HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Signalkabel
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

andar
Member

303 Posts

Posted - 2002/10/23 :  21:12:52  Show Profile Send andar a Private Message
Jag är lite nybörjare med HiFi, men har precis beställt en electrocompaniet eci-4 men är lite osäker på lämplig signalkabel. Har tittat på Supra DAC-X och Supra EFF-ISL. Är öppen för alla typer av förslg och komentarer.
Har för övrigt en Sony CDP-XB930 och ett par Contour 1.3 MKII.

GAIS är tillbaka!!!

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2002/10/23 :  21:16:06  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Hej och välkommen hit!!

Oj, generella råd om kablar är jättesvårt... Vad har du för högtalarkablar? Det bästa råd du kan få är nog att åka runt till lite affärer och låna hem kablar och prova dig fram... En i mitt tycke mycket prisvärd kabel är Silk men du måste nog själv känna vad som funkar i din anläggning....
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/10/23 :  21:16:54  Show Profile Send ekman a Private Message
supras signalisar är väldigt prisvärda men för en såpass dyr förstärkare så hade jag personligen även valt lite dyrare signalkablar varför inte kolla upp Silk lite dyrare men mkt bättre finns hos www.ljudmakarn.se
Go to Top of Page

andar
Member

303 Posts

Posted - 2002/10/23 :  21:18:12  Show Profile Send andar a Private Message
Har Supra 3.4 Ply som högtalarkabel.
Vad kan vara lämplig prisklass att lägga sig i angående signalkabeln?

GAIS är tillbaka!!!
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/10/23 :  21:19:14  Show Profile Send ekman a Private Message
testa silken är mitt råd den är inte mycket dyrare än supra men den är bättre
Go to Top of Page

andar
Member

303 Posts

Posted - 2002/10/23 :  21:22:40  Show Profile Send andar a Private Message
Får tacka för rådet,
Ska testa den så fort tillfälle ges.

GAIS är tillbaka!!!
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7952 Posts

Posted - 2002/10/24 :  08:59:59  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Mellan 10-20% av budgeten kan vara lämpligt att lägga på kablar.
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2002/10/24 :  09:34:27  Show Profile Send whiskyman a Private Message
quote:
Originally posted by Björn-Ola

Det skulle alltså betyda att man bör lägga c:a 10 000:- på kablar i en 100 000:- anläggning vilket jag tycker låter i överkant.

Ofta räcker det att inte ha den billigaste sorten av kabel till sin anläggning. Därmed inte sagt att det inte blir bättre med dyrare kablar,men skillnaderna blir inte lika påtagliga som i förhållandet med den billigaste sorten och lite dyrare kabel.

Fuska inte beträffande kabelköpetmen lägg inte ut överpriser på just kablar. MvhKristofer
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/10/24 :  12:14:10  Show Profile Send ekman a Private Message
hade jag haft en anläggning för 100 000kr hade jag lagt ut mer än 10000 på kablar varje dag i veckan man måste ju optimera det man har =) just nu har jag en anläggning för kanske max40tusen och utav det står kablarna för i nypris 14tusen =)
Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2002/10/24 :  12:28:34  Show Profile Send Neodynium a Private Message
Samma här.. kablar är ruskigt viktigt.. jag har testat så många att så jag har insett hur stor skillnad det kan göra.

Dock så är det bästa att testa så klart... sen handlar det om pengar. Om pengarna tryter så är det ju bäst att hitta en kabel där du får mest välljud för pengarna...

quote:
Originally posted by ekman

hade jag haft en anläggning för 100 000kr hade jag lagt ut mer än 10000 på kablar varje dag i veckan man måste ju optimera det man har =) just nu har jag en anläggning för kanske max40tusen och utav det står kablarna för i nypris 14tusen =)

Go to Top of Page

andar
Member

303 Posts

Posted - 2002/10/24 :  12:34:42  Show Profile Send andar a Private Message
Är det då lämpligt att lägga ca 3000-4000 på signalkabel om man som jag spelar på en eci-4, contour 1.3 och CDP-XB930.
Är det läge att titta andra högtalarkablar också? Har nu Supra Ply 3.4

GAIS är tillbaka!!!
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/10/24 :  12:45:28  Show Profile Send ekman a Private Message
det är nog både läge och lämpligt kolla begagnat dock nytt får man inte mkt för pengarna inom kabelvärlden...
Go to Top of Page

Björn-Ola

7952 Posts

Posted - 2002/10/24 :  14:42:26  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
quote:
Originally posted by Björn-Ola

Jag kan nämna att jag faktiskt citerar ur en bruksanvisning från Arcam.
Det är det utlägg på kablar dom anser sin elektronik vara värd.
Jag tycker det ger en god tumregel och om man köper en anläggning för 100.000 kr, så visst kan man då spendera 10.000 kr på signal- och högtalarkablar?
Jag tycker inte det är orimligt.
Men självklart ska man prova i olika prisklasser.
I min anläggning fungerar en oskärmad silverkabel mycket bra. Kostade mig 1000 kr. Men den kan nog låta för skrikigt i andra anläggningar.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

