Author |
Topic  |
und3ad
Member

151 Posts |
Posted - 2005/08/31 : 16:08:45
|
Jag är riktigt sugen på att bygga högtalare, men jag saknar rätt verktyg och material.. Ritningar är nog inga problem att fixa fram som tur är. Vilka verktyg behöver jag för att bygga en högtalare (närmare bestämt högtalare av PA-styk) med goda resultat? Går det över huvud taget att göra det utan hjälp av en verkstad? Om någon vet var man i Gbg kan hitta MDF-skivor så vore jag väldigt tacksam! 
Jag tar gärna åt mig av tips från erfarna PA-högtalarbyggare. 
Tack på förhand! |
Anläggningen: McIntosh C2500, McIntosh MC452, Oppo BDP-105D |
|
vemsom
Member

6618 Posts |
Posted - 2005/08/31 : 16:36:22
|
Byggvaruhus har MDF. De kan (mot betalning) såga upp det till dig också. Sen behöver du en sticksåg eller fräs, borrmaskin/skrivdragare. Vidare behöver du en lödkolv om du skall göra filter.
Annars är resten bara finlir. |
// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - - // Min "läggning" |
 |
|
Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts |
Posted - 2005/08/31 : 16:41:32
|
Grovsågning kan du få gjort på nått byggvaruhus. Alla vinklarna kan du såga upp för hand med fogsvans om du har ett ENORMT tålamod. Själv använder jag en liten söt cirkelsåg och en hemmagjord linjal av en bit spånplatta som jag drar fast i arbets-stycket med några tunna skruvar.
Du kan klara dig bra hemma på köksbordet med cirkelsåg, borrmaskin och lite handverktyg.
(Vemsom, du postade medans jag skrev, din lilla buse!) |
Edited by - Circlomanen on 2005/08/31 16:42:43 |
 |
|
vemsom
Member

6618 Posts |
Posted - 2005/08/31 : 16:47:44
|
hihi. ja.. fast jag redovisade inte för horn som du. Vill man bara ha lådor behöver man inte ens någon såg utan kan låta byggvaruhuset göra det åt en..
(säg inget till circlomanen, men det finns annat än horn) |
// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - - // Min "läggning" |
 |
|
und3ad
Member

151 Posts |
Posted - 2005/08/31 : 17:02:19
|
Tack för tipsen! Jag hade tänkt ett par enklare lådor som första bygge, men sen så blir det nog horn-basar med passande toppar till i framtiden.  |
 |
|
Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts |
Posted - 2005/08/31 : 19:51:20
|
quote: (säg inget till circlomanen, men det finns annat än horn)
Kättare!!!!   
quote: men sen så blir det nog horn-basar med passande toppar till i framtiden
Såja!!! En sann troende hornist! |
Edited by - Circlomanen on 2005/08/31 19:53:00 |
 |
|
und3ad
Member

151 Posts |
Posted - 2005/08/31 : 19:57:03
|
quote: Såja!!! En sann troende hornist!
Jarå, det sitter i blodet! 
Drömmen är att bygga klassiska "W-horn", som jag i princip växt upp med!  |
 |
|
martinsson
100.000-klubben

3311 Posts |
Posted - 2005/09/01 : 07:26:53
|
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=42438
Ett par tips :
Strunta i MDF, detta material lämpar sig inte för PA byggen, använd istället plywood.
Köp inte de billigaste elementen.
Gjutna korgar är ett måste.
Driverstöd är ett nästan ett måste.
Håll aktuell standard på flygbeslag, handtag och kontakter.
(man kan nästan inte ha för många handdtag)
Om möjligt, se till att högtalaren kan användas både aktivt delad och passivt.
Bygg med förnuft, bygg rejält men inte tungt, tänk att de skall användas i 10 år.
Horn är suveränt, men mkt svårt, börja med en standard 15"2" konfiguaration, man kan komma rätt långt med dessa också.
Vad det gäller basar är horn något enklare att bygga själv, rekomenderas, se exempelvis speakerplans.com för ideér och uppslag.
Använd rätt elektronik ! (slutsteg, processorer etc...) detta är viktigt och har stor påverkan på resultatet. |
martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/ |
 |
|
und3ad
Member

