Läste i tidningen igår att man har lyckats skapa långa remsor av nanorör. Dessa remsor är elektriskt ledande, lätta samt hållfasta. Skulle inte dessa då fungera utmärkt i en banddiskant?
Jag lär mig av att ställa dumma frågor Gör din Streo glad spela "Riltons vänner" www.riltonsvanner.com
Det beror på om remsorna är större än luftmolekylerna. Är dom mindre tror jag det inte går (är på jobbet kan inte kontrollera sådana fakta där). Är dom större kan det gå. Räkna med att undre gränsfrekvensen hamnar vid några mhz. Slutsteget får nog vara av typen mindre med en uteffekt på under 0,000001watt eller nått sånt,typ.
Summa summarum det går nog inte så bra.
Om man sätter ihop ett antal till ett band som är hanterligt pratar vi troligtvis om mycket pengar. Så mycket att Diamantdiskanter kommer att framstå som rena fyndet.
man får se... tydligen ska metoden för att göra remsor vara enkel. man börjar med att skapa ett pulver av nanorör och sen lågger man dit en tejp bit och drar uppåt så bildas en remsa... http://www.nyteknik.se/pub/ipsart.asp?art_id=41602
Jag lär mig av att ställa dumma frågor Gör din Streo glad spela "Riltons vänner" www.riltonsvanner.com