pekka.j
dead end - live end

425 Posts

Posted - 2002/10/24 :  14:50:16  Show Profile Send pekka.j a Private Message
Hej, signaturen andar, och välkommen till hifi-hobbyn!
I motsats till det som sagts ovan skulle jag aldrig drömma om att lägga en specifik andel av min hifi-budget på kablar, och absolut inte några 10-15%. Som med allt annat man köper, på både hifi-marknaden och andra marknader, finns det sällan något rakt samband mellan pris och prestanda. Att man inte får mycket för pengarna i kabelvärlden säger ofta mer om vinstmarginalen än om kablarnas egenskaper. Det är de elektriska egenskaperna som avgör om en kabel kan tranportera en signal oförvanskat eller inte - inte dess färg eller vilka kontakter man använder, förutsatt förstås att de sitter fast ordentligt.
I min anläggning, och i de bästa uppställningar jag hört för övrigt, kostar kablaget sammanlagt kanske 1 % av det totala utlägget. Jag själv använder en kabel som heter RG62 för tio kr/meter som kan köpas på ELFA. Då får man förstås skaffa kontakter och göra lödjobbet själv. Du kan läsa mer om detta om du använder sökfunktionen, eller kollar direkt på DIY-forumet. Om du inte kan eller vill göra detta, ska du främst kolla vilken kapacitans din färdiga kabel har. Ju lägre, desto bättre. Lycka till med ditt kabelval, oavsett vad det blir!
Med vänlig hälsning

Pekka Johansson

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2002/10/24 :  14:57:10  Show Profile Send Magnuz a Private Message
Inte för att ställa till med något bråk, men varför skulle just priset på kablarna vara så viktigt? Åsikterna om vilka kablar som är bra resp. dåliga verkar ju skilja sig mycket beroende på vem man frågar, oberoende av vad kablarna ifråga kostar. En sak är i alla fall säker: vinstmarginalerna på de dyrare kablarna kan inte vara små!

Själv är jag i den lyckliga sitsen att jag inte hör några större skillnader mellan signalkablar och om jag nu gör det har jag väldigt svårt att avgöra vilken kabel som är bättre eller sämre.
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2002/10/24 :  15:07:17  Show Profile Send Magnuz a Private Message
Liten kommentar till Pekkas inlägg: RG62 är säkert en utmärkt kabel, men att löda själv kan vara lite vanskligt. Jag hör inga stora skillnader mellan olika kablar, men desto större mellan bra och dåliga lödningar!
Go to Top of Page

Björn-Ola

7952 Posts

Posted - 2002/10/24 :  15:10:30  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Inget hindrar att man lånar hem och provar.
Det enda man kan förlora är dom förutfattade meningarna.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

pekka.j
dead end - live end

425 Posts

Posted - 2002/10/24 :  16:48:19  Show Profile Send pekka.j a Private Message
quote:
Originally posted by Magnuz

Liten kommentar till Pekkas inlägg: RG62 är säkert en utmärkt kabel, men att löda själv kan vara lite vanskligt. Jag hör inga stora skillnader mellan olika kablar, men desto större mellan bra och dåliga lödningar!

Sant, lödning är en konst! Därför kan man vid tveksamhet fråga en lödkunnig kompis alternativt läsa en bok om ämnet alternativt återigen kolla den utmärkta DIY-spalten på detta utmärkta forum!

Pekka
Go to Top of Page

Stroppo
Member

56 Posts

Posted - 2002/10/24 :  20:58:56  Show Profile Send Stroppo a Private Message
Pekka är en klok man. Att spendera mer än någon procent av sin budget på kablar är absurt. Kabelbranchen är att rubricera som bondfångare.

-I LOVE KRELL-
Go to Top of Page

Sten
Vad får det lov att vara?

1033 Posts

Posted - 2002/10/24 :  21:03:47  Show Profile  Visit Sten's Homepage Send Sten a Private Message
Ja men se där.
Då har vi snart samma gamla vanliga tjafs.

Om du andar vill ha mer åsikter om kablar så kolla med hjälp av sökfunktionen.

mvh
Sten

Den som söker han letar.
Insyltad i branschen som ägare av ljud/bild/el & databutiken vid namn "Elbutiken" (f.d. Studio Sten)
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/10/24 :  21:05:33  Show Profile Send ekman a Private Message
Säger du det Morello...
Go to Top of Page

Stroppo
Member

56 Posts

Posted - 2002/10/24 :  21:07:33  Show Profile Send Stroppo a Private Message
quote:

Säger du det Morello...

Sist jag kollade hette jag inte Morello, men du kanske vet mer än vad jag vet.

-I LOVE KRELL-
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/10/24 :  21:09:17  Show Profile Send ekman a Private Message
vi får väl se

hur vet du förresten att jag snackade om dig?

lite konstigt också att du har exakt samma åsikter som morello och skriver exakt likadant...

namn och land är också ganska intetsägande så jag sätter min hatt på att du är morello =)
Go to Top of Page

Stroppo
Member

56 Posts

Posted - 2002/10/24 :  21:11:47  Show Profile Send Stroppo a Private Message
quote:

vi får väl se

hur vet du förresten att jag snackade om dig?

lite konstigt också att du har exakt samma åsikter som morello och skriver exakt likadant...

namn och land är också ganska intetsägande så jag sätter min hatt på att du är morello =)

förlåt, du vände dig uppenbarligen till någon annan.

-I LOVE KRELL-
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2002/10/24 :  21:12:17  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Jag rekommederar att du provar även blint, om du nu ska lyssna dig fram. Ta en kompis till hjälp och låt han/hon switcha kablar så att du inte vet vad som sitter i. Switcha 5-6 ggr och se om du prickar rätt kabel. Gör du det inte, köp då den billigaste/snyggaste eller nåt. Jag rekommenderar annars Supra DAC och Ply 3.4.

T

"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/10/24 :  21:12:27  Show Profile Send ekman a Private Message
lässvårigheter?
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000