HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Infinity-klubben!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 21

JAWEN
Member

310 Posts

Posted - 2005/08/07 :  22:51:12  Show Profile Send JAWEN a Private Message
Tack Muse, jag har mina Sigma också i vardagsrummet ( ställda åt sidan ) och varvar att lyssna på bägge paren.

Skulle så vilja ha möjligheter att ha 2 lyssningsrum och lite bättre ekonomiska förutsättningar, nu har jag ett lyssningsrum/vardagsrum på 25 km, men som är oerhört svårmöblerat tack vare öppen spis, massa fönster i andra hörnet m.m.

Så när jag måste välja så väljer jag att oftast lyssna på Revel, tack vare att högtalaren knappt har några svagheter/begränsningar alls förutom priset, men endast riktigt höga db begränsar Sigma så annars hade valet varit odiskuterbart.

Att Sigma inte har ett begangnat-pris runt 40-50.000 kr är för mig ofattbart, då dom minst ligger i Sonus Farber Cremona/Amati Homage -facket, och dessa högtalare kostar skjortan begangnade !. ( gäller också andra Infinity-modeller )

Varför tror ni dessa Sigma säljs så billigt ?

Är det okunnskapen ?
Människor som haft för lite förstärkareffekt som talat dåligt om dom, för att dom inte vetat deras potens ?
För liten tillverkning för att nå den stora massan ?

Vore kul att höra era spekuleringar ,-)

Mvh John
Go to Top of Page

mapem
Member

611 Posts

Posted - 2005/08/08 :  10:37:58  Show Profile Send mapem a Private Message
Hej

Jag hade ett par Infinity Kappa 5 i många år, men sålde dom för ett tag sen. Fick bra betalt tycker jag. Jag gillade verkligen diskantåtergivningen, tycker fortfarande att emit-diskanten är oöverträffad. Men i övrigt tyckte jag nog att bas och mellanregister inte riktigt matchade den utsökta diskantåtergivningen. Fast ibland ångrar jag kanske att jag sålde dom. Kanske hade jag för lite förstärkareffekt för att de skulle låta bra. Mycket snygga var dom i alla fall!

De högtalare jag har nu (Neat Petite III) har faktiskt också emit-diskanter, fast av den runda typen, som inte anses riktigt lika bra som den ursprungliga rektangulära. De har samma bestyckning som kappa-femmorna, tvåvägs med 6,5" basar, dock är de basreflex, inte slutna lådor. Även de kräver lite kräm för att låta riktigt bra, men en Nait 3 funkar också.

Neat använder f ö runda emit-diskanter uppåtriktade för den allra översta diskanten i sin mycket exklusiva Ultimatum-serie. Numera tillverkas dessa diskanter inte av Infinity utan av ATD.

Mats
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2005/08/08 :  13:39:13  Show Profile Send Timbre a Private Message

"Varför tror ni dessa Sigma säljs så billigt ?"

Det handlar förmodligen om efterfrågan och tillgång. Redan när Arnie hoppade av var det säkert en del som sålde sitt Infinityinnehav. Många Sigmor var väl dessutom Tysklandstillverkade...
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21992 Posts

Posted - 2005/08/08 :  14:21:00  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
quote:
Varför tror ni dessa Sigma säljs så billigt ?
Är det okunnskapen ?



Det har du säkerligen rätt i. När man letar begagnat söker man oftast det man känner till. Har man då inte referenser, egna eller från en källa man tror på..., till hur en högtalare kan låta så väljer man något annat.

quote:
Människor som haft för lite förstärkareffekt som talat dåligt om dom, för att dom inte vetat deras potens ?


Också en trolig anledning. "Undermotoriserade" superhögtalare brukar ju inte blomma ut och drämed blir inte upplevelsen det den kan vara.

Men, "undermotorisering" är ju inget du lider av JAWEN...



// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/08/08 :  15:00:44  Show Profile Send mayro a Private Message
Mitt bidrag blir

alla som "vittnat" om alla lyssningar på just underförstärkta KAppa9 ors ord.... DÄR dog nog en stor del ut....

Samt alla som ÅTERGER detta via tionde led såsom EGET upplevande för att spetsa till det...

Där fick man till en "sanning" om bummelbas samt "amrikanskt ljudideal" osv osv.... Liknande Mirage stora. osv....

Sverige är fenomenala på just detta beteende tror jag...

