HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Vinylforum
 Pickup till Sony PS-X555ES, pris på spelare?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

quixotic
Member

106 Posts

Posted - 2005/09/02 :  10:38:07  Show Profile  Visit quixotic's Homepage Send quixotic a Private Message
Har precis börjat ge mig in i "vinylvärlden" då jag upptäckt hur mycket godbitar som finns att hitta på tokbillig vinyl, och hur bra vinyl faktikst låter med vettig utrustning.

Jag har nu möjlighet att köpa en intressant och nyservad Sony PS-X555ES http://www.thevintageknob.org/SONY/sonyes/PSX555ES/PSX555ES.html för 600-700 SEK. Är någon bekant med denna spelare (enda vinylspelaren i Sonys ES serie) och har någon en aning om vilken pickup den ska ha? Är det en MM eller MC pickis?

Tacksam för alla svar!

bostrowskij
RödaTråden vinnare

839 Posts

Posted - 2005/09/02 :  21:03:04  Show Profile Send bostrowskij a Private Message
Har aldrig sett eller hört denna Sony så jag kan inte uttala mig om just denna, men Mid-Fi tangentialspelare från 80-talet tänder varningslampor för mig. Bra tangentialarmar är sällsynta och så gott som uteslutande dyra, det är anledningen till att de inte är så vanliga.
Men som sagt, jag har inte hört den så jag kan ha fel.

De riktiga skivspelarfynden kommer från 70-talet enligt min mening, tillverkare som Lenco, Thorens,Dual och för all del även Sony gjorde utmärkta spelare som kan köpas mycket billigt idag. På 80-talet kom CD och kvaliteten på skivspelare sjönk betydligt.
Go to Top of Page

quixotic
Member

106 Posts

Posted - 2005/09/02 :  22:55:39  Show Profile  Visit quixotic's Homepage Send quixotic a Private Message
Nej, jag har förstått att den är ganska ovanlig. Jag slog faktiskt till och köpte spelaren, var lite tveksam först men efter en ganska lyckad provspelning på butikens relativt skruttiga anläggning så tyckte jag att det kändes värt att ge den ett försök. Den verkade vara mycket fräsch i allt mekaniskt, inget svaj eller rappel.

Väl hemma så kopplade jag upp den på min "sovrumsstereo" (saknar RIAA på min huvudstereo) och snurrade igång. Lyssnade på lite Dire Straits och Kraftwerk och i mina öron får spelaren klart godkänt. Tyvärr har jag inte så många referenser på vinylspelare, men den tillhör i alla fall det övre segmentet av de spelare jag hört (Lenco, Thorens, Pioneer, Sonab) vad gäller detaljrikedom och förmågan att återskapa olika instrument. Vet inte om den har korrekt nål idag (den är nyservad av någon klok gubbe) men jag reagerade på att den var väldigt känslig för minsta lilla dammkorn, det blev lite knastrigt, trots att jag tyckte skivorna var rena och fina.

Vad kan sådant bero på?

Jag har som sagt bara börjat rota i vinylträsket, så denna får nog göra tjänst hemma hos mig ett tag, i väntan på en riktigt fin och välskött 70-talare, gärna en Thoréns eller Sonab 85S (som jag faktiskt är imponerad av) som inte behöver renoveras från grunden (det är inte så lätt att hitta schyssta exemplar under 2000-3000 tycker jag).

Någon mer som har några tips om min nyköpta spelare?
Go to Top of Page

bostrowskij
RödaTråden vinnare

839 Posts

Posted - 2005/09/03 :  00:32:10  Show Profile Send bostrowskij a Private Message
Kollade runt lite på nätet, jag är lite svag för äldre Sony HiFi (äger bl a deras första direktdrivna skivspelare ps-2250: http://de.geocities.com/bc1a69/2250.jpg ) och blev intresserad av din tråd .
Biotracer-teknologin verkar ha varit väldigt avancerad och din spelare tillhör nog inte "80-talsskräpet" trots allt. Till det priset kan man ju kosta på sig lite udda-hifi, du har nog gjort ett bra köp.
Läste nånstans att de kunde ha problem med att spela färgad vinyl pga att sensorerna fick fnatt då de "lyste igenom". Hittade denna recension av en annan Biotracer-spelare som kanske kan vara intressant för dig:
http://www.hi-fiworld.co.uk/hfw/oldeworldehtml/sonybiotracer.html

"Knaster" beror oftast på att skivorna är smutsiga ,även om de ser rena ut kan de ha smuts nere i spåret. Men nålslitage och nålslipning har också betydelse, framför allt på s k ytbrus.

Fick du med någon dokumentation på spelaren? På bilden ser det ut att vara ett vanligt 1/2 " pickupfäste, men det verkar ju inte vara som att ställa in en konventionell skivspelare direkt när det gäller nåltryck och så, vad jag förstår ställer den in sådant själv? Antiskating och pickupöverhäng kan man väl glömma då den är tangential men man måste väl mata in ett nåltrycksvärde antar jag?
Go to Top of Page

coldcut
Member

747 Posts

Posted - 2005/09/03 :  09:34:25  Show Profile Send coldcut a Private Message
6-700 är väl inte mycket att bråka om, eller hur? Tveksam att du hittar ngt markant bättre för de pengarna. Intressant tonarm förresten. Vad du kan kontrollera innan du lägger ner för mycket pengar på pickup, uppgraderingar m.m är väl de standard kontroller man alltid bör utför på vinylspelare, dvs hur ser dämpningsfötterna ut? Känns skapelsen stabil och välbyggd, eller är det plast för hela slanten? Hur är dämpningen/resonansen när du knackar på den? Pröva gärna att sätta på en skiva och lätt "tappa" med fingrarna på chassit. Det kan avslöja mycket.Enkla knep och sund logik gör att man snabbt får en "känsla" för om den är värd att lägga ner mer/mindre pengar på.

