Author |
Topic  |
|
jojje_guitar
Member

701 Posts |
Posted - 2005/08/25 : 11:14:26
|
...få en dammsträng på skivan när jag lyfter den??? Vinylborsten är en sån häringa standard som är ca 2 cm bred med plastborst längs långsidorna och något sammettjafs mellan borsten.
Jag lyckas få skivan hyffsat ren men jag blir inte tillfullo tillfreds hur jag än bär mig åt...  
Har ni några tekniktips?
/Georg, som yppat för många %&¤# och #%¤$}{&%¤ innan han slutligen låtit nålen falla... |
"How about some thinking, before you blow the chessboard clean?" - Roine Stolt, Wallstreet Voodoo |
|
cittroman
Member

2471 Posts |
Posted - 2005/08/25 : 11:38:40
|
Placera borsten paralellt med spåren, låt det gå ngt varv vinkla sedan borsten lite och dra sakta ut mot skivkanten. Funkar alltid för mig. |
En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)
PS.Horn hör hemma på Älgar och glas är gjort av grus DS ;-)
Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
|
 |
|
mace
London calling

5296 Posts |
Posted - 2005/08/25 : 13:12:17
|
Samma som cittroman Jag har även provat med tjusig knyckvridning (teknisk term) på handleden -- utan större framgång  Jag håller dock samtidigt ett finger från andra handen på pick uppens skruvar i förhoppningen att statisk elektricitet går ut den vägen  
M |
mera quad ESL = mera välljud.
"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.
Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(
"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.
Mr 500! |
 |
|
jojje_guitar
Member

701 Posts |
Posted - 2005/08/25 : 13:33:56
|
Det tackar vi för, ska hem och öva sen... 
/G |
"How about some thinking, before you blow the chessboard clean?" - Roine Stolt, Wallstreet Voodoo |
 |
|
Pipes
Member

591 Posts |
Posted - 2005/08/25 : 21:38:19
|
Jag använder mig, till skillnad från Mace, av s.k. "knyckvridning". |
Moderator på http://www.vinylengine.com/ |
 |
|
Pac
200.000-klubben

22008 Posts |
Posted - 2005/08/25 : 21:45:19
|
"knyckvridning", kan vi få en fullständig steg för steg beskrivning på denna manövern? |
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
 |
|
eliot
Member

1398 Posts |
Posted - 2005/08/25 : 22:12:24
|
Jag gör också som cittromanen 
Mvh, Eliot |
'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.' Winston Churchill
Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella |
 |
|
Fisksmisk ola
Member

1763 Posts |
Posted - 2005/08/26 : 00:20:01
|
Brukar torka av de skivor jag ej finlyssnar på med tröjjan(t-shirt eller linne funkar bäst), man drar helt enkelt skivan över tröjjan/magen. Funkar rätt bra! |
Euroline - T-Amp - DIY |
 |
|
Ibbe
Member

117 Posts |
Posted - 2005/08/26 : 09:46:29
|
man ska ju ha en liten ritual varje gång man sätter på en Lp skiva, någon som minns filmsnuten med linn-killen 
|
Harman kardon så har man,,,(Denver prospect) |
 |
|
|
Topic  |
|