Author |
Topic  |
Red5
Starting Member
6 Posts |
Posted - 2002/10/20 : 23:50:17
|
Någon som lyssnat på dessa ihop, räcker effekten till att driva mkII:erna? |
Edited by - Red5 on 2002/10/20 23:51:07 |
|
Kreator
Member

238 Posts |
Posted - 2002/10/21 : 10:02:24
|
quote: Originally posted by Red5™
Någon som lyssnat på dessa ihop, räcker effekten till att driva mkII:erna?
Troligtvis räcker den mycket bra! Roksan Caspian är mycket kraftfull och har en fantastisk förmåga att bl.a. ge tight bas!
Roksan Caspian är troligtvis en av de absolut bästa förstärkaren under 20 000 kr! Skulle alla som köpt en S.A.T. Amplifix ha hört en Caspian så skulle väldigt få ha köpt en Amplifix...eller någon annan förstärkare för den delen! |
Pengar gör ingen lycklig, men jag gråter hellre i en Porsche än i en Fiat! |
 |
|
bubbas
Member

57 Posts |
Posted - 2002/10/21 : 11:16:52
|
Instämmer med föregående talare. Ingen dum kombination.
|
 |
|
whiskyman
Member

3896 Posts |
Posted - 2002/10/21 : 12:23:14
|
quote: Originally posted by Kreator
Troligtvis räcker den mycket bra! Roksan Caspian är mycket kraftfull och har en fantastisk förmåga att bl.a. ge tight bas!
Roksan Caspian är troligtvis en av de absolut bästa förstärkaren under 20 000 kr! Skulle alla som köpt en S.A.T. Amplifix ha hört en Caspian så skulle väldigt få ha köpt en Amplifix...eller någon annan förstärkare för den delen!
Jag ställer mig frågande tilldet här eftersom smaken skiljer så pass mycket. En del föredrar musik som fokuserar på lyssnaren och en del tycker mer om musik som ligger längre bak i fokuseringen. MvhKristofer |
 |
|
Kreator
Member

238 Posts |
Posted - 2002/10/21 : 13:09:43
|
quote: Originally posted by whiskyman
Roksan Caspian är troligtvis en av de absolut bästa förstärkaren under 20 000 kr! Skulle alla som köpt en S.A.T. Amplifix ha hört en Caspian så skulle väldigt få ha köpt en Amplifix...eller någon annan förstärkare för den delen!
Jag ställer mig frågande tilldet här eftersom smaken skiljer så pass mycket. En del föredrar musik som fokuserar på lyssnaren och en del tycker mer om musik som ligger längre bak i fokuseringen. MvhKristofer
Detta med smakskillnader är självklart även för mig! Men vissa produkter är väldigt självklara och Caspian är definitivt en sådan! Gissar att du har en Amplifix (som är en mycket bra förstärkare!) och fick lite kalla fötter av mitt något onyanserade och offensiva påstående! Kan bara uppmana dig att lyssna och jämföra själv innan du slaktar mitt påstående! Men jag vågar tro att jag kommer att överleva länge när det gäller den här förstärkaren!   |
 |
|
Klenkar
Member

1157 Posts |
Posted - 2002/10/21 : 14:55:40
|
Skulle den orka att driva ett par Dynaudio 82:or För att jag har funderat på en Primare 30.1(alternativt en 20 MkII) men den är lite dyrare. mvh dd
|
 |
|
Rebo
Member

1071 Posts |
Posted - 2002/10/21 : 16:05:04
|
Att Caspian kanske är bättre än Amplifix kan jag nog hålla med om. Men jag skulle nog valt en Primare 30.1 framför båda dom två.  |
 |
|
n00b
"Besan"

1532 Posts |
Posted - 2002/10/21 : 16:08:54
|
Jag säger bara en sak ....VINCENT 991+ MONOBLOCK
ca20k med frakt från "diehifibox" =)))
//jonas |
Mer effekt åt folket!!! |
 |
|
Robin84
Member

89 Posts |
Posted - 2002/10/21 : 16:53:52
|
Vad kostar den ny och beg? |
 |
|
Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts |
Posted - 2002/10/21 : 17:10:46
|
quote: Originally posted by Robin84
Vad kostar den ny och beg?
Vincent, Caspian eller 1.3an? |
Driver forumet faktiskt.se |
 |
|
Robin84
Member

