en kvalitetsnivå som är så bra som den behöver, samtidigt som det inte kostar skjortan. Har för mig det är ca 600kr för en ballanserad kabel.

Stående vågor löser man väldigt dåligt med hjälp av en EQ.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2005/07/12 :  16:22:15  Show Profile Send David A a Private Message
Nisse83

Förstår inte riktigt hur du tänkt dig att det ska fungera med bara aktivt filter och vanliga golvare? Om jag förstår dig rätt så kommer du inte att ha separata basmoduler, varav hela iden med aktivt filter faller bort om dina högtalare inte är anpassade för aktiv drift.


Engelholm

Hur stora absorbenter krävs det inte för att motverka en mod på tex 15db vid 40hz?
En parametrisk eq med ställbart q-värde gör mycket stor nytta i dom flesta rum.
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/07/12 :  16:26:50  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Hur stora absorbenter det inte krävs? 2 liter?

Allvaligt: Ganska stora behöver man men inget som är omöjligt stort i ett normalt och vettigt rum.
Oavsett om du EQ'ar eller inte så kommer du ha en efterklang som är otroligt lång (om du inte absorberar) nere i basområdet. För att energin skall ätas upp tar det lååååååång tid...

15dB är ganska mycket och tycker jag representerar ett rätt dåligt rum att utgå ifrån. Troligen kan man komma ner både i nivå och utklingningstid med vettigare möblering.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Silversurfaren
fd. headonist

1075 Posts

Posted - 2005/07/12 :  16:36:42  Show Profile  Visit Silversurfaren's Homepage Send Silversurfaren a Private Message
vadå inte "anpassade"?

filtret har jag tänkt sätta så här:
cd spelare -> aktivt filter -> förstärkare -> högtalare

meningen är att man ska kunna skära bort bas som blir för mycket för ett litet rum. när man har ett större rum, då sänkar man delningen, eller kopplar ur filtret.
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2005/07/12 :  16:37:13  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Engelholm, det är faktiskt fel. Efterklangstiden minskar rejält om du minskar amplituden väldigt snävt. Skulle idag inte kunna tänka mig att använda bara ett elektroniskt delningsfilter, finns väldigt lite flexibilitet med det. Använder själv BSS 366T och då börjar man kunna prata om att vara någorlunda flexibel. Sen måste den justeras med omsorg men det gäller ju allt. 15dB är inte särskilt mycket om man testar i olika rum, det värsta jag har stött på var ett rum med betonggolv och stora glasrutor, allt svängde vid 32 Hz och gav en peak på 42 dB. Framförallt så finns det möjligen många små basresonanser och dessa är svåra att dämpa alla toppar så att om man inte har provat att göra en lyssningstest med en riktigt bra parametrisk eq/digitalt filter bör man göra dt först innan man dömmer ut dom.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2005/07/12 :  16:40:32  Show Profile Send David A a Private Message
Jag skriver som vi pratar här i norrland

Men i dom flesta rum finns det större problem än vad man vågar tro. Tycker att dom flesta rumsmätningar som redovisas här pekar på det.
Går visserligen att fixa som du säger med möblering, placering etc. Dock ofta på bekostnad av effektiviteten i basområdet. Och rena absorbenter blir otroligt stora hur man än vrider på det.
Jag köper ditt resonmang, men vidhåller att den parametriska eqn har ett stort värde i dom flesta rum, även med absorbenter.

Edited by - David A on 2005/07/12 16:48:20
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/07/12 :  16:41:57  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Harry_up: vad pratar du om för dämpning?
Om vi pratar om att hålla nivån någorlunda linjär så kommer det fortfarande sjunga rejält länge i basen, även om det är en förbättring. Jag bara tycker det är tråkigt att man är så skygg för basabsorbenter/akustikåtgärder. Problem skall tydligen lösas med fler apparater (istället för kärnproblemet).

Jobbar man med inredningen och högtalarplacering kan man komma ifrån det mest extrema (som 42dB!).

Nisse: du pratar alltså enbart om ett ställbart subsoniskt filter som skär bas? Isf är vi inte längre överens.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Silversurfaren
fd. headonist

1075 Posts

Posted - 2005/07/12 :  16:44:12  Show Profile  Visit Silversurfaren's Homepage Send Silversurfaren a Private Message
ja, ett subsoniskt filter kan man nog säga...