Därmed "glömdes" faktumet att infinity genom tid faktiskt var o är ett ännu av världens finast spelande saker.. INTE alla modellerna då självklart.. Men toppmodellerna OFTAS i alla fall..


Sedan har det väl varit lite si o så med kvaliteten också om man inte minns helt fel.. Främst mog slutet kom rykten ju som rent gjorde dom osäljbara...


Men just kappa9 är nog det MEST "sänkande" infinity byggt för sitt rykte .....

Sedan att folk TROR man inte uppger sanningen då alla som testar dom vittnar om att det KRÄVS drivning gjorde ju att då dom sänktes i pris så folk UTAN ekonomi köpte dom. Och därvid spelade dom med rent skit som stärkare mot vad dom krävde så FASTLAS allt såsom SANT om dom.. osv osv...

Detta var mitt bidrag till frågan...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Blomman
Member

62 Posts

Posted - 2005/08/08 :  16:44:53  Show Profile Send Blomman a Private Message
Jag tror inte det är många som har hört hur Kappa 9,a låter med rätt drivning.

Och att kalla dem osäljbara är väll att ta i.

De säljer nämligen bättre än Sigma gör. Hålt koll på hifimagasinet senaste 3 åren.
Kanske tack vare priset att Kappa 9 säljer bättre.
Sen är det väll så att man hellre lägger till 5000-10000kr och köper Epsilon eller Gamma med servo basar istället för Sigma.



En Boll rullar bättre nedför än uppför.
Go to Top of Page

Muse
Member

1232 Posts

Posted - 2005/08/08 :  17:21:20  Show Profile  Visit Muse's Homepage Send Muse a Private Message
Till er som vet:

Jag har ju två par Infinity:
-RS IIB
-RS 2.5

Hur står sig dom mot nyare Infinity(se Sigma, Epsilon etc)

Blomman: Du har ju väl sett mina RSIIB hemma hos EA Poe?
Men har du hört dom med mer styrka, hur kan du jämföra med dina Sigma?

Jag hade varit i himmlen, eller i varje fall halv-vägs, med topp och mid från RSIIB samt med basen från 2.5..
För basen i mina Watkins från 1979 är det inte mycket som slår..Mayro kan nog intyga..
Han tycker att jag ska såga bort toppen på mina 2.5 och göra subbar av dem!! Som att svära i kyrkan, för böveln!
Sitter nog en eldsjäl där ute som skulle gråta om denne fick reda på det.

MEN, det finns ett IRS 1B till salu på HM(för dom som har 27 000:-)sen är det bara att sitta och skratta åt det mesta på marknanden.

Men jag kan svära på mina barns namn att en dag så kommer det stå ett par IRS 1B eller IRS Beta hemma hos mig!
Hade jag haft mer deg i plåmpan så hade jag jagat efter IRS(orginalet alltå), men jag får nog ta det i nästa ärevarv på klotet..

Dali Euphonia MS5 - Consonance Droplet CDP 5.0 - LA Mayro(inom kort)
Go to Top of Page

Blomman
Member

62 Posts

Posted - 2005/08/08 :  18:34:40  Show Profile Send Blomman a Private Message
Muse:

Jag har sett dina RS2B hos EA Poe, dock inte hört dem så mycket som jag skulle ha velat.
Han hade dem inte i sina ägor speciellt länge.

Ja de låter säkert bättre hemma hos dej en vad de gjorde hos EA Poe för du har lite mera kraft att leverera än han hade.

Du gav dem 90 TriodW Monoblock eller hur ? Han hade 90 W Maratz förstäkare.

Och jag äger inte några Sigma heller.
Jag skulle gärna höra ett par Sigma med ditt 90 W Triod Monoblock.

Men jag skulle verkligen vara överaskad om Sigma sjunger ut lika mycket som dina RS2B.

Personligen skuller jag lägga dina rör High pass och tungt slutsteg i Low pass.

Kanske JAWEN skulle kunna upplyssa oss om 90 Triod Watt skulle räcka för att få Sigma att sjunga ut som Muse beskriver sina RS2B. JAWEN har ju testat en del slutsteg med sina Sigma.

Måste sluta skriva skall till landet.

Svarar på mera frågor när jag kommer tillbaks.

