HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Reparatör i Lunda-Malmötrakten, lödningsjobb
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Egill
Member

376 Posts

Posted - 2005/08/08 :  15:33:06  Show Profile Send Egill a Private Message
Jag köpte en Zell mk2-200 i kontainergruppköpet på prisjakt. Efter ha förnöjt njutut av det i någon timme gick det sönder (ena försteget tror jag) .

Zellen är moduluppbyggd så det var relativt enkelt (två sladdar satt rätt trångt till pga skyddsplåten) att få bort det trasiga kortet som sedan försäljaren fick lagat. Nu har jag fått tillbaka det, men känner att jag inte är lödingskompetent nog att montera tillbaka det.

Någon som känner till nån bra reparatör runt/i Lund? Det största problemet är nog att de flesta sladdar är lödda på baksidan av kortet och att det blir trångt pga de korta sladdarna som ska igenom skyddsplåten.

Vituð ér enn, eða hvað?

Pac
200.000-klubben

21992 Posts

Posted - 2005/08/13 :  15:49:35  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Egill,

välkommen till HiFiForum.nu!

Jag ser att du inte fått några svar och det kan bero på att din fråga hamnat i fel forum...

Jag flyttar din tråd till "Teknik & DIY"-forumet så kanske du får mer svar där.

Vänligen, Per

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Egill
Member

376 Posts

Posted - 2005/09/07 :  17:33:45  Show Profile Send Egill a Private Message
Heh, inte så värst många fler svar blev det, men det är inte så konstigt när man är ny och grön.

Något tips på kompetenta reparatörer borde ni ändå sitta inne med eller? Jag har sedan ett halvår min skivspelare (Dual cs 750) inne hos AH-ljudteknik i Lund utan att han lyckats laga den, så honom är jag lite tveksam till att anlita igen. Jag kanske ska ta och trava ner till Hi-fi klubbens affär och se om de har något tips.

Vituð ér enn, eða hvað?
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2005/09/07 :  20:51:08  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Egill kan du berätta lite hur skivspelaren uppför sig för det är lättare för oss att hjälpa och kanske får du hjälp.

/Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Egill
Member

376 Posts

Posted - 2005/09/08 :  12:30:13  Show Profile Send Egill a Private Message
När det gäller skivspelaren så har den tre lägen, 33, 45 och 78 rpm. Startar man den så går den ibland igång med rätt hastighet, men skenar snart iväg eller saktar ner. Ibland verkar den inte alls vilja komma ner från 78 rpm. Jag trodden först remmen var sliten, men det var det inte. Det är väl givaren som skickar fel signal till hastighetskontrollen, men hur fixar man det? Man kanske måste byta ut motorn? Jag blev så trött på det hela att köpte en beg pro-ject rpm 4 med en Nad pp2 igår, så nu känns inte detta problem så trängande längre Dualen ska jag hämta och den får fixas vid tillfälle, men jag tar gärna emot tips på skivspelarreparatörer

När det gäller förstärkaren så är ju försteget lagat, men sladdarna från resterande delar ska lödas ihop med det. Det borde inte vara så svårt, men jag vill ha det gjort av nån som är kan löda hifiutrustning och gör det bra, vilken omedelbart diskvalificerar mig själv . För att undvika ev missförstånd så är jag inte ute efter att nån ska offra sig, utan jag vill ha tips på vem jag ska anlita och kommer förstås betala för arbetet.

Vituð ér enn, eða hvað?

Edited by - Egill on 2005/09/08 12:35:17
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2005/09/08 :  12:49:21  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Det låter som att det är motorn som är boven här och det borde inte vara svårt att hitta nått likvärdigt/orginal. Lödningen skulle jag kunna göra men jag har inte vägarna förbi Lund-Malmö på ett tag men ta kontakt med vemsom och gå med i OeJued så får du hjälp av oss och samtidigt är vi ett härligt kamratgäng.

/Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Jonne
Member

1102 Posts

Posted - 2005/09/08 :  14:11:21  Show Profile Send Jonne a Private Message
Hör med Calle på Ljudprodukter i Malmö
Jörgen Kocksgatan 59
040-910390

Edited by - Jonne on 2005/09/08 14:12:26
Go to Top of Page

Pipes
Member

591 Posts

Posted - 2005/09/08 :  22:58:49  Show Profile  Visit Pipes's Homepage Send Pipes a Private Message
Jag har haft många grejer inne hos Anders på AH-ljud under åren och han har alltid lyckats laga dem. Reparationerna har varit hållbara och billiga varenda gång. Han har ett mycket stort kunnande och ett reservdelslager, främst till vintage-prylar, som är det i särklass största jag har sett.

Se bara till att stå och prata med honom en stund lite då och då så tror jag nog att du ska få ett annat intryck av honom som reparatör. Om han inte har lyckats laga din skivspelare på ett halvår så är den nog ordentligt trasig, då vare sig jag eller någon i min umgängeskrets någonsin har varit med om att han har gått bet på att reparera en skivspelare.

Moderator på http://www.vinylengine.com/
Go to Top of Page

Egill
Member

376 Posts

Posted - 2005/09/09 :  18:21:41  Show Profile Send Egill a Private Message
Jonne: För att laga skivpelaren eller förstärkaren eller kanske bägge två?

Dual cs 750 har lite mer elektronik än de övriga gamla Dual-spelare med bl a "digitalt kontrollerad hastighetsövervakning" och i de nuvarande Dual-spelarna finns inget sån't, så att hitta reservdelar till den är kanske inte så lätt. Som jag har förstått det har Dual kursat och rekonstruerats så de gamla modellerna görs det väl inga reservdelar till? Motorn i sig verkar ju fungera, men styrningen eller signalen om vilken hastighet den ska köra med är kass.

Jag ska inte tala illa om A-H, han lagade t ex min förra skivspelare och gjorde det billigt. Jag har heller inget emot honom personligen, han är väldigt trevlig. Men jag har varit inne ett par gånger och pratat med honom om Dualen och det verkar inte som han komma reda ut detta problem eller snarare kunna hitta de reservdelar som behövs. Han har ju trots allt haft den sen vårvintern och snart måste jag ju göra något. Att byta motor har vi talat om, men nuvarande Dualmaskiners motorer verkar sämre än de gamla. Helst skulle jag ju vilja få den lagad i stället om det går. Det är mest för att jag tycker att det börjar kännas lite pinsamt som jag vill ta den någon annanstans.

Vituð ér enn, eða hvað?
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2005/09/09 :  20:20:48  Show Profile Send EAR a Private Message
Prova här vet jag
http://www.hmaudio.se/default.html

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2005/09/09 :  20:47:26  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message
Helmer är väldigt duktig men man ska inte ha bråttom och är det så att man kan göra saker själv med lite hjälp så får man det åxå av honom.


HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000