Tror ni jag tjänar nåt på att använda mig av XLR ingången på mitt slutsteg (PS Audio HCA-2) när jag ändå bara har RCA på mitt "cd-försteg"? Har för mig att jag sett att det mäter bättre vid balanserad drift men det blir det ju inte... Vad tror ni?
- Blått ett lag - Malmö FF! - Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes) - Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)! - Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Kör du en RCA-XLR kopplad kabel till ditt slutsteg så körs det INTE i balanserad drift!
Om du endast har obalanserad utgång (RCA) på din signalkälla så kan den aldrig bli balanserad (XLR) "på vägen" så att säga...
På RCA-kontakten så kopplar man samman (-) med jord till skillnad mot XLR-kontakten där alla tre ledare är separerade! Så du förlorar all vits med att använda dig utav XLR i andra ändan borsett från att du kanske gillar utseendet/hanteringen på kontakten...
"I am not young enough to know everything" - Oscar Wilde -
"Simplicity is the ultimate sophistication" - Leonardo da Vinci -
Vet att det inte blir balanserat. Grejen är den att jag redan knåpat ihop en Quadlink (från min Quad 99 cd-p) till XLR kabel. Nu i efterhand fick jag reda på att det tydligen inte går att justera volymen genom Quadlinken... Så nu tänkte jag göra det lätt för mig och bara byta terminering i ena ändan av kabeln.