Author |
Topic  |
|
rejman
Starting Member
46 Posts |
Posted - 2002/10/24 : 16:52:02
|
Har sett att hifi-punkten i skövde har Thule!
Nån som provlyssnat denna danska ingenjörs konst?
Vad tyckte ni?
/Mvh Mattias |
Varför blir man aldrig nöjd för....? |
|
AndersB
Member

234 Posts |
Posted - 2002/10/24 : 17:24:08
|
Hej Mattias
Jag har ägt en Thule för ett par år sedan. Vid köpet så jämförde jag med Cambridge Audios billigare grejor och Thulen var bättre i jämförelse. När jag i sin tur ett par år senare jämförde Thulen med min nuvarande Cyrus 7:a, så tyckte jag att Thulen lät trött. Ljudet lät ganska varmt men också detaljfattigt. Det är dock en stor prisskillnad mellan de båda.
Hälsningar Anders |
 |
|
Jadde
Member

1166 Posts |
Posted - 2002/10/24 : 17:29:47
|
Jag har ägt en, och den var väl bra för de pengarna. |
 |
|
ollilaboratories
Member

466 Posts |
Posted - 2002/10/24 : 17:42:38
|
Jag har en thule IA60 integrerad i min musikstudio, kan väl säga att den låter väldigt bra med tanke på att jag betalade 1500 kronor för den. Det är en äldre variant med guldratt istället för silver som säljs idag och jag vet inte om det är några skillnader på insidan mellan dessa två, skulle våga tro att det är så.
Jag har en billig lättdriven kombination i studion med canton ergo satteliter och en subba till dessa, låter väl sådär, lite trött när det gäller dynamik men ok i mellanregister o diskantupplösning.
Har en kompis som tänkte köpa en likadan till hifibruk och fick då prova den till sina ALR Jordan entry stativare med ett ganska så bistert resultat, dvs väldigt fattig dynamik och upplösning i basområdet och han tackade nej och valde ett annat märke.
Skulle rekommendera å det starkaste att prova stärkaren med dina högtalare innan ett eventuellt inköp då de inte gillar de lasterna ett par ALR jordan utsätter den för. 87dB med en impedans på 8 ohm. (vet inte hur lågt de dippar)
Ett par lättdrivna högtalare däremot bör funka klocka..
quote: Originally posted by rejman
Har sett att hifi-punkten i skövde har Thule!
Nån som provlyssnat denna danska ingenjörs konst?
Vad tyckte ni?
/Mvh Mattias
|
 |
|
Gebex
Member

884 Posts |
Posted - 2002/10/24 : 17:57:26
|
Om man tycker om Thule så tycker jag absolut att man skall använda Thuses balanserade grejer. Typ Thule IA 60B. |
 |
|
AKA
Trancelover

616 Posts |
Posted - 2002/10/24 : 19:33:48
|
quote: Originally posted by Gebex
Om man tycker om Thule så tycker jag absolut att man skall använda Thuses balanserade grejer. Typ Thule IA 60B.
Jaså, jag har hört att de oftast låter Sämre än de ickebalanserade! |
 |
|
niklas
Member

393 Posts |
Posted - 2002/10/24 : 19:35:43
|
Hörde Thule IA60B tillsammans med en av Thules balanserade cdspelare (vet ej vilken, ser ju identiska ut) samt ALR/Jordan Note 3, plus enm subbas på Arken-mässan. Jag tyckte det var bland det bästa jag hörde därinne. |
Every once in a while you've gotta roll the potato... |
 |
|
Tifosi
Member

425 Posts |
Posted - 2002/10/24 : 22:26:33
|
Jag kör på en IA60B och en CD150B. När jag köpte dem så hade jag ett par B&W 602or och de fick ett fruktarsvärt lyft jämfört med min Denon AVR-2800. När jag sen bytte till ett par JMLAb Electra 926 så är jag inte helt hundra på att de passar så bra tillsammans. Thulen är nog lite klen. En del musik låter helt gudomligt medans en del annan låter "bara" bra.
Jag lyssnade mest på IA60 när jag köpte Thularna. Men en liten kort lyssning på den balanserade prylarna fick mig att köpe dem istället. Mer detaljerat och bättre baskontroll. |
 |
|
Gebex
Member

884 Posts |
Posted - 2002/10/24 : 23:01:10
|
quote: Originally posted by AKA
quote: Originally posted by Gebex
Om man tycker om Thule så tycker jag absolut att man skall använda Thuses balanserade grejer. Typ Thule IA 60B.
Jaså, jag har hört att de oftast låter Sämre än de ickebalanserade!
Det var underligt. Thule är kända för att göra balanserade grejer som är mycket billiga och helt ok. Jag har hört förstärkaren Thule IA 60B balanserad och obalanserad och jag måste säga att den balanserade driften var klart överlägsen obalanserat enlig min mening. |
 |
|
rejman
Starting Member
46 Posts |
Posted - 2002/10/25 : 00:26:56
|
Oj massa fina svar men de mesta var ju inte så imponerade...
Vågen står mellan Rotel RA 01 (samma som RA 02 fast utan fjärr) eller Thulen IA 60 och sisst men inte minst NAD C320BEE!
Nån som kan sortera dessa lite..? |
Varför blir man aldrig nöjd för....? |
 |
|
|
Topic  |
|