Ha det bra alla



En Boll rullar bättre nedför än uppför.
Go to Top of Page

Muse
Member

1232 Posts

Posted - 2005/08/08 :  19:48:45  Show Profile  Visit Muse's Homepage Send Muse a Private Message
Gamma...Gamma hade du ju Blomman, ber om ursäkt.
Blandade ihop begreppen.

Rör+transistor gillar inte varandra enligt mayro.
Men det kanske funkar hemma hos mig?
Det är ju sant att rören skulle behövas lastas av lite..
2*90W-triod låter inte så respektingivande, men herregud vad dom spelar!
Man kanske ska behålla dom ändå?
Har dom på försäljning för fjuttiga 12500:-

Dali Euphonia MS5 - Consonance Droplet CDP 5.0 - LA Mayro(inom kort)
Go to Top of Page

ea poe
Member

74 Posts

Posted - 2005/08/09 :  00:25:47  Show Profile Send ea poe a Private Message
Här är lite fler bilder på min anläggning:
http://www.prisjakt.nu/galleri.php?user=eapoe

/Marantz 7005 ,Marantz UD-5005, 3st Infinity Kappa 5, Modulus stativare nu som Bi-ampade frontar + Subwoofer.TARA LABS Prism 2200SUB Kabel
Eichmann six series 2(frontar Emit K) + Eichmann Four Series 2 (Frontar mellan/bas) + Tara Labs Nexa(surround)
Rega 3 + Ortofon super Om 20, Rega Fono RIIA/

Edited by - ea poe on 2005/08/09 00:26:10
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2005/08/09 :  01:16:22  Show Profile Send Timbre a Private Message

"Men just kappa9 är nog det MEST "sänkande" infinity byggt för sitt rykte."

Kappa 9 är ett vägskäl. Antingen ger man upp eller så sjunker man allt djupare ner i förstärkarträsket. Det slutar lätt med fyra monoblock. Kappa 9 såldes i mer än 5000 par bara i Tyskland under åren 1987-1991 (Stereo Magazin februari 98).

Edited by - Timbre on 2005/08/09 01:18:48
Go to Top of Page

JAWEN
Member

310 Posts

Posted - 2005/08/09 :  01:41:33  Show Profile Send JAWEN a Private Message
Kul och läsa vad alla skriver :-)

Tycker nog att den runda Emit inte alls håller samma skärpa och renhet som den senare rektangulera, som förfinades yttligare med High Energy Emit, men annars tycker jag man får mycket för pengarna varesig man köper ett par Kappa 5/6/7/8/9.

Mayro... ett par Kappa 9.2i i riktigt bra skick får man ca 15.000 kr för, och det tycket jag är ett rätt bra andrahansvärde, & uppställda i rätt rum med bra drivning låter dom jäv*igt bra, speciellt för mig som gillar 120 db ,-)

Problemet med dessa är bara att dom går ned till 1,3 ohm vid 9000hz i extended mode, men man kan ju spela dom i vanligt "mode", då dom dippar runt 2,4 ohm.
En Norsk Hifivän till mig har ett par drivna med Pass Labs X-350, i hans rum ( L-format)låter dom grymt och han har t.o.m kastat ut sina Usher CP 8872 för runt 150.000 kr( nu har han AC-20 hemma också, men han har ju 2 ljudrum :-( )

Timbre...Självklart handlar det om efterfrågan och tillgång, men det finns ju en stor efterfrågan på bra högtalare, och en del Sigmor har vart till salu, så varför köper dom inte dom ?
Kan inte förstå att en stor grupp folk hellre går och köper nya masspruducerade högtalare för 25-45.000 kr, som dessutom låter skit i mina öron. ( dömmer inte ut alla, men nästan ,-).

Blomman....Du får nog t.o.m lägga 10-15.000 kr till mellan Sigma & Epsilon som jag sett på annonserna i år, men det inte folk fattar är att man ska ha kunskap och/eller bra kontakter för att köpa dessa med L-Emim, servobas-elementen och scu-enheter.

Skillnaden är just Servobasar och L-Emim som sitter i Epsilon, gentemot Sigma

Först: L-Emim kommer med stor sannolikhet aldrig att kunna ersättas då den börjar låta illa eller gå sönder, sen scu-enheten till dom servostyrda basarna...den måste nog gås igenom för att man ska veta om den har korrekt funktion, sen bara att justera in är en kunskap som är få förunnat.
Och om servobasen skulle gå sönder blir det också katastrof, om man ens får tag på ett element så kostar det skortan ( hört priser runt 8-10.000 kr )



Sigma använder en 12 tummare av modell "Watkins longthrow", den dessutom sitter skruvad i 3 tum tjock mdf-board !!!, jag lovar den räcker och blir över för att tillfredställa den kräsna bas-älskaren, i mitt vardagsrum spelar den bra ned till 24-25hz ( nära Epsilon )och elementet går att ersätta ,-).

