Gick förbi en skivhylla idag. Där stod en Deutsche Grammofon-CD (nr 469 624-2)med delar av Griegs Peer Gynt no. 1 och 2 samt en pianokonsert i A-moll för ynka 69 pix. Den fick följa med hem.
Nu är det så att CD:n är försedd med något som kallas "AMbient Surround Imaging", AMSI. Det förklaras med:
quote:This means: an optimised sensorround sound exeperience for sourround systems. But with stereo systems you can also experience greater presence, more brilliance and stereophonically refined panoram of sound. For a musical experieence that's being there "live".
Är det någon av skribenterna som vet vad detta är för mumbo jumbo? Att det är någon form av digitalt hokus pokus för att få det att låta "bättre" är väl klart. Men vad?
Ska tillägga att jag ännu inte lyssnat igenom CD:n så att jag kan uttala mig om huruvida det låter normalt eller konstigt. Återkommer med intryck när jag gjort det.
jag har några sådana skivor och tycker mig märka en litet starkare rumskänsla. Ett experiment jag tyvärr inte kan utföra vore att köra dessa inspelningar via en DolbyProLogic II dekoder i ett flerkanalssystem. Kunde vara intressant att se om det funkar.