HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Ersättningselement till Miniring-högtalare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Lars Håkansson
Starting Member

7 Posts

Posted - 2002/10/23 :  18:19:57  Show Profile Send Lars Håkansson a Private Message
Jag har ett par små högtalare, Miniring tillverkade av Martin Persson ca 1983. Baselementens skumkant känns sladdrig (jfr problemet med basar i Carlsson-högt). De har typnr 831 213 (låter som Peerless), är 4" eller 4,5" med baffelhål 100 mm. Övriga data okända, men högtalaren anges ha en impedans på 6,4 ohm. Lådan är en basreflexlåda med kondiskant ca 45 mm dia.

Vet någon om det finns ersättningselement att köpa, eller någon som kan kanta om dem? Kostnad? Leveranstid?

Lars Håkansson

falukorv
Ej medlem längre

555 Posts

Posted - 2002/10/23 :  19:32:31  Show Profile Send falukorv a Private Message
Ja det är Peerless basar. med Peerless beteckningen 831213.
Diskanterna är också Peerless, samma som Carlsson använde...
Du kan kanta om dem själv, köp kanter på technovox.
När du ändå håller på kan du byta diskanterna till 62ct13.
MP delar denna lilla lådda vid ca: 5 KHz så den delningsfrekvensen kan sänkas med nya diskanterna ned till kanske 2 KHz.
Då får du ett renare mellanregister på köpet.
Go to Top of Page

Lars Håkansson
Starting Member

7 Posts

Posted - 2002/10/30 :  13:22:12  Show Profile Send Lars Håkansson a Private Message
Tack för svaret.

Jo, Peerless har bekräftat att det är ett Peerlesselement, men att de inte har några data längre eller har nåt direkt ersättningselement.
Jag får väl fundera på om ska hitta något ersättningselement, har pratat med HiFikit, eller försöka kanta om dem. De låter(lät) så pass bra med akustisk musik så att det är värt ett försök. jag har dem i köket, sittande på vägg ca 1,5 m upp och med baffeln ca 30 cm från vägg. Ger bra stereobild.
Jag ska ändå byta diskanter på mina Carlson-högtalare, så ett par 62ct13 mer eller mindre spelar väl ingen roll.

Har du adressen till technovox?

Lars Håkansson
Go to Top of Page

malare
Member

273 Posts

Posted - 2002/10/30 :  15:34:48  Show Profile  Visit malare's Homepage Send malare a Private Message
quote:
Originally posted by Lars Håkansson

Tack för svaret.

Jo, Peerless har bekräftat att det är ett Peerlesselement, men att de inte har några data längre eller har nåt direkt ersättningselement.
Jag får väl fundera på om ska hitta något ersättningselement, har pratat med HiFikit, eller försöka kanta om dem. De låter(lät) så pass bra med akustisk musik så att det är värt ett försök. jag har dem i köket, sittande på vägg ca 1,5 m upp och med baffeln ca 30 cm från vägg. Ger bra stereobild.
Jag ska ändå byta diskanter på mina Carlson-högtalare, så ett par 62ct13 mer eller mindre spelar väl ingen roll.

Har du adressen till technovox?

Kolla länken http://www.hififorum.nu/topic.asp?TOPIC_ID=4249

Där skrev jag lite om vad du kan ersätta basarna med.

Mvh. Per Målare
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2002/10/30 :  17:58:14  Show Profile Send celef a Private Message
Pleeez, posta bilder!!

sound pollution
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000