Author |
Topic  |
|
T-ReX
Member

419 Posts |
Posted - 2002/10/22 : 14:57:27
|
Nån som har gjort en A/B jämförelse med supra ply 3,4/S med skärmen kopplad till jord repektive utan koppling till jorden?
Vad blev resultatet isf?
t-rex |
|
Edited by - T-ReX on 2002/10/22 14:58:07 |
|
Henrik
Member

54 Posts |
Posted - 2002/10/22 : 15:44:39
|
Har inte testat just dessa kablar, men generellt gäller att ojordade metallbitar nära störkällor har en otrevlig tendens att fungera som antenn.
En ojordad skärm kan alltså ställa till problem beroende på hur svåra störnigarna är.
|
Henrik
This message is the official oppinion of the voices in my head. |
 |
|
paradis_oscar
Får jag lov?

628 Posts |
Posted - 2002/10/22 : 18:03:34
|
är det inte tre skärmstrumpor ?, en som skärm och två ihopplattade som ledare ? |
 |
 |
|
T-ReX
Member

419 Posts |
Posted - 2002/10/22 : 20:03:14
|

Så ser de ut, 2 ledare och en skärm som man skall koppla till jorden på förstärkaren...
mvh t-rex |
|
 |
|
Thomas A
Member

189 Posts |
Posted - 2002/10/22 : 20:06:50
|
Ej testat, men jag skulle säkert kunna göra några mätningar...Om jag bara hade en hög->lågnivåomvandlare. Kanske skaffa sån som finns för bilbruk för att göra om hög till lågnivå?
Thomas |
"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas" |
 |
|
poppop
Member

460 Posts |
Posted - 2002/10/22 : 22:11:08
|
Åfan..... Har inte ens upptäckt att det finns skärm på dom... Hem och koppla om! |
Mono är underskattat! |
 |
|
Kajsa
Mrs Doubtfire

284 Posts |
Posted - 2002/10/22 : 22:21:11
|
quote: Originally posted by T-ReX
Nån som har gjort en A/B jämförelse med supra ply 3,4/S med skärmen kopplad till jord repektive utan koppling till jorden?
Vad blev resultatet isf?
t-rex
Skärmar kopplade till signaljord: Störande surr (självsvängning?) Skärmar kopplade till skyddsjord: Samma sak, dvs Störande surr. Skärmarna fritt i luften, men höger och vänster kabel hopkopplade: Lät bra
Alltså en fullständigt meningslös test eftersom det helt enkelt inte funkade med skärmen ansluten. Fast det är säkert inte kabelns fel att förstärkaren vantrivdes med detta. / K
|
Farbror Kjell alias Kajsa |
 |
|
Thomas A
Member

189 Posts |
Posted - 2002/10/23 : 00:07:49
|
Öhh,
hade du skärmen kopplad till förstärkaren enbart? Undrar hur detta skulle kunna ge surr?.....
T |
 |
|
Cybergrunge
Starting Member
25 Posts |
Posted - 2002/10/23 : 00:21:43
|
om man inte har förstärkaren jordad kvittar det väl, eller??? |
"oh my god! its full of stars! |
 |
|
Thomas A
Member

189 Posts |
Posted - 2002/10/23 : 01:32:53
|
Nej,
förstärkaren har sin egen "jord". Jorden i nätuttaget är bara en skyddsjord. För att jorden verkligen ska vara jord måste man undvika jordslingor i systemet = brum. Därav jordning av skärm vid en punkt, förstärkaren/försteget.
Thomas |
 |
|
Kajsa
Mrs Doubtfire

284 Posts |
Posted - 2002/10/23 : 21:00:06
|
quote: Originally posted by Thomas A
Öhh, hade du skärmen kopplad till förstärkaren enbart? Undrar hur detta skulle kunna ge surr?.....
Ja undra kan man, verkligen. Så jag frågade M Bladelius. Hans svar var - Signaljord och skyddsjord är inte alls samma sak. - Man ska inte koppla skärmen till signaljorden för då kan förstärkaren få problem (men jag minns inte varför). - Att koppla skärmen till skyddsjord är helt OK och borde funkat. Att det ändå inte funkade kunde han inte förklara på rak arm, just då.
Anledningen till att jag frågade just Mikael Bladelius är att jag träffade honom på Arkenmässan, och förstärkaren är konstruerad av honom (en Amplifix). / K |
 |
|
Thomas A
Member

189 Posts |
Posted - 2002/10/23 : 22:06:19
|
Det beror väl på det? Utrustning är ju olika. Balanserade in/utgångar, flytande signaljord, chassi/signaljord.
http://www.yamaha.com/ycaservice/techdocs/Sound/ground/ground.htm
Och skärm till signaljord? Har inte obalanserad utrustning signal och chassijord gemensam? Alla signalkablar med skärm har ju signaljord som skärm.
Thomas |
 |
|
Kajsa
Mrs Doubtfire

