HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Vinylforum
 Något att ställa en P3 på?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/08/15 :  13:44:42  Show Profile Send Blue a Private Message
Som omväxling till mina intensiva debatter med LTS-folket på faktiskt.se tänkte jag lite lugnt och fint fråga om lite enkla tips här.

Jag är ju så pass icke-hifimässig alternativt onördig (väljs själv!) att jag har alla mina pryttlar ståendes på en stor sideboard istället för på en dedikerad hifimöbel, till och med min skivspelare...

Det "ska" man ju inte ha, särskilt inte skivspelaren, så min fråga är nu: Finns det något vettigt alternativ till att ställa en Rega P3 på en dedikerad vägghylla? Skulle det till exempel funka med en sådan där liten platta från Base som finns hos Ljudmakarn (hade isåfall tänkt mig den billiga varianten)?

Tack på förhand!

Ett kungarike för en vevgrammofon.

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/08/15 :  13:48:58  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Med en vägghylla, så lär du ju inte få lika många vibrationen som via golvet.
Borde fungera bra,

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

ART
Member

145 Posts

Posted - 2005/08/15 :  14:15:39  Show Profile Send ART a Private Message
Borde inte vilken tung skiva som helst stående på dämpande fötter vara en bra bas för en vinylsvarv?
Så tänkte iallafall jag göra (men det kanske är naivt... ) när det blir dags (avsaknaden av RIAA-steg gör att vibrationerna i i Lenco L75:an i nuläget inte stör mig alls ).

(Även mina prylar håller för övrigt till på just ett sideboard... Ännu så länge, förstärkaren jag bygger kommer ej att få plats där så då... Men det är en annan tråd... )
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/08/15 :  14:52:16  Show Profile Send Blue a Private Message
Zalve: Jag vet, men jag har inte plats för en vägghylla (vill heller ej möblera om)...

ART: "Borde inte vilken tung skiva som helst stående på dämpande fötter vara en bra bas för en vinylsvarv?" Kanske det, men i såfall, var hittar man en lämplig sådan? Jag är inte DIY-typen...

Välkomnar gärna fler förslag!

Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2005/08/15 :  14:53:43  Show Profile Send Knoppen a Private Message
P3 kommer ju via luften ju.

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

ART
Member

145 Posts

Posted - 2005/08/15 :  15:24:53  Show Profile Send ART a Private Message
Tung skiva hade jag sökt hos närmsta stenhuggarfirma.
De borde ha spillbitar av diverse tjusiga stensorter i lagom storlek för en skivspelare. Var gör de annars av det de kapar bort för vaskhål i köksbänkar, t.ex?

Tillkapat kan man säkert också få. Pris har jag ingen uppfattning om, men mina erfarenheter säger mig att om man är trevlig, inte dyker upp i kostym samt betalar kontant så kan man ofta komma billigt undan med 'mindre' saker hos de flesta småfirmor.

Hursomhelst är det ju väldigt billigt att fråga.
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2005/08/15 :  15:53:39  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Blue, jag ska inte skämta mera nu.

Det du ska undvika, är att ställa skivspelaren på en platta som tillsammans med skivspelaren ovanspå, ger samma resonansfrekvens som skivspelaren på ett fast underlägg.

Så antingen kan du välja att ha skivspelaren på något mycket tungt vilket ger ett stabilt fundament. T.ex. en gravsten (finns massor att hämta på exempelvis kyrkogårdar).

Eller också ställer du skivspelaren på en specialavstämd anordning som har väsentligt lägre resonansfrekvens än den som Regan ger med sin egen fjädring.

Dessa saker bör helst mätas upp. Men om du kan få data från Rega vilken resonansfrekvens de uppger, så kan man räkna på det.

Enklast är nog trots allt att bara ställa Regan på något tungt och stabilt.

