Author |
Topic  |
|
Lars Håkansson
Starting Member
7 Posts |
Posted - 2002/10/23 : 18:19:57
|
Jag har ett par små högtalare, Miniring tillverkade av Martin Persson ca 1983. Baselementens skumkant känns sladdrig (jfr problemet med basar i Carlsson-högt). De har typnr 831 213 (låter som Peerless), är 4" eller 4,5" med baffelhål 100 mm. Övriga data okända, men högtalaren anges ha en impedans på 6,4 ohm. Lådan är en basreflexlåda med kondiskant ca 45 mm dia. Vet någon om det finns ersättningselement att köpa, eller någon som kan kanta om dem? Kostnad? Leveranstid?
|
Lars Håkansson |
|
falukorv
Ej medlem längre

555 Posts |
Posted - 2002/10/23 : 19:32:31
|
Ja det är Peerless basar. med Peerless beteckningen 831213. Diskanterna är också Peerless, samma som Carlsson använde... Du kan kanta om dem själv, köp kanter på technovox. När du ändå håller på kan du byta diskanterna till 62ct13. MP delar denna lilla lådda vid ca: 5 KHz så den delningsfrekvensen kan sänkas med nya diskanterna ned till kanske 2 KHz. Då får du ett renare mellanregister på köpet.
|
 |
|
Lars Håkansson
Starting Member
7 Posts |
Posted - 2002/10/30 : 13:22:12
|
Tack för svaret.
Jo, Peerless har bekräftat att det är ett Peerlesselement, men att de inte har några data längre eller har nåt direkt ersättningselement. Jag får väl fundera på om ska hitta något ersättningselement, har pratat med HiFikit, eller försöka kanta om dem. De låter(lät) så pass bra med akustisk musik så att det är värt ett försök. jag har dem i köket, sittande på vägg ca 1,5 m upp och med baffeln ca 30 cm från vägg. Ger bra stereobild. Jag ska ändå byta diskanter på mina Carlson-högtalare, så ett par 62ct13 mer eller mindre spelar väl ingen roll.
Har du adressen till technovox?
|
Lars Håkansson |
 |
|
malare
Member

273 Posts |
Posted - 2002/10/30 : 15:34:48
|
quote: Originally posted by Lars Håkansson
Tack för svaret.
Jo, Peerless har bekräftat att det är ett Peerlesselement, men att de inte har några data längre eller har nåt direkt ersättningselement. Jag får väl fundera på om ska hitta något ersättningselement, har pratat med HiFikit, eller försöka kanta om dem. De låter(lät) så pass bra med akustisk musik så att det är värt ett försök. jag har dem i köket, sittande på vägg ca 1,5 m upp och med baffeln ca 30 cm från vägg. Ger bra stereobild. Jag ska ändå byta diskanter på mina Carlson-högtalare, så ett par 62ct13 mer eller mindre spelar väl ingen roll.
Har du adressen till technovox?
Kolla länken http://www.hififorum.nu/topic.asp?TOPIC_ID=4249
Där skrev jag lite om vad du kan ersätta basarna med.
|
Mvh. Per Målare |
 |
|
celef
sirap i datorn

2422 Posts |
Posted - 2002/10/30 : 17:58:14
|
Pleeez, posta bilder!! |
sound pollution |
 |