HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Aleph 3, 5 och Mini i samma burk!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7515 Posts

Posted - 2005/10/03 :  01:34:49  Show Profile Send Fuling a Private Message
Häpp!

Genom åren har man samlat på sig en del fint skrot som kännst lite för nyttigt för att bara ha liggande, vad sägs om:

1 st 750VA 2 x 24V ringkärnetrafo
8 st lytar på 100 000uF/35V
4 st kylare ca 12x12x24cm, från början en profil på 1m som jag kapat upp.
1 stor påse IRFP260 mosfetar.

Trafon antyder att jag borde bygga en Aleph 5, men med ca. 150W effektförlust per kanal blir det nog nätt med kylningen.
Ny trafo är dyr, nya kylare är minst lika dyra. Vad göra?
Jo, man hittar sig en spartrafo (ca 1,5kVA) på Tradera med tappar för olika spänningar så att man kan välja mellan 150, 170 eller 190V in till huvudtrafon!

Visst kan man säkert ha åsikter om förfarandet, till exempel att man utnyttjar huvudtrafon dåligt och att man höjer impedansen i strömförsörjningen, men what the heck...
Här handlar det som vanligt om att åstadkomma roliga prylar av billigt skrot!

Brorsan har lovat att hjälpa till att med att få fason på kylarna efter mina kapövningar med en 199-kronors geringssåg, och om jag minns rätt ligger det en massa stora skrotbitar aluminium (20mm tjocka) på hans jobb som säkert skulle bli fint som frontpanel.

Sistnämnda törs jag inte räkna helt med, men vetskapen om att jag kommer att få proffshjälp med bearbetningen av kylarna höjer moralen kännbart inför bygget.
Karvat sönder dyra kylare med dåliga verktyg har man ju lyckats med förr så att det räcker...

Med över en halv Farads kondingbank och ett par (eller två par!) järnkärnedrosslar i nätdelen borde brum och störningar från nätet vara ett problem som man fullständigt kan glömma bort för en gångs skull.

Själva kretslösningen i Alephstärkarna är jag väldigt förtjust i, jag har byggt några små och halvsmå varianter och törs nog påstå att det är det enda transistorförstärkeri som kan konkurrera med riktiga förstärkare, alltså SE DHT-prylar.

En tanke som lockar lite extra är att köra på lägsta spänningsläget (150V in och ca. 15,5VAC ut) och sen gasa upp tomgångsströmmen istället.
Det där med tomgångsströmmen är tydligen konstruktörens hetaste (!) tips till självbyggare som vill kräma ännu mer välljud ur kopplingen.


"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"

krellmaster
Member

886 Posts

Posted - 2005/10/03 :  20:18:26  Show Profile  Visit krellmaster's Homepage Send krellmaster a Private Message
Det här låter spännande, Go Aleph Go.....

nyfiken skeptiker
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/10/03 :  20:29:31  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Kommer följa med stort intresse.
Har själv börjat bygga en 5a.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

krellmaster
Member

886 Posts

Posted - 2005/10/04 :  10:32:07  Show Profile  Visit krellmaster's Homepage Send krellmaster a Private Message
Är det lätt eller svårt att bygga en Aleph? Jag har ju en fabriksbyggd men det kunde va coolt med en till så man kan bi-ampa...en 5a i så fall. Dyrt/billigt?

nyfiken skeptiker
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/10/04 :  10:41:17  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Krellmaster: Det återstår att se. Tror inte det är överdrivet svårt iaf.
Problemet är dock att komponenterna blir rätt dyra.
De blir varma, så det behövs rejäla kylflänsar och dessutom behöver de en rätt ordentlig nätdel. Vilket också kostar pengar. Men gissningsvis någon tusenlapp. Jämför med köpegrejor så är det billigt.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/10/04 :  12:13:32  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Varför inte satsa på vattenkylning ? Blir mycket billigare än med feta flänsar.

En tanke bara

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7515 Posts

Posted - 2005/10/04 :  16:49:14  Show Profile Send Fuling a Private Message
Svåra är de inte att bygga, men dyra om man köper allting nytt.
Har man bara lite kläm på hur man kopplar ihop kraftelektronik och hur man monterar transistorer på kylare så är det inte värre än vilket transistorbygge som helst, snarare enklare eftersom det är simpla kretsar.
Det finns nån kille i Kroatien (tror jag) som säljer kretskort som verkar helt OK.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/10/04 :  18:10:54  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Har beställt sådan kort. De verkar schysta. Kostar 250kr styck vill jag minnas.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

Guru
Member

2761 Posts

Posted - 2005/10/04 :  18:18:59  Show Profile Send Guru a Private Message
http://web.vip.hr/pcb-design.vip/index.html

Edit:kanske skulle skriva att det va länk till kretskorten :)

Edited by - Guru on 2005/10/04 19:47:11
Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2005/10/04 :  19:25:57  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message
Jag har oxå byggt 5 an med kort från samma kille.
Han är bra att ha o göra med svarar även vänligt på telefon om man har frågor
Nu håller jag på med en zen xa från samma ställe men jag får den inte att funka...

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se

Edited by - hoktuna on 2005/10/04 19:28:00
Go to Top of Page

krellmaster
Member

886 Posts

Posted - 2005/10/04 :  23:01:42  Show Profile  Visit krellmaster's Homepage Send krellmaster a Private Message
Jag har ingen vidare byggvana sen jag gick telelinjen på yrkesskola där vi byggde div apparater men alephen verkar ju enkel. Varm blir den det vet jag men har en kompis som jobbar inom SAPA så det går nog att ordna lämpliga kylflänsar på nåt sätt.

Hade eg tänkt laga min gamla Citation 22:a men det här verkar mera spännande......

nyfiken skeptiker
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000