När jag var i 13-års åldern så körde man fortfarande mycket med syntar för att göra musik hemma. Sen dess har jag inte hängt med i branschen alls. Hur gör man nu? Vad är minimumutrustning om man ändå vill att det skall låta bra? Klaviatur antar jag behövs. Förslag på mjukvara som ersätter synt/sequencer/mixer etc.? Behövs ett bra ljudkort i datorn - förslag?
Windows XP. Ska antagligen få ny dator i november. Den jag har nu: Athlon 1,2 GHz, 512MB, inbyggt ljudkort på nåt moderkort baserat på K7Turbo - inga värstinggrejer alltså
Jag vet inte om man köpa midifiler som mjukvara men det borde väl gå idag. Annars behöver du en midi enhet så du har dom olika ljuden.
Kolla även hur många kanaler dom olika ljudkorten har , ju fler kanaler ju fler ljud. Jag är långt från x-pert på det här o det var ganska många år sen sist jag pillade med det så det har säkert hänt en massa. Men sequencer är ju ganska vettigt att ha ändå om du vill "spela in" dom olika ljuden eller hur ? Om man inte vill ha dom på datorn dvs
Skall du bara spela in en grej i taget räcker det väll med en USB-kontakt ut från keyboardet / eller analogt från gitarr / mic och något program som fixar resten. Antal kanaler är väll bara datorns prestanda och internminne som sättar stopp för.
Aldrig gjort det, men så boooorde det väll vara i datorernas världs.
Du behöver ett midi-keyboard och programvara typ Steinberg Cubase. Syntarna finns i mjukvara så du behöver inga moduler. Men... med tanke på din dator så hade jag köpt en billig ljudmodul, för den kommer inte palla driva mjukvarusyntarna. Desto fler kanaler du använder kommer den att "balla ur".
Nu ger jag ju dig råd med mina "standard mått" Det kanske kommer att funka för dina behov. Men jag hade nog maxat ramminnet i datorn. 512 är inte att rekommendera.