HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Favorit i repris - En hifivandring i Gbg
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2002/10/23 :  12:15:21  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
Bläddrade runt bland mina hifi sodor och hittade detta gamla "reportage" som fortfarande är rätt kul. För de som inte läst det så klistrar jag in det här. en rolig detalj med besöket på Ågrens, och ProAc 2.5 är att jag hörde samam högtalare på Ågrens 8 månader senare, då var den inspelad. Det var en helt annan högtalare, och efter det besöket började jag bygga mina kloner.

Hifidag i Göteborg

17:e februari 2001

En lördag i februari, solen skiner, André är på besök från Arjeplog och Wikberg tar bussen in från Partille. Nu skall vi ut för att se och framförallt höra om det går att få bättre ljud än vad vi redan har i våra hem.

Vi börjar med ett besök i Göteborgs mest spännande hifi-butik Hifi Stället. Som alltid blir vi trevligt bemötta av Anders på Hifi Stället, han känner igen oss vid det här laget. Vi berättar vårt syfte och han plockar ihop en trevlig anläggning bestående av:

Högtalare - Monitor Audio Studio 50

Cd - Tube technology

Förstärkare - Plinius 2100, integrerad

Kablage - Kimber Select

Totalpris ca: 100 000 kr

Vi tar fram våra medhavda skivor och spelar Diana Krall, Sofie Zelmani och Kari Bremnes. Vi turas om att sitta i soffan eller hänga bakom den men vi är eniga i tankar och åsikter. Det låter oförskämt bra, som alltid på Hifi Stället. Sist vi var där lyssnade vi på JmLab Mini Utopia, Tube technology CD och Plinius förstärkeri. Den gången upplevde vi antagligen det bästa vi hört och denna andra gång låter det minst lika bra, men på ett annat sätt.

Upplösningen, perspektiv, ljudbild är fantastiskt bra. Mellanregistret är nog det bästa vi hört, och Studio 50 har en bättre basbotten än vad Mini utopia hade, av naturliga skäl, det är golvare mot stativare. Det låter inte riktigt lika "direkt" med Studio 50, Mini Utopia har mer "imponatorfaktor" känns det som men jag skulle tro att de jämfört med Studio 50 kan bli lite jobbiga i längden. Studio 50 känns mer balanserade.

Efter en 45 minuter tackar vi för oss och går vidare, nu medvetna om att vi fortfarande har en bit kvar till hifi nirvana. Man vågar knappt tänka på hur bra det kunde ha låtit om Anders hade kopplat in lite tyngre förstärkeri, Plinus 2100 kostar trots allt "bara" 16 000 kr……..

Stop nummer två på vår färd blir Ågrens Hifi. Även här blir vi som alltid trevlig bemötta och får sätta oss i deras nya fina lyssningsrum. Anläggningen som står uppkopplad verkar nog så intressant så vi bestämmer oss för att lyssna på den. Den består av följande komponenter:

Högtalare - ProAc Responce 2.5

Cd - CdFix, Arcam CD 92, Musical Fidelity A3 CD

Förstärkare - Musicai Fidelity A300, integrerad

Kablage - Audioquest

Totalpris ca: 75 000 kr

Efter att ha lyssnat igenom ett par låtar med Diana Krall och Kari Bremnes skruvar vi besvärat på oss. Det här låter rätt trist, lite "beslöjat", som om någon hängt ett skynke framför högtalarna. Vi drog slutsatsen att det måste bero på att vi spelar på en rätt "billig" Arcam cd och ber att de kopplar in Musical Fidelity A3CD istället. Nu skall det väl hända saker med synergivinster osv.

Nej………Ingen större skillnad, inte blev detta särskilt mycket roligare. Ingen av oss känner att vi skulle byta bort anläggningen hemma mot detta. Ett trumfkort återstår dock, CdFix. André äger en sådan och är mycket nöjd och om recensenterna i de svenska hifi-tidningarna inte sålt sin själ till mammon så skall ju denna cd spelare var erkänt bra.

Inte……Nej….. visst blev det lite bättre, men skynket hänger kvar tjockt framför högtalarna. Slött, odynamiskt, trist låter det. Endera beror det på det relativt billiga Audioquestskablaget (800 kr/m) eller så är det ProAcs högtalare som inte låter roligare än såhär. Senast jag var på Ågrens lyssnade jag på lilla MF A3 förstärkare och A3CD med Audiovectors C2 högtalare för 1/4 av ProAcs pris men det lät betydligt roligare vill jag minnas.

