HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Personlig HiFi
 Förslag sladdlösa HiFi hörlurar ??
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

ronny
Member

112 Posts

Posted - 2005/08/08 :  14:56:02  Show Profile Send ronny a Private Message
Har någon erfarenheter från riktigt bra sladdlösa hörlurar. Tacksam för förslag, ideer och erfarenheter..

Flyttar tråden till Personlig HiFi/Cyber

Edited by - Cyber on 2005/08/10 20:44:18

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2005/08/08 :  15:08:04  Show Profile Send MartinH a Private Message
Sennheiser RS65 och RS 85 är vettiga produkter.. Ligger på runt 1995-2595:-
Go to Top of Page

Terminator
Moved on...

1124 Posts

Posted - 2005/08/08 :  17:23:06  Show Profile Send Terminator a Private Message
Jag hade tidigare en sladdlös Sennheiser (deras dåvarande toppmodell, tror den hette RS85) och den imponerade inte på mig. Jag har dock inte jämfört den med några konkurrenter så det är möjligt att den står sig alldeles utmärkt men jag tycker inte att man ska förvänta sig någon "hifi-återgivning" (läs: korrekt). Jag skulle undvika en trådlös lur så länge det bara gick.

/Hans
Go to Top of Page

ronny
Member

112 Posts

Posted - 2005/08/10 :  10:36:04  Show Profile Send ronny a Private Message
Jag har ett par äldre Sennheiser som jag absolut inte är nöjd med och som jag derför inte använder. Alldeles för känsliga för störningar och brus. Dessutom är lyssningstiden väldigt kort innan ny laddning krävs. Jag inbillade mig dock att utbudet har blivit mycket bättre de senaste åren så att man kunde hitta något bra även innom detta område. Men så kanske inte är fallet. Jag får väll vänta ytterligare något år, eller helt enkelt välja med sladd.

//RR
Go to Top of Page

silvervarg
Member

652 Posts

Posted - 2005/08/10 :  14:50:52  Show Profile Send silvervarg a Private Message
Den här tråden borde egentligen flyttas till "Personlig HiFi" kategorin.

Riktigt bra hörlurar är ganska trögdrivna. För att driva dem behövs hyfsat med spänning.
Om man har en transformator så är det förståss lätt att få den spänning som behövs, men om man driver med batterier så måste många batterier användas alternativt kan spänningsdubblare etc användas med medföljande störningar i spänningen etc.
Enbart detta gör att en trådlös hörlur med mycket bra ljudkvalitet skulle bli mycket tung och därmed mindre trevlig under lång lyssning.

En radiomottagare och antenn i luren skapar också långt ifrån ideala förutsättningar, men de bör gå att tämja hyfsat bra. Den rimliga tekniska lösningen är därför att ha ett rejält batteripack och radiomottagare + hörlursförstärkare placerade i ett paket i bältet och använda riktiga HiFi lurar (förslagsvis med förkortad sladd).

De normala trådlösa lurarna kompromissar för att få ett smidigt och lättsålt paket.
Enklaste lösningen är att använda få batterier (gärna med spänningsdubblare) och lågimpedans element i lurarna.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000