-

Edited by - coldcut on 2005/09/03 09:37:05
Go to Top of Page

quixotic
Member

106 Posts

Posted - 2005/09/03 :  10:42:44  Show Profile  Visit quixotic's Homepage Send quixotic a Private Message
Tack för era svar! Efter att ha gjort rent skivorna ordentligt (de har stått länge) så har jag lyckats få dem i princip knasterfria, så det problemet är nog relaterat till slitage och skräp, snarare än nålen (jag ska ändå kolla upp att det är bra grejjer som sitter där).

Tonarmen känns väldigt stabil och kvalitativ, det är ett vanligt 1/2 fäste på den, precis som på vilken spelare som helst, så där finns möjlighet att variera sim om man vill.

Biotracertekniken passar väldigt bra hemma hos oss, frugan har en del gamla plattor hon gärna vill spela och uppskattade finessen att man aldrig behövde flytta eller lägga på tonarmen, allt sådan sköts ju med de smidiga kontrollerna i framkant av spelaren. Tyvärr fick jag inte med någon manual, det enda jag är osäker på funktionsmässigt idag är hur det lilla vredet för "stylus force" fungerar. Jag förutsätter att det är nåltrycket som påverkas, men exakt vad man vinner på att öka nåltrycket (korrektare avspelning av slitna skivor, kanske?) vet jag inte? Det är ställbart från 0,5g till 3g, tror jag, jag använder själv standardinställningen 1g vilket verkar fungera bra, jag märke ingen större skillnad i ljudåtergivning när jag gick ner till 0,5g och upp till 1,5g på försök.

Fötter och upphängning verkar riktigt bra, det är en stabil apparat på närmare tio kilo (uppskattningsvis) med ordenliga dämpfötter som verkar vara upphängda i någon slags små vaggor invändigt, jag ska prova de saker som du föreslår coldcut, för att bilda mig en uppfattning om ifall den är värd att jobba med (spontant så känns den som en gedigen plattform att bygga vidare på).

Jag ska försöka hitta lite mer info om denna spelare och en servicemanual, om någon hittar något mer om tonarmskonstruktionen så får ni gärna hör av er. Här kommer en halvdålig bild på skapelsen.

http://www.sehlin.com/images/sony_ps-x555es.jpg

Nu behöver jag ett RIAA försteg för att kunan använda spelaren på min vardagsrumsstereo, vart hittar man ett bra och prisvärt sådant?

Edited by - quixotic on 2005/09/03 10:49:11
Go to Top of Page

bostrowskij
RödaTråden vinnare

839 Posts

Posted - 2005/09/03 :  11:18:07  Show Profile Send bostrowskij a Private Message
Varje pickupnål har ett optimalt nåltryck där den spårar bäst. För lågt nåltryck innebär att den spårar dåligt = sliter på skivorna. För högt nåltryck sliter på nålens upphängninng. Dessutom får du för låg spårningsvinkel, dvs nålarmsröret trycks in mot pickuphuset. Nålen ska "tilta" c:a 20 grader framåt när man tittar från sidan och inte stå vinkelrätt i spåret som man kanske kan tro. Vilket nåltryck du ska ha går att ta reda på om du vet vad det är för pickup / nål. De flesta MM-nålar ska ha ett nåltryck mellan 1-1,5 g, men det kan variera mellan 0,75-3g och t o m mera.
Riia-steg kan du köpa på många ställen , bl a här:
http://www.svalander.se/shoppen/elektronik.htm#riaa
Go to Top of Page

coldcut
Member

747 Posts

Posted - 2005/09/03 :  12:02:55  Show Profile Send coldcut a Private Message
RIIA, ja det är väl en penningfråga som så mycket annat. Mitt tips om du vill ha ngt (relativt) billigt t o börja med är Vincent pho 111. Ca 1100:- med mm1/mm2/mc omkopplare och separat nätdel. Finns knappast ngt som låter bättre för de pengarna. Inte som jag hört iaf.

-
Go to Top of Page

quixotic
Member

106 Posts

Posted - 2005/09/04 :  20:37:15  Show Profile  Visit quixotic's Homepage Send quixotic a Private Message
coldcut: Ok, låter intressant, har du något tips på vart man kan köpa Vincentsteget för dessa pengar?

http://www.hifiklubben.com/se/Produkter/Tillbehoer/Skivspelartillbehoer/detail/NAD_PP2_RIAA_Foerfoerstaerkare.htm?id=1223

Ett NAD-steg från HiFi-Klubben, någon som använder detta och tycker det är bra?

För övrigt så har jag ökat nåltrycket något, lade det på 1,2g istället, det är förmodligen en bra kompromiss. Men som sagt, nu behöver jag ett bra RIAA-steg innan jag kan börja gå igenom LP-samlingen på nytt! :o)
Go to Top of Page

quixotic
Member

106 Posts

Posted - 2005/09/04 :  20:56:48  Show Profile  Visit quixotic's Homepage Send quixotic a Private Message
coldcut: Det var ju det steget som Svalander hade, låter fint, då ska jag nog satsa på det! :o)
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000