Sista stoppet på vår hifilördag blev Hifi Klubben. Där har jag varit ett antal gånger men faktiskt aldrig fått lyssna på något som låter riktigt bra, förväntningarna var därför låga. Vi bad att få lyssna på B&Ws nya CDM9nt högtalare eftersom vi läst gott om dem. Detta kopplades upp med följande kringutrustning:

Högtalare - B&W CDM9NT

Cd - Classé CDP3

Förstärkare - Classé CP35 & Classé CA-201, för & slutsteg

Kablage - Tara labs

Totalpris ca: 100 000 kr

Fram med skivorna, samma som tidigare, och så började vi spela. Till en början satt vi alldeles stumma och ett leende spreds över våra läppar, det lät ju riktigt bra, och på Hifi Klubben av alla ställen. Fin ljudbild, bra detaljer, torr och kontrollerad bas, fina röster, inte påträngande och väldigt behagligt. Det var ett sant nöje att spela skivor och vi fick slåss om de två platserna i soffan. Så här bra hade ingen av oss hört en anläggning på Hifi Klubben förut och vi kunde än en gång konstatera att vi inte riktigt "är i hamn" med våra egna anläggningar ännu.

Sammanfattning

Tre butiker där vi blivit vänligt bemötta trotts att vi inte varit "potentiella kunder" utan mer intresserade entusiaster.

Väldigt välljud i två av dessa butiker, och en rätt stor besvikelse i den tredje. Det är lite svårbegripligt varför de fina, välrenommerade komponenterna på Ågrens Hifi inte lät bättre. Bästa ljud för dagen upplevde vi på Hifi Stället, ett marginellt snäpp efter var upplevelsen på Hifi Klubben. Bägge dessa anläggningar kostar ca 25 000 kr mer än anläggningen på Ågrens Hifi. Förklaringen kanske är så enkel att mer pengar = mer välljud J

Stefan B

läs mer på: http://hello.to/hifi

swingpjatt
Member

338 Posts

Posted - 2002/10/23 :  12:41:27  Show Profile Send swingpjatt a Private Message
Det var bättre förr, inte i den mening i att alla anläggningar gammalt tillbaka lät bättre, men det var roligare med HI Fi vandringar när man själv hade enklare anläggning hemmavid, ju mer man uppgraderar hemmavid desto mindre blir hänförelsen när man besöker butiker tyvärr, så av den anledningen var det bättre förr.
André.

Handla nu! svepningen har inga fickor.
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2002/10/23 :  13:41:32  Show Profile Send nin a Private Message
Kul, ska själv till Göteborg för att lyssna på lite saker imorgon. Såkalart blir det hifi stället (Anders är väldigt trevlig kille). Finns det något mer bra ställe med riktigt tung hifi?
Go to Top of Page

Per Berger
Member

563 Posts

Posted - 2002/10/23 :  13:48:31  Show Profile  Visit Per Berger's Homepage Send Per Berger a Private Message
Vet inte hur långt du har att åka men Hifi-Consult är bara en pendeltågsresa bort (Alingsås)

/P
Go to Top of Page

Karl Banan
Member

165 Posts

Posted - 2002/10/23 :  13:50:05  Show Profile Send Karl Banan a Private Message
nin:

Ågrens Hifi kan vara schysst om du ber dem sätta upp en Meridian anläggning med Audiovector S6 (Audiovector M3 Avantgarde funkar ju oxå ). De kör annars ganska hårt med Arcam och Musical fidelity integrerade förstärkare vilket aldrig riktigt imponerat på mig men jag kanske haft dåliga dagar när jag testat.

Jag slår även ett slag för Stridbeck som har mycket trevligt ljud för en billig penning IMHO.

K.B.

...I'd like to introduce... Mr. Lee Underwood on lead guitar, please...
Go to Top of Page

AndersB
Member

234 Posts

Posted - 2002/10/23 :  14:08:37  Show Profile Send AndersB a Private Message
nin

Vad du menar med tung hifi vet jag inte, men det är alltid intressant ur någon synvinkel att träffa herrarna på Radiolagret. QUAD-sortimentet står säkert på plats om inte annat...

