Author |
Topic  |
|
Thomas A
Member

189 Posts |
Posted - 2002/10/19 : 13:29:30
|
Jag har simulerat mitt aktiva filter nu för mina element. Jag undrar bara om ni har några kommentarer på det hela innan jag beställer filtren. Elementen som jag har valt är:
Peerless 850108 CSX 5 tummare:

Peerless 801730 kondiskant:

Jag har simulerat delningen i EMBLAs simulator. Har valt delning vid 2200 Hz (Q=0.7), 24 dB/oktav LR filter). I övrigt har jag valt avstämning vid 50 Hz (9 liters låda), och valt en avrullning i filtret vid 35 Hz, Q=0.7 (eg. skulle frekvensen varit något högre, men jag använder basar vid delning 80 Hz, så detta spelar nog ingen roll).
Jag har också valt en 4.5 dB baffelstegskorrektion, med centerfrekvens ca 650 Hz. Detta för att simulera det filter passiva filter jag har nu för mina lådor. (Har sänkt baffelkorrektionen med 1.5 dB från originalet.)
Filterflankerna och SPL (med room influence = 0.8, där 0 är ekofritt och 1 lika "normalt rum") ser ut som i länken:
http://hem.passagen.se/thomas_akerlund/EMBLAsim.htm
Det som oroar mig är att diskanten rullar av under 2000 Hz med - 3B vid ca 1500 Hz. Detta kan påverka den akustiska resultatet negativt. Har någon förslag på vad som kan göras? Att höja delningsfrekvensen vill jag undvika. Kan man höja Q på lågpassdelningen något utan att man får andra oönskade effekter?
Thomas
|
"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas" |
|
Nagref
Member

113 Posts |
Posted - 2002/10/19 : 13:34:56
|
Jag föreslår att du testar. Det kan ju vara så trevligt att det blir bra ändå. Att höja delningsfrekvensen är kanske inte nödvändigt. Kan du justera delningarna individuellt så kan det däremot kanske vara lämpligt att sänka den för hp-delen något... |
Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi VD för Acoustic Landscape R&D-ansvarig för Acoustic Illusion |
 |
|
Thomas A
Member

189 Posts |
Posted - 2002/10/19 : 13:49:16
|
Hej Nagref,
jo jag testar. Om det inte blir bra är ju bara att simulera nya värden, och köpa motsvarande komponenter på ELFA och löda om i filtret.
En sak till jag undrar över är om jag ändå ska ta med baffelsteg på 6 dB, då elementet ökar 2 dB i energi från 500 Hz-2000 Hz. Om jag tittar på de femtummare jag har nu, så är frekvensresponsen ganska jämn, pga av de resonanser som finns runt 1000-2000 Hz.
Thomas |
 |
|
Nagref
Member

113 Posts |
Posted - 2002/10/19 : 14:23:42
|
Det du ser kan ju faktiskt vara en effekt av baffeln från Peerless mätningar men det vet jag inte.. Hur stor baffelkorr hade du tänkt dig, -4dB? Om mätningen är gjord som Vifas och Scan-Speak så hade det blivit bättre med -6dB baffelkorr misstänker jag. Är det lätt att ändra i filtret? |
Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi VD för Acoustic Landscape R&D-ansvarig för Acoustic Illusion |
 |
|
Thomas A
Member

189 Posts |
|
Nagref
Member

113 Posts |
Posted - 2002/10/19 : 16:30:38
|
Men hur stor ska du ha den? 3dB, 4.5dB eller 6dB? |
 |
|
Thomas A
Member

189 Posts |
Posted - 2002/10/19 : 16:54:04
|
Jag hade tänkte 4.5 dB från början, alltså har jag valt motstånd på R1=2 kOhm och R2=3 kOhm. Men kanske ska ändra till 6 dB ändå (R1=R2=2.2 kOhm).
Kruxet är att den är ca 6 dB i mina nuvarande högtalare med den baffeln. Jag ville minska den 1-2 dB pga att jag vill räkna in rummet i ekvationen. Jag har ju en förstärkning av att högtalarna står nära vägg (även om jag nu har dämppaneler) + att jag sitter nära vägg och lyssnar. Men eftersom elementen också sjunker ca 2 dB enligt Peerless mätningar så kanske den effekten kommer ändå.
Jag utgår nog från 6 dB och går neråt vid behov. Det är ju bara byta komponenter. Och löda har jag inget emot. Ska bara försöka fixa ett bättre lod.
Thomas
|
 |
|
Nagref
Member

113 Posts |
Posted - 2002/10/19 : 16:59:26
|
Det verkar vettigt (att utgå ifrån 6dB) och sedan gå ner vid behov! |
 |
|
|
Topic  |
|