Nu är jag igång igen med inkoppling av min Airport Express. Mottager mycket tacksamt tips på cd-spelare som har digital-ingång så att man kan använda den både som cd-spelare och DAC. Dvs ha AEn permanent inkopplad på digitalingången. Har läst att det finns Wadia och Mark Levinsonmodeller som har det. Finns det andra, billigare varianter? DVD-spelare? Brödrostar?
Tips på DA-omvandlare med möjlighet till inkoppling av 2 st digitalkällor skulle också vara intressant att få. Eller, det kan man kanske med alla som har både en coax och en optisk ingång? Vad händer om man råkar köra signal in i båda samtidigt?
De flesta (?) DA-omvandlare har ju flera ingångar, och man väljer vilken som skall användas med en omkopplare. CD'n Blue pratar om heter Quad CD-P (CD-P II heter senaste varianten) och finns t.ex hos Audio Concept för 10500:- vill jag minnas.
Music Streamer+ > Musical Fidelity A1 > Ino Audio pIP
Advantage S1 har digitalingångar och analog volymkontroll. Kostar lite över 20.000:- på begagnatmarknaden. Den låter bra! Overkill kanske när det gäller Airport Express. Jag skulle satsa på en separat DA-omvandlare. Jag kör så själv. Airport Express kan helt klart inte mäta sig med en cd-transport. Även med jittermumsare så låter det sämre.
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Tack för input. Det var visst vanligare än jag trodde.
Björn-Ola: Håller med dig. AEn kan heller inte mäta sig med min transport en Sony dvp-s7700 dvd-spelare. Är det jitter tro? Den fick väl hyfsade mätvärden i Stereophiles mätningar. Har du jämför utan din mumsare?
Nej, jag har både transport och AEn kopplad till samma jittermumsare då den då jag måste använda den balanserade digitalutgången på den för att koppla till min DA-omvandlare. Utan jittermumsare är säkert skillnaderna änå större. Jag har nu investerat i en Squeezebox som låter bättre och gör det möjligt att styra datorn från stereoanläggningen med en fjärrkontroll.
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Harman Kardons Nya cd HD970 har det. Billig är den med. har inte hört den själv än. Den var tydligen slutsåld någon månad innan den kom till mitt ställe. Skulle bara komma ett fåtal ex. då. Någon som har hört den. Det ska visst vara en budgetkiller. Sen om man gillar den är ju en annan sak. Men den har digital ingång till dac-en. 3000 kr för den.