Jag skulle vilja testa Memorex svarta CD-skivor? Men jag kan inte hitta vart de säljs. Jag har försökt på computer city men där fanns inga. Vet någon vart de finns och vad de heter????
Jag skulle vilja testa Memorex svarta CD-skivor? Men jag kan inte hitta vart de säljs. Jag har försökt på computer city men där fanns inga. Vet någon vart de finns och vad de heter????
Plasten som skivan är tillverkad är svartfärgad istället för genomskinlig. Det är den enda skillnaden.
Anledningen från första början till att man började göra svarta CD-R skivor var att "skivpiraterna" i Asien önskade detta då Sonys Playstationskivor är svarta i orginal. Då kunde dom bränna kopior och sälja som orginal utan att någon (=polis på marknad där kopiorna sälj för typ 10:-) kunde bevisa att det var kopior.
Jag har köpt ett paket på SIBA, så där finns/fanns de. Att de är svarta ser man i någon på att de ligger i en kartong med delvis svart dekoration (och guld) och i än högre grad på att de heter BLACK CD-R. Dessutom avbildas en helsvart skiva på baksidan av kartongen. Alltså: Man fattar att det är de svarta skivorna i kartongen. / K
Jag har köpt ett paket på SIBA, så där finns/fanns de. Att de är svarta ser man i någon på att de ligger i en kartong med delvis svart dekoration (och guld) och i än högre grad på att de heter BLACK CD-R. Dessutom avbildas en helsvart skiva på baksidan av kartongen. Alltså: Man fattar att det är de svarta skivorna i kartongen. / K
Bättre och bättre??? För vårt öga så är skivan svart men för lasern och dennas våglängd så är skivan genomskinlig dvs ingen skillnad hur spelaren uppfattar en svart skiva jämfört med en silverskiva.
Sen kan man säga att i och med att den är svart så stänger den ute en del "störljus" från det ljus som reflekteras tillbaks.
Jag har kört mätningar på ett fåtal svarta skivor och dom hade en ovanligt hög reflektivitet jämfört med en vanlig CD-R. Dom låg runt 90% och en vanlig silverskiva ligger på 70%. Dock har vi för lite underlag för att kunna dra slutsatser om dom är bättre eller sämre.
Jag tror att de flesta ovan likt mig läst mikrodatorns stora test av CDR-skivor där dom menar att Clas Ohlssons och Memorex svarta är det två bästa CDR-skivorna. Dom har gjort ganska seriösa mätningar. Scannade in testet till markku så jag kan skicka den till de som vill ha den.
Jag var inne på Claes Ohlssons för ett tag sedan och frågade efter svarta skivor men fick till svar att det har vi inte och det har vi aldrig haft. Eftersom jag hade för mig att det var just memorex och claes ohlsson som hade svarta skivor blev jag lite förbryllad och gick därifrån, slokörad och utan skivor.