151 Posts |
Posted - 2005/09/01 : 15:05:05
|
Det enda som talar mot användandet av MDF är väl vikten? Kan jag iofs förstå, med tanke på att det kan bli mycket tungt beroende på storlek/komplexitet.. Jag tänkte mest på mindre baslådor, där vikten kanske kan bli mer hanterlig. 
Driverstöd, vad innebär det?
Speakerplans.com har jag kikat på under en tid, och det har gett mig många idéer jag gärna vill prova på. Jag börjar nog med en enkel fullrange-högtalare tror jag.  |
 |
|
zix
Hifi-Barista

954 Posts |
Posted - 2005/09/01 : 17:30:27
|
MDF tål inte nötning och stötar lika bra heller. Har egen erfarenhet av en i hast tillsågad skrivbordsskiva som använts som datorbord. Den har nu tjänstgjort några år med den äran, men är inte särskilt vacker i hörnen längre. Då är det bara ett enkelt skrivbord, som inte har flyttats alls under hela tiden. Skulle det varit en PA-högtalare så hade den nog varit kasserad för länge sen... |
En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt. |
Edited by - zix on 2005/09/01 17:30:52 |
 |
|
und3ad
Member

151 Posts |
Posted - 2005/09/01 : 19:44:34
|
Hmm, på så vis.. Visserligen kan man ha beslag på hörnen som motverkar nötning där åtminstånde, men det känns inte som en så bra lösning i längden (de plana ytorna kan också nötas..), så det får nog bli plywood ifall det är så illa. Tack för varningen!  |
 |
|
und3ad
Member

151 Posts |
Posted - 2005/09/01 : 19:47:12
|
Jag har jobbat en hel del med PA tidigare, dock inte byggt något själv, så det skall bli ett riktigt skoj och lärorikt projekt som jag tänker dela med mig av här så fort jag får tummen ur och skaffar verktyg och träskivor!  |
 |
|
PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts |
Posted - 2005/09/02 : 12:57:17
|
En annan, nästan avgörande orsak till att använda plywood istället för MDF eller spån är vatten/fukttåligheten! En plywoodskiva börjar inte lösas upp om någon vill hälla öl eller regn på den... |
 |
|
Jodå
Member

153 Posts |
Posted - 2005/09/02 : 18:42:52
|
Vill man vara riktigt seriös (och det vill man) ska man använda björkplyfa. Den håller betydligt mycket bättre än en furu. Ett annat litet knep när man kommer till ytbehandling av pa-lådor är att betsa lådan svart innan man målar den. Betset tränger in i träet mer än färgen. Detta får då till följd att repor och hack inte syns lika lätt. /J |
Fram för mer dynamik i popmusik! |
 |
|
Leffler
Member

601 Posts |
Posted - 2005/09/03 : 11:54:17
|
Circlomannen; jag har själv tänkt på det där med en liten cirkelsåg för att göra raka snitt. Hur gör du runda hål för element?
Förlåt, OT:
Fasen, jag blev sugen på att bygga horn nu ju... Har ni något bra tips på ett enkelt horn att bygga? Hellre "litet" än spelandes låga frekvenser. |
 |
|
martinsson
100.000-klubben

3311 Posts |
Posted - 2005/09/03 : 15:42:36
|
Jag kollade precis på vad det skulle kosta att bygga sig ett par fina 15"2"-s toppar.
Jag börjar med ett exempel från JBL.
2"driver 2450H, pris 16000kr/st 2"horn 2386 40X20 pris 4500kr/st 15" bas/mid 2226H pris 5100kr/st
alltså, för en högtalare blir elementkostnaden ca 25600kr Och för två högtalare (vilket är betydligt roligare) så hamnar notan på 51200kr i bara element, vilket egentligen inte särskillt förvånande.
Detta är en rättså standard uppsättning att köra med om det skall vara "på riktigt", lägger man sedan till material och den elektronik som krävs för att få en trevlig upplevelse så blir det ju ytterliggare lite dyrare, därefter bör man nog fundera på ett par subbar då den ovan föreslagna lösningen med stor sanolikhet inte hanterar frekvenser i det lägre området.
Fler exempel kommer, bland annat från Beyma, B&C mfl...
|
Edited by - martinsson on 2005/09/21 07:26:19 |
 |
|
und3ad
Member

