"Way back in the days when ss devices were just a gleam in the eye of Schottky and Co, men were men and voltage regulation in audio equipment untenable."
Så börjar kapitlet om The super reg i Allen Wrights bok. Allen pratar om de heliga shuntregulatorerna och spottar och fräser över de smutsiga syndiga serieregulatorerna. En av förklaringarna enligt honom är att en seriereg kan aldrig göra mycket åt en transient som kommer från förförstärkaren/förstärkaren eller vad man nu matar med sin reg. En seriereg kan aldrig mer än stänga av medans en shuntreg kan både "suga" bort överflöd som putta till mer ström vid behov. Shuntreggen jobbar ju oxå i klass A. Min ide är då att man gör en serie-regulator som är pushpull så den både kan ta bort överflöd som skjuta till mer.
Det du gör är då egentligen en vanlig förstärkare. Det finns en del exempel på att använda strömstarka OP i dessa sammanhang. Om det bara är att ta bort överspänningar så kan du ju biasera utgången på en vanlig regulator med en resistor eller konstantströmskälla, dvs en single ended förstärkare.
Det här låter bekant, någonstans har jag sett scheman på en förstärkare som matas av en PP-regulator som i sin tur inte var något annat än en förstärkare.
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Lenn Art
Bygg-Harry -05, Mästar-Harry -06, 100.000-klubben
739 Posts
Posted - 2005/10/22 : 18:54:26
För att svara på Cirklomanens fråga: Jag har provat lite i en transistorförstärkare och funnit att en shuntregulator med strömgenerator är mer än 3 dB tystare än konventionell strömförsörjning. Och då ligger nivån strax ovanför -100dB!
De ljudmässiga skillnaderna kan jag inte bedöma med det provet som grund, men jag hoppas kunna jämföra snart i mitt nya RIAA-steg.
Vad är rätt och vad är fel? Och av allt det som är rätt - vilket är mest rätt?
Ljudmässigt så har jag provat en CCS matad Shuntregulator till en återkopplingsfri (så fri det går att få) förförstärkare med väldigt bra resultat. Det lät många tusenlappar bättre än med totalt 10000 mF kondensatorbank och 0,15 H drossel i CLC koppling per kanal.