HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 DreamTheater litet smakprov
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2005/10/02 :  23:33:15  Show Profile Send hal a Private Message
Så här såg det ut när ekvilibristerna höll hov på hovet



Besviken på ljudkvaliten framförallt sången, där vi satt. Men deras sätt att hantera sina verktyg gjorde konserten väl se/hörvärd ändå.
Hallen var bara full till 3/4. Andra delen av konserten var bäst.
Trevligt att dom körde Octavarium-låten



Köpte en Octavarium T-shirt jag skall vårda ömt.

Förresten är det någon som vet vad det var för låt dom spelade i pausen före andra akten, var en tjej som sjöng ?

Veckans skiva, här !

Terminator
Moved on...

1124 Posts

Posted - 2005/10/03 :  00:36:28  Show Profile Send Terminator a Private Message
Första gången jag var på Dream Theater och jag måste säga att jag är lite besviken. Jag fick känslan av att det lossnade nästan aldrig utan det var mest som en vanlig dag på jobbet för hela gruppen. Förvisso var inte gensvaret från oss som satt upp på läktaren sådär 100% men i alla fall... Tycker även att det blir lite trist när James LaBrie (har jag för mig att sångaren heter) mest hela tiden sprang och drack ur sina flaskor alternativt försvann bakom scenen.
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7702 Posts

Posted - 2005/10/03 :  09:17:38  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Kul med lite bilder!

Jag tycker de saknar ganska mycket publikkontakt och en sångare som kan lätta upp det hela lite. Snacka med publiken och så där...

Musiken tycker jag växer live och det blir tyngre och jag fattar mer vilket oerhört samspel det är mellan intrumenten.

Sen var det så j-a högt (ibland måste man ta till kraftuttryck) att de flesta verkade tycka det var plågsamt.

Bästa konserten var på avsomnade Paladium när Images & words precis hade släppts. Litet ställe, lagom volym, ganska OK ljud, packat med folk,air trummisar i varje vrå och en lång konsert.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

jojje_guitar
Member

701 Posts

Posted - 2005/10/03 :  09:58:42  Show Profile Send jojje_guitar a Private Message
Till att börja med, detta var 4:e gången (i rad, första gången var six degrees turnén) jag ser dem och denna var helt klart bäst! Och betydligt mer folk än första gången jag såg dem... Tyckte det var mycket folk nu ju... Betydligt mera "show" än tidigare gånger så till Terminator kan jag väl säga att det är så här DT är, det "lossnar" nästan aldrig för dom, dom är väldigt stillsamma och avslappnade... (eller hur?!?)

LaBrie springer och dricker mycket, både kallt vatten och varmt té ur termos. Anledningen är att han, tidigare under karriären med DT blev magsjuk på en semester och ägnade större delen av den åt att spy. Detta gick hårt åt hans stämband och läkarna var tveksamma på om han ens skulle kunna fortsätta. Därför har han de senaste gångerna vacklat lite på konserterna, rösten har liksom inte riktigt orkat (i de 3 timmar de spelar)... Detta har dock blivit betydligt bättre bara det senaste året (jag jämför sweden rock och i torsdags med turnén med ToT).

hal: Pausmusiken var akustiska covers på DTs låtar! Tog en stund innan jag själv fattade det...

Ljudnivån var ganska lagom tycker jag... som hade proppar... Vågar inte åka på konsert utan...

Är det någon som kan tala om för oss mindre bevandrade vad det var för åbäke som stog bakom Rudess och som han vände sig om och spelade på ibland??? Hammondorgel?


"How about some thinking, before you blow the chessboard clean?" - Roine Stolt, Wallstreet Voodoo
Go to Top of Page

Terminator
Moved on...

1124 Posts

Posted - 2005/10/03 :  13:05:56  Show Profile Send Terminator a Private Message
Problemet är att jag tycker att det "lossnar" mer när jag lyssnar på deras studioinspelningar hemma i mitt vardagsrum än vad det gjorde på Hovet. Jag kanske bara ska hålla mig till skivorna .
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7702 Posts

Posted - 2005/10/03 :  13:24:48  Show Profile Send Micke Y a Private Message
terminator

Just det där med "lossna" tror jag försvinner när de kan snacka lite med publiken och att vi tillsammans kan garva lite. Då kommer både vi och dom släppa loss mer och de skulle bli ett bra live band.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

jojje_guitar
Member

701 Posts

Posted - 2005/10/03 :  14:02:00  Show Profile Send jojje_guitar a Private Message
De akustiska covers som spelades är (enligt forumet på svenska dream theater sällskapets hemsida) gjorda av två från forumet på John Petruccis hemsida. Låtarna finns att ladda ner här:

http://pipoelo.free.fr/music.html

Håll till godo!


"How about some thinking, before you blow the chessboard clean?" - Roine Stolt, Wallstreet Voodoo
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2005/10/03 :  19:15:13  Show Profile Send hal a Private Message
quote:
De akustiska covers som spelades är (enligt forumet på svenska dream theater sällskapets hemsida) gjorda av två från forumet på John Petruccis hemsida.

Tack så hemskt mycket ! Nu förstår jag varför jag blev så konfunderad, kände ju igen texterna men inte artisterna.

Veckans skiva, här !
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.83 sekunder. Snitz Forums 2000