151 Posts |
Posted - 2005/09/04 : 12:27:14
|
quote: Fasen, jag blev sugen på att bygga horn nu ju...
Hehe, jo visst blir man! 
quote: Har ni något bra tips på ett enkelt horn att bygga?
Finns det?  |
 |
|
und3ad
Member

151 Posts |
Posted - 2005/09/22 : 11:11:45
|
quote: alltså, för en högtalare blir elementkostnaden ca 25600kr
Jo, fast jag köper nog dem begagnat till att börja med, sen kan man ju gå vidare utifrån det. JBL-element blir det nog, fast jag har kikat lite på PD också eftersom de är de rekommenderade elementen på spearkerplans.com. Dock har jag inte lyssnat något på PD så jag vet inte hur det blir med den saken.  |
 |
|
martinsson
100.000-klubben

3311 Posts |
Posted - 2005/09/23 : 07:29:13
|
PD är det inget fel på, jag har hört dem rätt mkt i sammband med Turbosound, Jag skulle nog även ge Ciare och Beyma en chans.
Det finns ju billigare JBL element att kolla på också, och även beggagnat då förstås, det fina är att man kan kona om det mesta och på såvis få upp det till nyskick mer eller mindre, detta kostar dock en slant.
Själv är jag mkt sugen på den tidigare nämnda kombinationen, eventuellt skulle jag kunna tänka mig att byta ut 2226 mot PHL 6030, visst är det dyrt, men det brukar ju vara så med kvalitet... |
 |
|
und3ad
Member

151 Posts |
Posted - 2005/09/26 : 12:01:05
|
Jag har en liten fråga.. Lite OT, ber om ursäkt för det, men detta kändes ändå som en tråd som 'rätt folk' tittar i. 
Min bror jobbar på en PA-firma i Umeå och nu i helgen råkade de ut för ett mystiskt problem. De har köpt in några JBL dubbel 15"-basar från Septon, och dessa har stora problem med att lådan inte är helt stum och svänger med i musiken. De är 'inbyggda' i väggen, dvs de står i hål i väggen. Misstänker att det har något med det att göra. De har testat med äldre JBL-lådor och de hade inte det problemet öht. De matas av 2st I-Tech steg från Crown (2x4000W) så kraft finns det så det räcker iaf. 
Kan det vara så att de nya lådorna från JBL håller sämre kvalitét? I mitt huvud låter det helt fel, därför frågar jag här ifall någon upplevt nåt liknande..
Ber om ursäkt igen för OT.. |
Edited by - und3ad on 2005/09/26 12:02:12 |
 |
|
martinsson
100.000-klubben

3311 Posts |
Posted - 2005/09/26 : 15:42:26
|
ingen fara, står de stabilt på underlaget ? skulle kunna tänka mig att detta kan vara en källa till vibrationer annars, jag har svårt att tänka mig att JBL skulle släppa en låda som uppenbart beter sig dåligt.
Det blir ju ett lite anorlunda läge när de inte har luft runt om sig, och att detta kan få lådan att röra sig i takt med tryckökning/fall på ett sätt som annars inte skulle märkas.
Mitt tips, spänn fast dem på något sätt. |
 |
|
und3ad
Member

151 Posts |
Posted - 2005/09/26 : 15:49:30
|
Jo, precis. De trivs nog bättre med luft runtom som du säger. Ska tipsa om att spänna fast dem och se om det hjälper. Blir ju billigare än att köpa in nya. Tack för tipset!  |
 |
|
mats31
Member