L-Emim bidrar en del redan på låga hz, och får Epsilon att låta något "riktigare" än Sigma, men att betala ca 10.000 kr mera, och e.v sitta med en i stort sett värdelös högtalare om något av dom följande som jag nämnt går sönder.....???

Neeeeee, det kan inte vara värt risken bara för att få någon % till i välljud, samtliga elementen i Sigma går att laga eller ersättas till humana priser & därför rekomenderar jag Sigma till ett sundare/smartare mer ekonomiskt val.

Vad gäller 90w-triod så har jag aldrig testat rör på mina Sigma, även om jag sökte efter just "rör-ljudet".
Dom var oerhört dyra när man önskade en massa watt, och jag letade i 300 watt+-klassen för jag trodde det behövdes så mycket.

Därför fastade jag helt på Pass Labs X-serie ( 350 & uppåt) för dom låter som rör men har ändå en himla massa effekt, och köpte sluterligen monoblocken X-600.

MvH John

Skulle av nyfikenhet & hifi-interesse vara kul att höra hur 90w-triod skulle låta på Sigma




Go to Top of Page

mapem
Member

611 Posts

Posted - 2005/08/09 :  07:27:45  Show Profile Send mapem a Private Message
Håller med dej JAWEN om att runda emit inte låter riktigt lika bra som den rektangulära (som väl var först?) men som helhet låter mina nuv Neat med runda emit bättre än de Inf kappa 5or med rektangulära jag hade.
Go to Top of Page

Muse
Member

1232 Posts

Posted - 2005/08/09 :  12:11:00  Show Profile  Visit Muse's Homepage Send Muse a Private Message
Puh, tur att man har både dom rektangulära Emit samt High Energy Emit i samma högtalare!

JAWEN: 90W triod per sida spelar så jävulskt bra, man tror att det minst 250-300W/sida som lirar.

Jag har ingen decibel-mätare, men jag kan lätt lira 80% på mitt Muse-försteg(mayro kan väl intyga hur högt det då)och musiken håller fortfarande ihop!

Men sen så ska man ju inte jämföra 90W triod-watt mot 90W transistor-watt..Lite skillnad på dynamik och kraft, och inte minst avsaknanden av distorsion.

Dessa Pangea är ena riktiga monster, både till fysisk storlek samt till pondus!

Dali Euphonia MS5 - Consonance Droplet CDP 5.0 - LA Mayro(inom kort)
Go to Top of Page

Muse
Member

1232 Posts

Posted - 2005/08/09 :  12:14:08  Show Profile  Visit Muse's Homepage Send Muse a Private Message
Dom är till salu BTW, 12500:-

Har 2 st småbarn här hemma, vill inte ha en massa brända fingrar eller skräp ner-pulat på kretskort eller ännu värre: på rören!

Dali Euphonia MS5 - Consonance Droplet CDP 5.0 - LA Mayro(inom kort)
Go to Top of Page

alexandar
Starting Member

42 Posts

Posted - 2005/08/09 :  20:58:52  Show Profile  Visit alexandar's Homepage Send alexandar a Private Message
Kul att se denna tråden. Infinity har alltid varit mina favoriter.

Har tidigare haft ett par Kappa 8:or för en så där nästan 20 år sen
och fortfarande har en lyssningssession på Hificonsult för också
20 års sen på ett par IRS Beta etsats sig fast i minnet.

Nuvarande Infinity:

IRS Epsilon

Slutsteg till topparna: Krell FBP 300

Slutsteg till basarna: Krell KSA 300S

Försteg : KRC 3

CD: Krell MD-20 och Reference 64 dac

Har även ett par Modulus stativare med Modulus 12" bas som är servostyrd med inbyggt slutsteg som används som bakre surround.

Enda jag kan klaga på är att jag skulle behövt ett större rum
på typ 80 kvm. Epsilon behöver stora ytor för att komma till sin rätt
och blomma ut.


