Styva väggar är vad jag pratat om hela tiden Se mitt första svar: "Bäst för bas är Björk plywood, gärna den finska eller ryska sorten med MÅNGA lager. Den är lättare och styvare en MDF."
Henricsson: Hur stor låda krävs för att man sk kunna innesluta något med konstant tryck ( =0Hz d v s oändlig våglängd)?
Saken er enkel!! Det kreves da et 100% lydtett rom. Et element i et riktig avstemt trykkammer vil da kunne gå så langt ned i frekvens. Et trykkammer vil rulle av med 12dB pr.okt half-space. Rommet vil forsterke 12dB pr.okt nedover. Dette vil da utjevne hverandre slik at det da vil gå helt ned i frekvens. Det skal også sies at rommets proposjoner vil spille inn på utfasninger i rommet.
Om vi utgår från ljudvågor som precis nått sin längd innan dom studsar (om ni förstår vad jag menar), så tar vi längre vågor än den förstärks och tvärt om.
Spånskivor är skit, i min mening. Bäst för bas är Björk plywood, gärna den finska eller ryska sorten med MÅNGA lager. Den är lättare och styvare en MDF.
Jobbigt om man ska fräsa i plywood i alla fall eller? Flyger väl loss en massa träflisor?
Hmm. Vad menas med "styv" i det här sammanhanget? Kanske en dum fråga, men jag har ju bara hållt på ett år med det här...
Man brukar använda MOE "Module Of Elasticity" för att mäta detta. Hur lätt det går att böja osv. Lite fakta om MDF kan du se här: http://www.karlit.se/MDF_produkter_be.pdf