jag tänkte mäta litegranna på min sub men undrar lite hur man läggar ihopp kurvorna..
det är så att jag har en driver riktad uppåt. sen har jag 2 slavar på sidan riktade å 2 olika håll. betyder det att jag måste göra 3 st olika måtningar för att sedan göra en ihoppsättning av deethela? isf hur går det till att sätta ihopp dom?
Vid våglängder avsevärt kortare än lådans innermått och med tryckkänslig mikrofon motsvarar uppmätt tryck i lådan rätt väl det som alstras utanför densamma. En mycket smidig metod, speciellt om det finns hål i lådan.
MatsT: hur står sig denna metod att mäta, om du vill ta reda på hur mätningen "ser" ut i kombination med rummet? Trycket i lådan beror ju faktiskt på vilken typ av låda du har och dämpmaterialet i lådan...
Impendans mätning funker ju också....
-Må man säga vad man vill om ett syndigt leverne -men det är allmänbildande.........
Att mäta inne i lådan var inte helt ovanligt på 70-talet. Jag brukade detta själv då jag inte förfogade övernågot mätrum på den tiden. Då undrade man alltid hur bra metoden egentligen är. Som en räddande ängel kom högtalaroraklet Olle Mirsch springande. Han skrev en artikel där omfattande (gissar jag) mätningar gjordes innan artikeln. Han sade, och visade några kurvor, på att metoden överensstämmer mycket bra eller helt exakt med mätningar i mycket stora döddämpade rum. Han rekommenderade att använda metoden under 80-100hz.