Angående diskussionen kring Sigma kan jag säga följande:

Jag har hört Sigman och dom är utan tvekan bra men det är
enligt min mening ganska stor skillnad mellan dom och Epsilon.

Det är mer likheter mellan ett par Renaissance 90 och Sigma än mellan
Sigma och Epsilon. Ren 90 är annars enligt min mening en av de mest
prisvärda Infinityhögtalarna.

På bassidan tycker jag det är det en enorm skillnad. Det kan man bara konstera enkelt genom att stänga av servon så har man i princip Sigmas bas. När man gör det testet så förstår man att det inte går
att leva utan servon.

Med servon på är det en helt annan fasthet och kontroll jämfört
utan servo. Bara om man spelar mkt disco/pop/rock kan man leva
utan servon.

Epsilonen har mycket mer transparans,lufttighet, kropp och ett
naturtrognare ljud i mellanregistret.

Nackdelarna för Epsilon: Något högre inköpspris, kan bli dyrt om panelerna (L-emin) går sönder och att man behöver 2 slutsteg vilket höjer kostnaden rejält.

Infinity är uppenbarligen ett märke som vunnit mycket folks hjärta
och det är bara att beklaga att dess storhetstid (Nudells era) är
över.




Go to Top of Page

Muse
Member

1232 Posts

Posted - 2005/08/09 :  21:10:07  Show Profile  Visit Muse's Homepage Send Muse a Private Message
OJ! Det var riktigt fin anläggning du hade Alexandar!

Dali Euphonia MS5 - Consonance Droplet CDP 5.0 - LA Mayro(inom kort)
Go to Top of Page

Jonas Nilsson
Semester på egen begäran

1032 Posts

Posted - 2005/08/09 :  22:03:48  Show Profile Send Jonas Nilsson a Private Message
Hej alla.
Var någon av er på Hi-Fimässan när den var på Opalen i Göteborg?
Var väl i början av 90-talet och Infinity hade riggat ett system i den stora salen.
Var det stora Modulus?
Kommer ihåg att jag hade riktigt bra lyssningsplats med har svårt att komma ihåg hur systemet såg ut. 2 meters paneler och separata sevostyrda basar?
/Jonas
Go to Top of Page

alexandar
Starting Member

42 Posts

Posted - 2005/08/09 :  22:15:18  Show Profile  Visit alexandar's Homepage Send alexandar a Private Message


Modulus kan det inte vara.

Det var med största största sannolikhet ett par IRS Beta du såg.

http://www.infinity-classics.de/infinity/models/IRS-series+Beta+Gamma-Delta-Sigma-Epsilon-1988-95-98/IRS-Beta/Beta1_1.JPG
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2005/08/09 :  22:22:31  Show Profile Send Timbre a Private Message


Det var en uppsättning IRS Beta med slutsteg från Accuphase och Krell.
Go to Top of Page

Jonas Nilsson
Semester på egen begäran

1032 Posts

Posted - 2005/08/09 :  22:52:40  Show Profile Send Jonas Nilsson a Private Message
Alldeles riktigt
Hade dom Accuphasesteg?
Hade för mig att det bara var Krell och att försteget var Accuphase.
Jag har säkert fel, 10-12 år är alldeles för lång tidsrymd för mig
/Jonas
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21992 Posts

Posted - 2005/08/09 :  23:33:45  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Infinity själva, www.infinitysystems.com , har lagt upp många manualer och service bulletiner. Även IRS'erna är med.

Finns det någon annan källa till information, Typ tillverkningsår, bestyckning, ..., om Infinity's värstingar?




// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2005/08/09 :  23:43:23  Show Profile Send Timbre a Private Message


Jo, där var med ett par P-800 eller M-1000 ett tag men jag har fullständigt glömt av hur det var uppkopplat. I den andra delen av rummet demades ett par Cabasse Colonne 135 med A-100 monoblock.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21992 Posts

Posted - 2005/08/09 :  23:50:47  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Cabasse och Accuphase, det låter som om Malmö HiFicenter var inblandade.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Jonas Nilsson
Semester på egen begäran

1032 Posts

Posted - 2005/08/09 :  23:55:53  Show Profile Send Jonas Nilsson a Private Message
Just det Timbre. Undrar om dom inte körde Krell till basarna och Accuphase till panelerna? Känns bekant nu när jag tänker efter.
/Jonas
Go to Top of Page
Page: of 21 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000