| Author |
Topic  |
|
|
FunKy
Starting Member
35 Posts |
Posted - 2002/10/22 : 11:16:00
|
Tjo, ny i detta forum... men jag har iaf en fråga... lite bakgrundsinfo jag har canton ergo rc-l och ergo dc500 centern och ergo dc300 bak, sen har jag denon avr 3802 och en pioneer dvd spelare 646 tror jag den heter (med dvd audio dec) frågan e nu om vad för prisklass på högtalar kablar och om ni kan rekomendera några och va för prisklass på signalkablar som e lämpliga, jag kan ju nämna att frontarna kostade ca 14000 och förstärkaren ca 11000
tnx på förhand |
/-FunKy- |
|
|
niklass
Member

508 Posts |
Posted - 2002/10/22 : 11:21:01
|
praxis brukar man väl säga att man kan lägga ca 10-15% av anläggningens totala inskaffningskostnad på kablar.
Detta bör ju självklart bara efterföljas i de fall man tycker själv att kablarna man får för de pengarn gör ngn skillnad, tycker man inte detkan man ju antingen lyssna på dyrare kablar för att se om det gör ngn skillnad eller kan man köpa/lyssna på billigare kablar för att det ändå inte gör ngn skillnad.
ett annat alternativ är ju att skaffa en lödkolv o lite banankontakter och sätta sig ner o bläddra i elfa för att se om man kan skapa några egna konstruktioner som blir intressanta. finns ju mkt kabelbyggartips på webben testa med att söka på "diy audio cables"
Prova med att åka till en hifibutik och låna hem lite olika kablar för att lyssna på.
/n |
Denon 3600 | Audiovector M3 Signature XTZ A2-300 | AV3C signature | AV-surround till atmos-setup
|
 |
|
|
sladd
Member

3028 Posts |
Posted - 2002/10/22 : 11:32:14
|
Bio alltså?
Mycket kablar blir det då.... Lyssnar du på 2-kanal ibland så lägg krutet på de två till huvudkanalerna och sno ihop något DIY till resten. Idag finns det bra kablage till riktigt låga priser. Supra är ett standardtips, Audioquest har kablage på basnivå som är bra, Van en Hul och flera andra likaså. Köp begagnat, kablar blir inte "gamla".... |
Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt
Butiksägare, Hificonsult |
 |
|
|
FunKy
Starting Member
35 Posts |
Posted - 2002/10/22 : 12:01:17
|
tackar... tjänar man på att beställa kablar från ex tyskland eller?
jag kör mest hembio så jag behöver 3 till dvd audion och 2 till boxen till rc-l och 1 till videon och en till cd växlaren det blir lixom 7 kablar så jag kollarde lite på hifiklubbens taralabs prism i500 för 500:/st jag har även kollar på audiogalaxy någonting för 575 kr, är dessa för snik eller... sen va ska högtalarkabeln kosta per meter och har ni någon bra kable att rekomendera... =) |
/-FunKy- |
 |
|
|
FunKy
Starting Member
35 Posts |
Posted - 2002/10/22 : 12:13:24
|
| opps de ska givetvi inte vara audiogalaxy utan audioquest =) |
/-FunKy- |
 |
|
|
sladd
Member

3028 Posts |
Posted - 2002/10/22 : 12:29:23
|
OK, sätt er ner gott folk för här kommer köpråd från Sladd till denne biofrälste man som behöver en ansenlig mängd snören att vira ihop det hela med.
Sök på RG 62 i sökmotorn, det verkar vara rätt grej för dig.
Annars köp hellre begagnat än import från Tyskland.
I de lägsta prisnivåerna får du alltid minst välljud per krona när det gäller kablar. Kartonger, terminering, alla påslag i alla led... Vad som helst kostar då minst 300 - 500 kronor. Det kan du lika gärna köpa på Elfa eller var man nu handlar RG 62 o dyl för en tiondel av slantarna....
Den ni!!!! |
Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt
Butiksägare, Hificonsult |
 |
|
|
ekman
Member

270 Posts |
Posted - 2002/10/22 : 13:26:00
|
tänkte bara tillägg att jag har testat några tara labs mot rg62 och tara är helt fruktansvärt dåliga     |
 |
|
| |
Topic  |
|