HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 TNT inDiscreet Phono - frågor & tips
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

1971
Starting Member

16 Posts

Posted - 2005/10/02 :  17:54:30  Show Profile Send 1971 a Private Message
Efter att under längre tid ha tjuvläst det mesta i detta utmärkta forum är det dags att gå live!

Jag har tänkt mig snickra ihop TNT inDiscreet Phono Pre-amplifier http://www.tnt-audio.com/clinica/indiscreet.html under hösten och har ett par frågor:
1. Det finns två alternativ med avseende på strömförsörjning, vilket tycker ni att jag bör välja, batteri eller nätansluten?
2. Jag tycker det är svårt att välja komponenter. Eftersom jag är nybörjare så är det svårt att veta vad som är lagom kvalitetsmässigt. Finns det några generella tips? Kondensatorerna skall vara "35V polypropylene" och motstånden "1/4W 1% Holco or metal", om jag väljer Elfa som leverantör, vilka skall jag välja?
3. Jag fastnade för TNT inDiscreet Phono Pre-amplifier, tror ni det är ett bra val i denna prisklass eller skulle ni välja något annat?

Som ni märker på frågorna ovan så är jag nästan nybörjare (har hittills lyckats få ihop en gainclone) så alla tips tas tacksamt emot. Tack på förhand!

/Jonas

Hjelm
Member

553 Posts

Posted - 2005/10/03 :  13:57:17  Show Profile Send Hjelm a Private Message
Tänkte du tillverka kortet eller hårdwira?

Om du skall använda samma layout kommer storleken nog vara avgörande för vilka komponenter, främst kondensatorer, du kan välja.
1.Batteri eller nätanslutet ser jag som en lite religiös fråga, upp till var och en.

Skulle vilja notera dock att de verkar förtjusta i halvvågslikriktning och spänningsdubbling i nätaggregat på TNT vilket jag aldrig förstått varför.

2.Elfa har nästan bara vanlig metallfilm.1% kan dock behövas då det är filter som kräver precision. Kondensatorerna som är under 0.2u kan behöva ha högre precision men om någon typ är mycket bättre än någon annan vet jag inte. Polypropylen brukar anses vara bra dock pratar många illa om Wima.??!!??

3. Kanske, jag skulle dock inte göra spännigsaggregatet likadant.

BC109 kanske är svåra att få tag i?

Hjelm
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2005/10/03 :  18:36:29  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Jag har byggt detta riia steg och kan bara rekommendera andra att bygga detta. Det ser svårare ut än det är att bygga den det ända som jag tyckte var knöligt var att få till ets sidan då detta var mitt första bygge på 15 år och man glömmer en del.

Handla dina grejor hos www.thlaudio.com där finns de wima kondingar du är ute efter och även holco finns där det är inte dyrare än elfa och snabba att leverera, Vincent som äger firman är mycket bra att fixa till det.

BC109 kan jag matcha ihop till dig om du vill, BC 109 är inte annars så svåra att få tag.

Angående komponenter så tycker jag att man skall köpa det bästa man kan för pengarna och ens egen ekonomi tillåter.

Hjelm hur skulle du bygga nätdelen? för det finns utrymme för förbättringar och jag är nyfiken av mig.

1971: Jag har byggt med nätdel för jag tyckte att det verkade bökigt med laddare och allt extra som skall till. Jag byggde med separat nätdel och kan om man ändrar sig kan svänga ihop lite batteridrift.

Hur låter den då ja mace han har hört den hemma hos sig och han blev lite imponerad. Det som gjorde att jag byggde detta riia steg var att man hade jämnfört den med Black box och fått bra kritik.

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.

Edited by - Bubbel on 2005/10/03 22:09:24
Go to Top of Page

Hjelm
Member

553 Posts

Posted - 2005/10/03 :  20:59:07  Show Profile Send Hjelm a Private Message
Separata transformatorer eller hitta en med önskade sekundärer och helvågslikriktning. Visst som han skriver så är det den billigaste lösningen. Detta att han får samma rippel på negativ och positiv matning ser jag inte vinsten med men det funkar ju tydligen bra.

Om trafon var krånglig att hitta så kanske jag skulle dra till med en som klarar den största spänningssvingen som behövs och reglera ned dem olika till önskad spänning. Med så låga krav på strömförbrukning blir ju förlusterna i en eventuell regulator hanterlig i alla fall.

Hjelm
Go to Top of Page

radelius
Member

163 Posts

Posted - 2005/10/03 :  21:07:06  Show Profile Send radelius a Private Message
Finns det andra:
Jag byggde ett TNT solidphono för skoj skull och det låter riktigt bra. Ingångs IC:n har utgått men en ersättare iform av INA 217 lär ska vara kompatibel, det är den jag använt och det funkar bra.
I nätdelen använder jag Lm317/337 vilket också är helt OK.
Som sagt, är man inte IC allergiker så rekomenderas den.


Staffan Rådelius
Go to Top of Page

1971
Starting Member

16 Posts

Posted - 2005/10/04 :  20:41:12  Show Profile Send 1971 a Private Message
Tack för er input!

Hjelm: Jag hade tänkt att tillverka kortet.

Bubbel: Jag skulle vara hemskt tacksam om jag kunde få hjälp med matchningen. Hur hanterar vi detta rent praktiskt?

Radelius: Intressant, jag tror dock att jag än så länge håller mig till originalidén.

Min slutsats är att det är nätdrift som gäller men att ni något kritiska till orginalkonstruktionen. Jag märker också att era kunskaper inom området vida överstiger mina. Om jag skall ro iland bygget behöver jag ett detaljerat schema att bygga efter. Är det värt att försöka fördjupa mig inom området eller duger orginalkonstruktionen?

Jonas
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2005/10/04 :  22:23:39  Show Profile Send Bubbel a Private Message
1971 du får ett pm.

Om jag skulle byggt det i dag så skulle jag inte snåla när det gäller det dubbelsidiga kortet på riia delen det jag tänker på är bredden som blir snålt tilltagen på de som man köper annars så räcker längden gott och väl. Du kan följa orginalet fullt ut men det finns lite trix man kan göra t.ex avkopplingskondensatorer på alla elytar (se rannagards denver trim) det hjälper en hel del.

/Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000