Tyvärr har jag inget svar på din huvudfråga om var man kan provlyssna Elac i Göteborgsområdet Dea.
Lite korta lyssningsintryck kan jag emellertid ge. Jag hörde dem alldeles nyuppackade på Best Sound i Stockholm för sisådär ett och ett halvt år sedan. (Jag stod och tittade på när de packades upp)
Kort sagt är Elac 310.2 JET mycket imponerande för sin storlek. Basen är över all förväntan. Kanske lite vassa i diskanten, men det tillskriver jag mest att de var sprillans nya. Men som sagt - direkt ur kartong var de väldigt imponerande. Fler har samma intryck här på HiFiForum. Försök med search-funktionen uppe till höger för att finna trådar där 310 JET avhandlas.
Tyvärr ska de vara rätt trögdrivna och trivas bäst med rätt mycket luft omkring sig fick jag veta av säljarna.
Jag ägde Elac 330 jet högtalere för några år - tror att det finns ganska samma slags ljud i bäda 310 & 330 modeller.
Kan bara varmt rekommendera de här "aluminburkar". Elac är analytiskt med väldigt snabbt ljud. Javisst, diskant kan vara vass med opassande förstärkare/cd. Men med lite varmare/ mer musikaliskt system är diskant absolut en av de bästa jag vet. Kanske inte den bästa med dåliga skivor (t.ex. heavy metal) men med bra inspelignar det är toppen (jazz, elektronisk musik!!).
Mycket dynamisk & otrolig bra känsla av utrumme (orsaken är kanske just diskant). Design är också en av de häfitigaste i prisklassen.
Du kan kolla med mitt nick "hifi_harri" i medlemmarnas system - det finns lite bilder & beskrivning av mitt anläggning. Har i tillfälle Tannoy dimension som är ju bättre, men jag kan ärligt säga att Elacerna är väldigt bra investering till pengarna..
Harri
edit. - om du är interesserad av second-hand modeller..