Jag har ett Quad 909, ligger i och för sig på runt 12.000:-, som spelar väldigt bra med bra kontroll/driv samtidigt som det är varmt och mjukt. Mina högtalare ligger runt 86db, och det klarar steget utan några problem. Effekten är på 2*140W Beror också väldigt mycket på vad högtalaren har för karaktär (ljus eller mörk tex)!?
Zell:en känns så neutral att det inte verkar onaturligt på något sätt. Då det är helt neutralt går givetvis inte att avgöra med någon hifikomponent.
Den är nog väl så bra som förstärkare att du kan leta beg alternativ av på sin tid hög klass eller lägga några tiotusingar till för att få något bättre nytt idag.
Effektbehovet då?...har du stort rum...hur stort/litet? Betongväggar?....är det viktigt att du kunna dra på ordentligt?
Hur mycket effekt kan tänkas behövas på ett ungefär?..själv använder jag en 20-watts förstärkare till mina högtalare (85-86 dB).
Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker" Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Rummet är på ca 23-25 kvm med betongväggar men jag har att in tubetraps och annat för att få bukt med rumsresonanser.
JAg skulle tro att runt 100 watt per kanal detta för att jag har märkt att dom blommar ut med mycket effekt. Jag kan nog sträcka mig uppåt 15000 om det skulle vara så. Men för 15000kr skall försteg vara medräknat.