Anders
Go to Top of Page

JMlab
Member

595 Posts

Posted - 2002/10/23 :  15:39:52  Show Profile Send JMlab a Private Message
Det du beskrev från rundvandringen i Göteborg är nog va många upplever efter att ha hört på ngn av högtalarna i Utopia serien efter det låter mer"normalt "konstruerade högtalare precis som du beskriver lite oengagerat och "beslöjat".
Mvh
JMlab
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2002/10/23 :  16:20:40  Show Profile Send Timbre a Private Message
nin, kan du inte fråga Bengtsson om han läser HiFiForum.nu när du ändå är inne...
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2002/10/23 :  18:02:39  Show Profile Send nin a Private Message
Vet inte hur långt du har att åka men Hifi-Consult är bara en pendeltågsresa bort (Alingsås)

Ja, vi åker med bil från Karlstad och Hifi consult är kanske med i planerna.

Karl Banan, Ja kanske ska kolla upp Ågrens. Är väl mest ute och kollar lite, men det kommer inom en hyfsad snar framtid att bli nya högtalare i 50-120 kakor klassen.

nin, kan du inte fråga Bengtsson om han läser HiFiForum.nu när du ändå är inne...

Är det Anders på Hifi stället du menar?? Om så, så kan jag fråga han.
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2002/10/23 :  18:24:28  Show Profile Send Timbre a Private Message

Toppen!!!
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2002/10/23 :  18:28:21  Show Profile Send Pjotre a Private Message
He he he.... Ska bli kul å höra vad han säger till dig...
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22011 Posts

Posted - 2002/10/23 :  18:33:21  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
quote:
Är det Anders på Hifi stället du menar?? Om så, så kan jag fråga han.

Var beredd på det reptilsnabba "hugget".....

Jag provade och det tog några minuter innan vi var tillbaks i gemytet.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2002/10/23 :  19:01:55  Show Profile Send Timbre a Private Message

nin, äventyra inte lyssningsglädjen. PAC har ju redan frågat, så nu vet vi vad som väntar...
Njut av musiken istället...
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2002/10/23 :  19:49:23  Show Profile Send nin a Private Message
Timbre, Jaså, vad fick han för svar då?? Intressant. Ja, Anders är väldigt bra och seriös tycker jag och har lätt den snyggaste butiken (inne) av dom jag varit till.
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/10/23 :  20:41:59  Show Profile Send ekman a Private Message
seriös? det kan nog diskuteras
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2002/10/23 :  22:19:26  Show Profile Send Timbre a Private Message

Vad han svarade vet nog bara PAC, men eftersom det förekom ett reptilsnabbt "hugg", så kanske han satte Kimbersnokarna efter honom.
Kan det inte vara värt...
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22011 Posts

Posted - 2002/10/23 :  23:26:46  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Ojsan,
det där med "reptil snabbt hugg" var tydligen intressant.... Ursäkta borta varon, hade en middag att käka klart.

OK, det som var, var väl att Anders uttryckte att det skulle finnas en viss brist på seriositet på forumet. Och vem kan klandra honom när käbblas och slåss som om det vore en hönsgård full av tuppar på forumet?
Jag håller faktiskt med honom.

Det som gjorde att det kändes som ett "hugg" var nog mer att jag inte var beredd. Jag tycker om Anders och att han faktiskt klarar av att driva sin butik med en så smal kundkrets bör bara bemötas med respekt. Så Anders om du läser detta, Jag tippar hatten och uppskattar verkligen ditt bidrag.

Vänligen/P

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Edited by - Pac on 2002/10/23 23:28:24
Go to Top of Page

Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts

Posted - 2002/10/24 :  00:09:44  Show Profile Send Bobbokrull a Private Message
vad beror på oseriösheten på här på forumet egentligen? nån som vet när det började, i början av hösten var det fortfarande okej, allra roligast i sommras..????
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2002/10/24 :  01:19:01  Show Profile Send nin a Private Message
ekman, Ja jag tycker han är seriös och bra. Du kanske har en annan uppfattning.

PAC, Ja, där har han ju helt rätt!
Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2002/10/24 :  07:08:53  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
Jag anser mig alltid ha haft en god relation till Anders och hans butik. För några veckor sedan erbjöd jag mina tjänster som extraanställd. Tyckte att det kunde vara det perfekta helgjobbet. Jag gillade faktiskt hans svar på detta erbjudande.