En tredje metod, och den allra bästa, är att ha skivspelaren i ett annat rum för minsta möjliga akustiska påverkan. Det är nämligen ljudtryck som tillför stora vibrationer också till skivspelare. Ofta mer än via underlaget. Även vibrationer från motorn och lagringen finns också i hög grad.

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22008 Posts

Posted - 2005/08/15 :  15:56:04  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
quote:
P3 kommer ju via luften ju.

*ASG* . Knoppen, denna tråden är nog inget för dig...

En skivspelare bör stå ordentligt stumt. Egenresonans frekvensen för uppställningen skall vara oktaver lägre än den lägsta frekvensen som skivspelarens egen fjädring, om den är avfjädrad, har.

Så att bara ställa skivspelaren på något riktigt tungt kan vara ett bättre alternativ än att lägga dämpfötter under det tunga och sedan ställa på skivspelaren.

Jag kör själv med en gammal Solidtechbänk utan fjädring. Den är ordentligt tung när jag har alla prylarna i den, jag knappt marklyfter den i ena kortsidan.

På den har jag testat att ställa upp min REGAP3'a både med och utan fjädring. Det där med fjädringen gick att få till så att det var en hörbar förbättring. Men tyvärr var det väldigt svårt att få allt i våg och därmed föll det konceptet. Så skall P3'an användas så får den stå direkt på den tunga bänken.

Så, en vägghylla är nog att föredra, men en rejäl och stabil bänk funkar det med.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2005/08/15 :  16:02:16  Show Profile Send Knoppen a Private Message
He-he, PAC se mitt mer seriösa svar ovan som jag hann skriva medan du skrev ditt!

Tillägg till mitt "seriösa" inlägg: Att man inte vill ha samma resonansfrekvens för ett fundamant som det fjädrande systemet ovanför, beror på att det blir väldigt resonansbenäget just vid resonansfrekvensen. Risk alltså för spårhopp om man går bredvid.

Go to Top of Page

k98_jbn
Member

118 Posts

Posted - 2005/08/15 :  16:12:03  Show Profile Send k98_jbn a Private Message
Kort sagt en ordentligt stadig skiva av något tungt material att ställa under spelaren för att undvika att vibrationer från omgivningen når skivspelaren. På jobbet har vi precisionsvågar (som i princip visar fel om du råkar fisa när du står bredvid) och dem har vi stående på marmorskivor, så att kontakta ett stenhuggeri är nog ett bra förslag. Sen kan du ju komplettera med någon form av mjuka fötter på spelaren så att de vibrationer som uppstår i spelaren inte fortplantar sig ner i stenskivan.

When knowledge ends, superstition begins
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/08/15 :  16:26:48  Show Profile Send Blue a Private Message
Pac: "Så, en vägghylla är nog att föredra, men en rejäl och stabil bänk funkar det med."

Ungefär vad jag misstänkte alltså... Och jag har ju redan en rejäl och stabil bänk, eller rättare sagt sideboard, som med innehåll är ungefär så tungt så att jag bara knappt kan rubba det. Och då är frågan: Skulle jag vinna något på att mellan sideboarden och P3an lägga typ en Base Technology-platta eller en granitplatta från "närmsta stenhuggarfirma" (någon som vet vilket detta är förresten, i centrala Malmö, har inte så många kontakter i just den branschen)?

: )

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22008 Posts

Posted - 2005/08/15 :  16:34:11  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Knoppen, rackarns du hann före

quote:
...för att undvika att vibrationer från omgivningen når skivspelaren.

nja, jag förstår vad du menar men det som sker är inte att man "stoppar" vibrationerna under skivan. Det finns en fysikalisk lag som går F=m*a och det är den man utnyttjar.

Dvs kraften utsätter massan för en acceleration. Om kraften är konstant och du ökar massan så minskar acceleration i motsvarande grad.

Så det som händer när du tillför massan är att hela racken vibrerar mindre och inte bara det som står ovanpå skivan.

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22008 Posts

Posted - 2005/08/15 :  16:44:01  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
OK, så du har ett tungt fundament...

