Jag skulle vilja importera ett slutsteg från england, och säljaren säger att jag skall stoppa in pengarna på kontot och sedan skall han skicka den, vågar man göra det?
Är det nån som har erfarenhet från utländska hifi-affärer?
Garantier finns ju inte men du skall inte skicka pengarna genom någon firma utan du skall betala till en riktig bank för då måste du få kundens riktiga namn och adress och bankens riktiga namn och adress.Jag har handlat massor med grejor utomlands utan att ha blivit lurad en endaste gång. Dock så bör man ju prata med personen innan så man inte bara mailar.
Man skall undvika Money transfers via typ växlingskontor. Gå till din egna bank och gör en utlandsbetalning till ett bankkonto. Då måste personen på andra sidan uppge sitt riktiga namn med adress och en riktigt bank med dennas adress. Ifrån USA tillkommer tull på varans värde och frakt samt moms. Skulle nog fundera på Tyskland istället. Dessutom så kan apparaten vara gjord för endast 110v 60Hz och inte vara en så kallad multivoltage apparat.
Har själv importerat från USA utan problem. Torde vara ok så länge det är frågan om etablerade handlare. I nästan alla fall måste man ju betala i förväg. Själv har jag upplevt kreditkort (typ Visa) som det bästa alternativet, då blir det inga transaktionskostnader för att skicka pengar.
Många tar några kr extra för att man betalar med kort och växelkursen är mycket bättre på banken än genom kortföretagen. Så transaktioskostnader blir det ändå. Så jag håller ändå på mitt alternativ då man då vet att dom inte kommer kunna få ut mer pengar än vad jag skickar.