"Det är JAG som ÄR Hifi stället. Det är mitt varumärke och då vill jag inte att någon annan skall stå i min butik"

Ungefär något i den stilen. Helt ok tycker jag, för det är ju så. Anders ÄR Hifi Stället och han har Sveriges kanske intresantaste Hifi Affär.

läs mer på: http://hello.to/hifi
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2002/10/24 :  21:40:31  Show Profile Send nin a Private Message
Ja, har har HELT klart den mest intressanta hifi affären i sverige där jag varit iaf. Ska återkomma i natt med mina intryck efter ett besök på Hifi stället och Hifi Consult...
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2002/10/24 :  21:52:54  Show Profile Send Timbre a Private Message

Hifi-Göteborg är litet...
Hur lät nu Amati Homage hos Bengtsson...
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/10/24 :  21:56:07  Show Profile Send ekman a Private Message
jag visste inte ens att han någonsin hade spelat på sina amati =) trodde dom va skultex
Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2002/10/24 :  23:14:31  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
Timbre, var det du som hade Amati? Var köpte du dina?

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2002/10/25 :  00:24:03  Show Profile Send nin a Private Message
Ja, jag åket med några polare för att lyssna lite lätt på några högtalare. Det var INTE något direkt super seriöst test utan mer som ett kul lyssnings test.
Ett stort problem för mig är att jag lyssnar ENDAST på vinyl! Och det är ju ingen mening att ta med vinyl plattor för att lyssna eftersom det inte finns några spelare.
Men jag har köpt några CD skivor på musik jag har på LP.

Så vi landa först hos Anders och såklart så vill...nej, KRÄVDE jag att få höra Amati Homage.
Så han koppla in dom med Vincent monoblock och försteg och CD. Kommer ej tyvärr vad det var för modeller. Så blev jag imponerad?! Ja. JA, jag blev MYCKET imponerad. Ljudbilden är djup, luftig, precis. Basen var fast och gick djup. Mellanregistret var underbart, med fantastisk återgivning av röster. Ja, högtalare försvann HELT när vi lyssnar och jag hörde en hel del saker jag aldrig hört på välspelade skivor.
Och det var verkligen inte en finlirs högtalare bara. Körde på Deep Purple "The Book Of Taliesyn" (remastred) och det var väldigt bra ljud, med tryck, detaljerat och underbart återgivning på Blackmores gitarr spel. Imponerade. Så hörde jag några brister på den korta 1,5 timme lyssningen? Nej, inte efter sådan kort tid med okända förstärkare. Visst, tror nog, nej, jag är säker på att det hade blivit ÄNNU bättre med min egen rörförstärkare och skivspelare, men det är något som aldrig kommer hända...eller...hmmm.. :)
Lyssna lite snabbt på Dynaudio C4 (?) med samma utrustning, men dom imponerade inte alls lika mycket på mig.

Men vi hade lite mer tid över så vi åkte förbi Olle och gänget på hifi consult.
Jag måste säga att jag blev besviken. Dom kan lika gärna byta namn till Swedish hifi consult, för dom hade ju nästan bara deras egna saker, QRS, SAT, Advantage, tråkigt.
Men jag lyssna iaf på S1 CD'n och S250 blocken och QRS neptunus. Körde samma låter där och det låt bra men inte lika bra som med Amati/vincent. Och på Deep Purple plattan så blev ljudet bra mycket sämre, mer grötig och inte alls samma fina ljud som Amati. Om det kan vara utrustningen eller något annat som gjorde detta vet jag ej. Inte alls lika imponerad.

På båda ställena så hade jag ingen direkt kolla på kablar (eftersom det inte var något seriöst test). Men jag måste säga att Sonus Faber gav mersmak. OTROLIGT snygga och med underbart ljud. Något som är jobbigt för jag har (hade?) ett pristak på ca 110-120 Kkr, men nu vet jag inte. Måste lyssna mer på dessa, och med min förstärkare...

Kul iaf att komma ut och se/lyssna på lite hifi saker, för i karlstad är det dött. Nästa resa blir nog till Ultimate i vimmerby.

Musik jag använde:

*Air - Moon Safari
*Dead Can Dance - Into The Labyrinth
*Deep Purple - The Book Of Taliesyn (remaster)
*Nick Cave - No More Shall We Part
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/10/25 :  00:28:43  Show Profile Send ekman a Private Message
anders lär väl släppa sina för 120 annars kan du ju alltid kolla apparat.se =) kul att du gillade amatin dock det gör jag med =) underbar högtalare qrs är inte i närheten
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000