vadå, vad är det för fel med det?
Go to Top of Page

Silversurfaren
fd. headonist

1075 Posts

Posted - 2005/07/12 :  16:49:35  Show Profile  Visit Silversurfaren's Homepage Send Silversurfaren a Private Message
EA, jag tror också man ska satsa på dämpning i första hand. jag har inte gjort direkt jämförelse av dämpning vs. eq, men dämpning har iaf hjälpt väldigt mycket. och det tilltalar mig mer i teorin än "fler apparater" som du säger. eq kan man koppla in sekundärt.
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2005/07/12 :  16:56:37  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Nej Engelholm, det kommer inte att göra det.
Jag jämför bara filtren. Att man skall göra vad man kan av rummet först är självklart men sen står man där med anläggningen. Du får kalla det tråkigt eller inte, men jag har iallfall testat i många olika rum. Och jag har inte kommentrat att man inte skall jobba med akustiken alls. Jag har testat i många rum även sådana där man gjort sitt yttersta från början och rum som inte också används till vardagsrum. Och jag tycker det är en tråkigare atttityd isf att inte testa vad som finns på marknaden även i ett idealt dämpat rum.
Ditt filter kanske "låter" väldigt bra, dvs inte alls som du använder det. Men det finns faktiskt väldigt mycket flexiblare apparater om man skall jämföra så på den punkten känns det kanske som om filtret är begränsat till dom fasta inställningarna med vissa justeringsmöjligheter. Ifrågasätter dock inte kvalitéten ännu eftersom jag inte lyssnat på det.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/07/12 :  17:09:57  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
quote:
Ditt filter kanske "låter" väldigt bra, dvs inte alls som du använder det. Men det finns faktiskt väldigt mycket flexiblare apparater om man skall jämföra så på den punkten känns det kanske som om filtret är begränsat till dom fasta inställningarna med vissa justeringsmöjligheter. Ifrågasätter dock inte kvalitéten ännu eftersom jag inte lyssnat på det.
Detta har jag blivit "påhoppad" om innan och min kommentar är: det är inte den ultrastora flexibiliteten som den bästa egenskapen hos produkter, den bästa egenskapen hos en produkt är att den har precis vad som behövs - varken mer eller mindre!
Vissa rum lämpar sig helt enkelt inte som musikrum. Tråkig verklighet kan tyckas. I det läget får man fråga sig hur man skall hantera problemet. Med 42dB peakar i basen har man helt klart stora problem, långt större än de allra flesta.
Ps. No hard feelings från min sida.

Nisse83: Japp!


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!

Edited by - EngelholmAudio on 2005/07/12 17:10:24
Go to Top of Page

sella
Member

147 Posts

Posted - 2005/07/12 :  18:59:13  Show Profile Send sella a Private Message
en sådan vill jag ha, kan du skika ett pm till mig, med ditt tele nr

dynamik!!!
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2005/07/12 :  20:43:38  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Engelholm Audio:
"15dB är ganska mycket och tycker jag representerar ett rätt dåligt rum att utgå ifrån. Troligen kan man komma ner både i nivå och utklingningstid med vettigare möblering."


Ja men då kan vi ju skrota merparten av alla rum, för det är
ju såhär det ser ut i de flesta fall.

Vem kan välja o vraka rum...

Självklart är det bäst att lösa detta med hjälp av absorbenter,
JÄTTESTORA sådanna, men knapast snyggt eller praktiskt såtillvida
man inte har ett FETT rum...

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2005/07/12 :  21:04:58  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Jag tror att en kombination av både elektronisk manipulering och fysisk/mekanisk dämpning är den bästa medecinen.
Mina erfarenheter är att ett par schyssta mattor som dekoration på väggarna och en bra eq kan göra under, i mitt fall nådde ingen av dessa mer än halvvägs var och en för sig, men tillsammans gör de susen.

I mitt fall specifikt kanske inte ett akustiskt "perfekt" rum enbart hade läsa alla problem, utan där i finns en annan aktör som lurar i mörkret, mina högtalare, som i sig säkerligen dras med en del svagheter, DÄR gör en eq faktiskt nytta, mitt eget fel iofs, men likväl.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2005/07/12 :  21:25:02  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

med en matta på väggen dämpar du ingen bas

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/07/12 :  21:45:21  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Rumsproblem +-15 dB (alltså 30dB PP) anser jag som rätt kraftiga om inte väldigt ovanliga.

Att köpa en billig EQ med i värsta fall ADDA-omvandling kan vara kul men ingen hållbar lösning.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2005/07/12 :  22:04:50  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
NN :

Ingen fara, jag har inte så värst mkt bas till att börja med, och den som finns där är nu jämn och fin ner till ca 40 Hz, sedan faller högtalarna, något jag lärt mig leva med.

EA :

Håller med dig i viss utsträckning, dock inte fullt ut.
Det finns produkter som i relation till den kringutrustning (högt./elektronik and so on...) de omges av kan förstöra mer än de gör nytta, trotts att de till en början ger sken av att ha löst ens problem (egen övertygelse, baserad på erfarenhet).

Det finns ju som bekant mer och mindre påkostade "magiska lådor" vissa eq´s gör underverk, andra lurar en till att tro att man löst sina problem, men man motbevisas den dag man råkar bypasa den, ADDA omvandlig återfinns hos samtliga, näst intill oavsett prisklass, och därför, av varierande kvalité.

Poängen är denna, min uppfattning är att det är mkt svårt att (läs omöjligt) att för en ADDA-låda att påverka mindre än en rakt igenom analog och bra byggd dito, men man kan nog komma ack så nära.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/07/13 :  09:45:14  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
sella:
quote:
en sådan vill jag ha, kan du skika ett pm till mig, med ditt tele nr
Du har PM.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Silversurfaren
fd. headonist

1075 Posts

Posted - 2005/07/13 :  17:25:34  Show Profile  Visit Silversurfaren's Homepage Send Silversurfaren a Private Message
jag vet inte om man kan kalla det subsoniskt filter förresten ... jag pratar om ett filter som skär så högt upp som 50 hz ... men kan du förklara, varför inte idén håller längre?
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.86 sekunder. Snitz Forums 2000