Jag skulle gärna vilja rekommendera en diesel men politikerna får inte huvudena ur sina bakdelar i frågan. En modern diesel med katalysator och partikelfilter är renare än vilken bensinare som helst och släpper ut mindre koldioxid då dieseln har högre verkningsgrad. De kan utan modifieringar köras på RME (rapsmetylester, görs av rapsolja). Men icke, vägskatten är 4 ggr högre än motsvarande bensinare. Med den bil jag har nu, Skoda Fabia RS diesel, så går det precis jämnt upp i kostnader vid c:a 1500 mil per år. Den drar för mig strax under 0.6 l/mil trots 131 kusar och jag kan få den under 0.5 på landsväg.
Problemet med diverse nedsatta förmånsvärden och dylikt är att man aldrig kan lita på dem. Nästa år kanske Prius inte får nedsatt längre. Godtycket blommar för fullt.
Samma med dieselfrågan, förra året var det tal om skattelättnad för dieselbilar men ännu har absolut inget alls hänt.
-> Pjotre: Får man fråga vad du kör för bil? Men regeringens nollvision kan man verkligen undra vad de tänker med när de tvingar in folk i minibilar med sina fruktansvärda bensinpriser och andra skatter, (läs tung bil mycket pengar). Att sedan straffskatten på dieselbilar är kvar är horribelt. Den borde automatiskt slopas på alla moderna Dieslar som Jax skriver.
Men detta är trots allt verkligheten och jag är övertygad om att i en krock så är min Passat att föredra framför en 306'a, men jag måste ju ha råd att köra oxå....
Jonas Nilsson: Du glömmer att RSV inte går efter riktpriset på Prius när de beräknar förmånsvärdet, utan ett nerskrivet värde som motsvarar en Toyota Corolla (?).
quote:Förmånsvärdet för bilar som drivs med hybriddrift eller elektricitet får sänkas med 40 procent i förhållande till närmast jämförbar bensinmodell.
En Focus herrgårdvagsn med Etanoldrift har ett förmånsvärde på 25 000 kr och en Prius 20 000 kr. Och Priusen drar mindre soppa än en Focus.
JonasY- det var inte meningen som kritik. Som jag skrev, det skiljer lite mellan dom om man inte kör mycket. Ca 200-300:-/mån netto i förmånsvärde, beroende på skattetabell. /Jonas
beg mazda är nog oslagbart. Billiga i drift samt går snudd aldrig sönder. Men se upp för rost bara. Men detta gäller ju alla nyare bilar tyvärr...det är ju bara "folieplåt" i dom...