89 Posts |
Posted - 2002/10/21 : 17:17:35
|
Roksan Caspian! |
 |
|
Kreator
Member

238 Posts |
Posted - 2002/10/21 : 18:33:12
|
quote: Originally posted by Robin84
Roksan Caspian!
Priset är det bästa av allt! Den kostar bara 12 000 kr!
Om du hittar någon begagnad ligger den fömodligen mellan 6-8 000 kr! Modellen blev uppgraderad till Mk II status tidigt 2001 så håll reda på vilken modell det är dom säljer! Men många som vill sälja är det ont om.... |
 |
|
Klenkar
Member

1157 Posts |
Posted - 2002/10/21 : 19:44:34
|
Hejsan! Om pengar ej hade spelat mig ett spratt, hade jag haft en Primare 30.1 för länge sedan. Inget snack om saken!!!! men har fått för mig att Caspian är en rätt trevlig bekantskap. mvh dd |
 |
|
JPL
I have a girl

292 Posts |
Posted - 2002/10/21 : 19:50:54
|
Hej,, Roksan verkar intressanta ..Vilka säljer dom ?  |
mvh Patrik...
|
 |
|
krelle
Member

378 Posts |
Posted - 2002/10/21 : 21:12:19
|
Hejsan. Roksan säljs i Sthlm på Hifi-Art. Jag tycker personligen att försärkaren är mycket prisvärd, bra driv, roligt att lyssna på musik med. mvh Krelle |
 |
|
krelle
Member

378 Posts |
Posted - 2002/10/21 : 21:20:54
|
hej igen . Kreator har du jämfört med några andra märken i liknande prissegment? Jag har en kamrat som har en integrerad caspian+ slutsteg caspian (biampat) som låter väldans bra, men vi (han) har inte jämfört med förstärkare i samma prisklass. Skulle va kul å höra dina synpunkter...... mvh Krelle |
 |
|
Kreator
Member

238 Posts |
Posted - 2002/10/21 : 22:54:07
|
Krelle: Har jämfört den med Naim Nait 5 som är en mycket bra förstärkare och som jag gillar skarpt! Men Roksan har förmågan att låta ännu lite vackrare samtidigt som den har ett musikaliskt driv och en bas som är otroligt tight och snabb. Jag har inte hittat en vettig anmärkning att rikta mot Caspian. Den är både hifi och musik på en och sama gång om du fattar vad jag menar!? För priset ett kap!
Ska skaffa en Caspian själv inom kort!  |
 |
|
Stigge
Member

102 Posts |
Posted - 2002/10/21 : 23:13:07
|
Tycker själv att Naim Nait 5 låter bättre än Caspian! Nackdelen med Naim Nait 5 är att den inte är så spec. kraftfull så den blir nog inte så bra tillsammans med Dynaudio 1.3mkII. Vill dock inte påstå att Roksan var dålig men gillade Naim bättre
Letar själv efter en stärkare till min 1.8:or Funderade på Roksan Caspian och Amplifix. Har ännu inte lyssnat på Amplifixen men den står på tur |
Edited by - Stigge on 2002/10/21 23:14:41 |
 |
|
Larsho
Member

5340 Posts |
Posted - 2002/10/21 : 23:39:35
|
Krelle: Har jämfört den med Naim Nait 5 som är en mycket bra förstärkare och som jag gillar skarpt! Men Roksan har förmågan att låta ännu lite vackrare samtidigt som den har ett musikaliskt driv och en bas som är otroligt tight och snabb. Jag har inte hittat en vettig anmärkning att rikta mot Caspian. Den är både hifi och musik på en och sama gång om du fattar vad jag menar!? För priset ett kap!
Ska skaffa en Caspian själv inom kort! 
Hrmmmm låter som Göran från Hifi & Musik, har jag rätt ????
 |
Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död |
 |
|
Kreator
Member

238 Posts |
Posted - 2002/10/22 : 00:21:02
|
quote: Originally posted by Stigge
Tycker själv att Naim Nait 5 låter bättre än Caspian! Nackdelen med Naim Nait 5 är att den inte är så spec. kraftfull så den blir nog inte så bra tillsammans med Dynaudio 1.3mkII. Vill dock inte påstå att Roksan var dålig men gillade Naim bättre
Letar själv efter en stärkare till min 1.8:or Funderade på Roksan Caspian och Amplifix. Har ännu inte lyssnat på Amplifixen men den står på tur
Nait 5 är grym, men precis som du säger så är den inte särskilt kraftfull! Den kräver väldigt varsam hand när det gäller anpassning av högtalare. Personligen tyckte jag att Roksan var strået vassare ändå!
Jag vågar i alla fall spela en tia på att du kommer att välja Roksan före Amplifixen! 
Larsho: Du var nära! Heter faktiskt Jörgen! Med lite god vilja så!  |
 |
|
10
Member