Det är svårt att uttala sig om avd du bör göra utan någon typ av mätningar. Men, man kan ju alltid testa.

Köp Biltemas äggkoppar, de som är lindade som spiraler, och pallra upp spelaren på dem. Den skall vara i våg när du spelar annars är det inte värt något och äggkopparna skall stå direkt emot chassiet på P3'an.

Det du gör när du gör detta är att koppla av evetuella vibrationer med lite högre frekvens som sitt fundament kanske fortplantar genom att ta upp luftburen energi från högtalare eller eventuelle högfrekventa egenresonanser i ditt fundament. Blir det bättre så är svaret att du måste hitta en lösning som avkopplar spelaren från ditt tunga fundament, men inte för eventuella golvburna vibrationer utan för det luftburna som exciterar ditt fundament.

Men, som sagt, med mätningar kan man konstaterar vad man skall ta sig till utan att använda Biltemas äggkoppar.

Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/08/15 :  16:57:40  Show Profile Send Blue a Private Message
Pac: Du är för skön du... Jag ville ju ha ett enkelt svar som "ja, skaffa en platta från BaseTechnology för en tusenlapp, den är kanon".

Men okej, man får väl tvingas inse att livet inte alltid är så enkelt...

: )

Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2005/08/15 :  17:07:42  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Blue, som jag skrev ovan bör du se till att resonsnfrekvenserna inte råkar sammanfalla. En sådan Base Technology-platta kan eventuellat vara riskabel att placera under spelaren, men det kan gå också. Om Base Technology kan berätta vad fjäderkonstanten och deras massa ovanpå är, så kan man räkna på vidare på det. En tung klump under är det enklaste alternativet. Men om spelaren redan står på något tungt, så är det inte så troligt att det blir någon direkt skillnad. Större förbättring kan det isåfall bli med spelaren i ett annat rum, och eventuellt i kombination med ombyggnad av verket. Men det kanske vore att ta i väl mycket... Eller så skaffar man ett annat verk med flytande upphängning, med pricipens både för- och nackdelar.

Fast vad tusan, lyssna på skivor istället!

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22008 Posts

Posted - 2005/08/15 :  18:11:26  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Blue, du är för go du...

quote:
"ja, skaffa en platta från BaseTechnology för en tusenlapp, den är kanon"
Ett sådant tvärsäkert uttalande vete sjutton om jag någonsin gett. Det finns aldeles för många variabler för att man skall kunna vara så säker på att det skall funka hemma hos dig...

quote:
En sådan Base Technology-platta kan eventuellat vara riskabel att placera under spelaren, men det kan gå också.
Jag har sett Baseplattan fungera både med styva skivspelare(Kuzma Stabi S) och med fjädrade(Avid Volvere) så risken för totalt fiasko torde vara liten.

Nu har säkert Stabi S'en och P3'an olika resonansfrekvenser i sina "fötter" och därmed kanske det inte är helt hundra med den jämförelsen.

Nja, jag hade nog ändå rått dig till att göra "äggkoppstestet" innan du investerar några större pengar för det ger dig en fingervisning i om du du är på rätt väg eller inte för 26:90 Skr.

Go to Top of Page

to_apeiron
Member

584 Posts

Posted - 2006/02/04 :  15:12:35  Show Profile Send to_apeiron a Private Message

Svalanders säljer ju en vägghylla för ungefär 1500 som är särskilt avpassad för Rega P3--bra alternativ

Själv har jag byggt en stabil bänk i exklusiva material med en tjock skiva slipad och polerad granit överst

det blev dyrt men rätt bra

nu har jag inte längre plats för denna möbel--så om någon är intressserad så säljer jag den till ett facilt pris

granit låter sig inte gärna skickas med bussgods!