284 Posts |
Posted - 2002/10/23 : 22:12:35
|
quote: Originally posted by Thomas A
Det beror väl på det? Utrustning är ju olika. Balanserade in/utgångar, flytande signaljord, chassi/signaljord.
http://www.yamaha.com/ycaservice/techdocs/Sound/ground/ground.htm
Och skärm till signaljord? Har inte obalanserad utrustning signal och chassijord gemensam? Alla signalkablar med skärm har ju signaljord som skärm.
Thomas
Ja du. Fråga inte mig varför det blir störningar. För några veckor sedan jordade jag PCn, då började både Datoringången och TV-ingången brumma på HiFin. Den gången löste jag problemet med att lägga in en konding i TVns antennledning. (Perfa!)
Amplifixen är iallafall en balanserad mackapär med flytande signaljord. Att inducera störningar i signaljorden kan ge problem, men det borde funkat med skyddsjordade högtalarskärmar. / K |
Edited by - Kajsa on 2002/10/23 22:14:00 |
 |
|
Thomas A
Member

189 Posts |
Posted - 2002/10/23 : 22:25:58
|
PCn skapade en jordslinga mellan antennjord och AC jord (är dessa sammankopplade???), vilket skapade en brumsignal på utgångarna från TV och från dator. Du bröt slingan med kondingen. Men HF då? Kan inte sådant slinka igenom? Pass opp...
Det finns väl en specifik sak att köpa till antennkablar för detta syfte men jag vet inte vad dessa gör.
Och som sagt, det borde funka med h-kablarna om skärmen är av teleskoptyp (vilket den är om den bara är kopplad i en ända).
T
|
 |
|
Stigge
Member

102 Posts |
Posted - 2002/10/24 : 11:01:49
|
Ytterligare ett område som jag inte har någon koll på... -Skyddsjord? -Signaljord?
Kan någon förklara detta för mig? Jag har mina 3.4/S kopplade till jorden för Phono (GND). Är det fel???? Hur ska det kopplas om det är fel??
|
 |
|
Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts |
Posted - 2002/10/24 : 13:59:48
|
quote: Originally posted by Stigge
Ytterligare ett område som jag inte har någon koll på... -Skyddsjord? -Signaljord?
Kan någon förklara detta för mig? Jag har mina 3.4/S kopplade till jorden för Phono (GND). Är det fel???? Hur ska det kopplas om det är fel??
Citat ur jordabalken: :-) Signaljord är minuspolen på en obalanserad apparat. Nollreferensen för musiksignalen som apparaten petar ur sej, liksom.
Skyddsjord är den tredje kontakten på vissa apparaters nätanslutning. Anslutes denna till ett jordat uttag i väggen, så brukar man klara sej från stötar om apparaten skulle bli strömförande i höljet.
Men, va fan... Visst fungerar väl skyddsstrumpan som den skall på Suprakabeln! Men det - i sig - är ju helt ointressant! Frågan är väl snarare om vi kan höra någon ljudlig skillnad mot en oskärmad kabel! Man måste ju försöka skilja på att något verkar och de praktiskt hörbara resultaten av denna verkan!
Strmbrg, |
/Strmbrg, Det bästa kanske inte alls är gott nog. Det skall ju helst vara bra dessutom.

|
 |
|
n/a
deleted

1080 Posts |
Posted - 2002/10/24 : 14:10:41
|
Hörde inte skillnad på supran med jorden på. Dock är kablen rätt ok ändå. |
Herr_Engel:#hififorum@quakenet |
 |
|
Strmbrg

1580 Posts |
Posted - 2002/10/24 : 14:25:26
|
quote: Originally posted by Ranefjord
Hörde inte skillnad på supran med jorden på. Dock är kablen rätt ok ändå.
Inte jag heller. Jag tyckte mest att det blev krångligt med en styv kabel och en pillrig strumpa!
Här har vi ett av flera exempel på funktioner som kanske inte alltid behövs! För att strumpan skall ha någon vettig effekt, så måste det ju finnas någon störning som den kan ta hand om! Dessutom, så måste ju sagda störning vara av sådan art att den renderar i hörbara störningar i det ljud vi lyssnar på!
På samma sätt kan man nog resonera när det gäller nätfilter och snarlika tingestar.
Eller såhär: Ett paraply är en jättebra grej! Det skyddar oss från att bli blöta!
Om det regnar, vill säga...
Strmbrg, |
/Strmbrg, Det bästa kanske inte alls är gott nog. Det skall ju helst vara bra dessutom.

|
Edited by - Strmbrg on 2002/10/24 14:26:19 |
 |
|
epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts |
Posted - 2002/10/24 : 14:31:38
|
"Eller såhär: Ett paraply är en jättebra grej! Det skyddar oss från att bli blöta!"
Alternativt oventande slipper vi bli utsatta för solstrålar i samma mängd....
Så mkt man inte tänker på! ;-)
// Pär |
 |
|
Strmbrg

1580 Posts |
Posted - 2002/10/24 : 14:46:47
|
quote: Originally posted by epkpeng Alternativt oventande slipper vi bli utsatta för solstrålar i samma mängd....
Så mkt man inte tänker på! ;-)
// Pär
Jag använder alltid UV skyddande solbrillor när jag lyssnar och solen skiner in på mej. Det skyddar mej från de skadliga strålarna!
Yttermera brukar jag äta lite morötter. Det ger mej lite färg trots att jag aldrig går ut.
En av de största fördelarna med detta är att det inte försämrar ljudet. I varje fall har jag inte hört någon försämring.
Strmbrg, |

|
 |
|
|
Topic  |
|