732 Posts |
Posted - 2002/10/22 : 01:25:39
|
Vad är det för snack om att Naimen kräver "varsam hand när det gäller anpassning av högtalare"? 30 Naim-Watt är som 100 av de flesta andra tillverkarnas Watt och ström levereras det också. Basta!  |
 |
|
n00b
"Besan"

1532 Posts |
Posted - 2002/10/22 : 08:57:53
|
"30w som 100w av dom andra" .....
Jag undrar jag =))) Tror inte dom ger mera kräm än någon anna stärkare i den klassen faktiskt =)))) Den är säker superbra till lättdrivna högtalare, men till dynaudio contur 1.3MkII -1.3se är det nog inte en så bra lösning.
//jonas |
Mer effekt åt folket!!! |
 |
|
Rebo
Member

1071 Posts |
Posted - 2002/10/22 : 09:20:54
|
Klart Namien ger mer kräm en 50 Watts Halens stereo. Men inte kan du jämföra den med t.ex. en 100 Watts av ett annat seriöst märke. Att köra den med tröga Dynaudio är som sagt knappast en bra matchning.
”Ljud” signalen representeras av spänningen. Ström*spänningen ger uteffekten. Vid 8 ohm är det oftast spänningen som begränsar hur mycket uteffekt en förstärkare kan ge och försöker man driva på mer så kommer förstärkaren börja klippa och det kommer att låta illa. Vid t.ex. 2 ohm är det normalt strömmen som begränsar max effekten. Naim kan ge mycket ström, men bara under mycket kort tid. För att kunna ge mer ström under längre tid krävs det mycket mer kylning av utgångstransistorerna. |
 |
|
Sir William Loopgain
Starting Member
3 Posts |
Posted - 2002/10/22 : 10:32:46
|
Har lyssnat på Caspian och 1.3 separat. Högtalaran lär säcka ihop långt innan stärkaren. Distortionen i 1.3:orna är kopiös redan vid låga nivåer. Jag hade närmare 300W till mitt förfogande när jag lyssnade på 1.3:orna.
Är det någon som tycker 1.3:orna låter fint? |
No pain, no gain. |
Edited by - Sir William Loopgain on 2002/10/22 10:33:28 |
 |
|
whiskyman
Member

3896 Posts |
Posted - 2002/10/22 : 10:38:15
|
quote: Originally posted by whiskyman
Jag ställer mig frågande tilldet här eftersom smaken skiljer så pass mycket. En del föredrar musik som fokuserar på lyssnaren och en del tycker mer om musik som ligger längre bak i fokuseringen. MvhKristofer
Detta med smakskillnader är självklart även för mig! Men vissa produkter är väldigt självklara och Caspian är definitivt en sådan! Gissar att du har en Amplifix (som är en mycket bra förstärkare!) och fick lite kalla fötter av mitt något onyanserade och offensiva påstående! Kan bara uppmana dig att lyssna och jämföra själv innan du slaktar mitt påstående! Men jag vågar tro att jag kommer att överleva länge när det gäller den här förstärkaren!  
Nej jag har ingen Amplifix. Jag har en förförstärkare Primare Sp31.7 och två effektförstärkare. En A30.2 och en A30.3 så det är inte fallet att jag skulle fått kalla fötter av ditt inlägg. Jag är mycket nöjd med mina köp, eftersom de är köpta efter min smak och hörsel. MvhKristofer |
 |
|
bjorre
Member

100 Posts |
Posted - 2002/10/22 : 10:39:17
|
.. jag kör ett Naim NAPV 175 slutsteg och ett par Dynaudio Contour 1.3MkII som surround i mitt biosystem. Har aldrig upplevt att Naimen inte skulle orka driva högtalarna fullt ut. (nu är ju iofs slutsteget på 50W/kanal mot Nait 5s 30W)
/Mvh Björn |
 |
|
Topic  |
|