Zory
Polen
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6801 Posts

Posted - 2006/02/04 :  18:01:39  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Jag skall ge er ett tips som är tvärtom mot tunga skivor som återupptäcktes vid installation av en ny skivspelare med rack för väggmontage. Då skivspelaren inte stod rätt så dök vi ner i källaren för att se om där fanns något lämpligt och där stod lösningen i form av ett lackbord från IKEA väck med benen skivan lade vi sedan sedan på racket och det fungerar hur bra som helst och fick samtidigt beröm av C's fru så den fick hög WAF faktor.

/Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2006/02/07 :  00:47:16  Show Profile Send edison a Private Message
IKEA Lack hade en tid "kultstaus" som ställ för Linn LP 12.
Såg ofta foton där hela Linn-anläggningar stod uppställda på LACK, varje apparat på varsitt bord.
Minns att man (= säljarna) menade det var det bästa som fanns till LP12, det ansågs funka bra om man skar bort bottenskivan och tog ut en del av wellpappen som fyller ut hyllan.
Har sett det senare beskrivet på nån nätsida även på senare tid, men hittar den inte tyvärr...

Hade länge min (fjäderupphängda) Beogram 6002 ställd på ett LACK-bord, utan att jag skulle vilja påstå att det i mina öron lät bättre än när den stod på andra underlag.
Dess avfjädring är iofs extremt effektiv så just LACK-bordet märkte jag inte gjorde särdeles mkt till eller från för ljudet...kanske är annat med en tämligen stumt utformad spelare som P3 (?).

Edit:
Stavfel mm

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2006/02/10 00:18:37
Go to Top of Page

lindvall
lite allmänt grå och tråkig....

1683 Posts

Posted - 2006/02/10 :  10:15:30  Show Profile Send lindvall a Private Message
Här är lackbordstweaket!

http://www.musiikin.com/lackmod.htm
Go to Top of Page

Bo Hansson
RAUNA/OPUS 3

417 Posts

Posted - 2006/02/12 :  09:38:27  Show Profile  Visit Bo Hansson's Homepage Send Bo Hansson a Private Message
Först skall vi skilja på "akustiskt överförda" d.v.s. de som kommer av strålningen i luften och "stomljudsöverförda", det som överförs via vibrationer i golv och väggar. Det är inte givet att väggen vibrerar mindre är golvet, det beror på konstruktion en traditionell reglad gipsplattevägg är en dålig ankring av skivspelaren.

Det handlar om resonanser (igen!) en traditionell pivottonarm är väldigt känslig för akustisk instrålning eftersom egenresonansen lätt engageras. Om sedan tonarmen sitter i en "membranresonator" skivspelardäcket eller ännu värre i Helmhotzresonator (subchasssieskivspelare) har det blivit ett delikat problem.

Högre massa med gravstensmodell påverkar givetvis resonansfrekvensen för stomljudsöverförda störningar, men knappast akustiskt överförda. Att sedan lämna in gravstenen till stensliparen och beställa hål i den för att flytta motor - tallrik och arm, gör att du kommer ifrån en större del av de störningar som uppkommer i däckplattan (membranresonatorn) hos din skivspelare. Om du sedan placerar skivspelaren för minsta akustiska intrålning, hittar en bra plats i rummet eller rummet bredvid, ett dammskyddslock är inte dumt i sammanhanget.

Bo Hansson Rauna/Opus3

Bo
Go to Top of Page

Sondek
Member

378 Posts

Posted - 2006/02/12 :  14:43:50  Show Profile Send Sondek a Private Message
Uråsågat lackbord är nästan idealiskt för en Rega 3.
Fungerade också mycket riktigt bra på de äldre LP-12:orna som inte hade den senaste fjädrande bottenplattan.
Montera spikes på fötterna eller kasta bort bena och gör om den till en hylla som hängs på väggen!
Alternativt tillerka en egen hylla av ca 6 mm plywood med en ram runt!
Ställer du P3:an på ett stenhårt underlag så tar du lite granna död på musiken..

Bättre och bättre dag för dag :-)
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000