319 Posts |
Posted - 2005/09/26 : 15:53:01
|
Vill du ha lite "hifi-känsla" i lådmaterialet bygg med, t.ex. 10 mm plywood + dämplim + 10 mm plywood. Låter solitt när man testar med att knacka på det. Har inte mätt på det men gissar att det är minst lika bra som 22 mm MDF.
/M |
 |
|
und3ad
Member

151 Posts |
Posted - 2005/09/26 : 16:40:38
|
quote: Vill du ha lite "hifi-känsla" i lådmaterialet bygg med, t.ex. 10 mm plywood + dämplim + 10 mm plywood.
Låter intressant, får testa det någon gång. Tack för tipset.  |
 |
|
Dxe_1956
Starting Member
37 Posts |
Posted - 2005/09/27 : 11:37:06
|
Tjenare,
Vi ska kika på problemet med JBL basarna i veckan hoppas jag och det verkar vara lite olika strul med grejerna i dagsläget. Jag har inte varit med att installera grejerna och jag kommer inte ihåg exakt vilka basar det är men jag e nästan säker på att det är den förra modellen av dubbel 15" i SRX serien.
Ett är att dom nog står fel, dom är nog inte gjorda för att stå som dom gör nu och det är problem ett. Det andra problemet är att vi kör med världens kraftigaste PA steg med dom också, Crown I-Tech 8000 (2x4000) och det körs rakt in i basarna utan EQ så det är kanske 4 gånger så mycke kraft in i lådorna än vad dom ska klara av, detta är förstås om stegen körs på max, Nu körs dom inte på full styrka utan nånstans på halvkraft, det var iaf vad jag fick uppfattningen av.
Det tredja problemet är lokalen, den är byggt 1969 och är mer som ett parkeringsdäck eller skyddsrum i designen med en hel del nivåskillnader i golvet, dansgolvet ligger lägst och sen är det 2 nivåer på ungefär 90 cm till 1 meter innan man kommer upp på toppen så att säga. Basarna står i nåt som liknar en sarg i trä på mellan 1,2 meter till 1,5 i bredd som går runt dansgolvet. Stället där basarna ligger är i hörnet är vinklat och dom står direkt på golvet men det är inte tätt runt om, bakom kan det vara ett utrymme på kanske 20 till 40 cm brett och 1 meter högt som bara e tomt, som en extra baslåda bakom kan man ju säga

Vi ska testa att flytta ut basarna från sina fällor och flytta runt dom på lite olika placeringar och se vart dom står bäst helt enkelt coh sen lägga in en EQ och styra upp det ännu mer, sen ska det nog låta bra.
Vi har även SRX dubbel 18" basar på det andra dansgolvet på klubben och där är det inget problem med detta utan mer att dom inte kan spela lika högt som sina företrädare. Dom andra som installerat ådorna tog dit nåra äldra JBL dubbel 18" basar och kopplade på samma grejer som vi har och dom kunde spela 6 db högre utan problem, då ändrade vi inga inställningar alls utan bara kopplade på dom. Sen testade dom hur stumma lådorna va och dom nya lät mer splatt när man drog näven i dom medans dom galma va helstumma, inge skumt ljud alls. Ok inte nåt vetenskapligt sätt jag vet men ändå...han från Septon har sagt att dom nya lådorna är stagede på ett lite annorlunda sätt och det är kanske nåt sånt med eller så äör det bara att vi fått måndagsexemplar hehe
vad det än är så ska det fixas och är ni i Umeå så kila ner på X3M och ta en lyssning och säg vad ni tycker.
|
All my friends are boppin' the Blues |
 |
|
und3ad
Member

151 Posts |
Posted - 2005/09/27 : 11:54:57
|
Nämen sedärja, tjena brorsan. 
Om en månad kommer jag upp och hälsar på och det kommer bli spännande. Sen om jag kan få jobb där uppe med PA-firman vore inte helt fel.  |
 |
|
Topic  |
|