HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Tips på bra ny svensk jazz?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2005/10/25 :  16:18:40  Show Profile Send f95toli a Private Message
Jag skulle behöva ett presenttips. Närmare bestämt ett tips på en bra svensk jazzskiva som släppts de senaste två-tre åren.
Helst något relativt "lättlyssnat".

Jag har själv dålig koll så jag undrar om ni har några förslag.
Något med Esbjörn Svenssons trio kanske?

Drem
Member

696 Posts

Posted - 2005/10/25 :  17:16:49  Show Profile Send Drem a Private Message
Jag upptäckte nyligen en grymt bra svensk pianist som heter Lars Jansson. I mitt tycke mycket bättre än Esbjörn Svensson, som jag tycker flippar ut lite för ofta och börjar knäppa på pianosträngar och nynna högt (vem vill höra det??)

Så mitt tips är någon av dessa skivor:

Ballads (2001)
Am I That (2005)



Just nu:
Musik: Bladerunner OST
Film: "Jimmy P" [BLURAY]

Musik- och Filmanläggning
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/10/25 :  17:23:59  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Hörde några på teven häromdagen:
Television Pick-up
Klabbes Bank


Tror dock bara senaste kommit ut med skiva.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2005/10/25 :  17:51:14  Show Profile Send Ayn a Private Message
Skivorna som Esbjörn Svensson och Nils Landgren gjort tillsammans är mycket bra. "Swedish Folk Modern" och "Layers of Light".

Annars kan jag bara hålla med Drem, Lars Jansson har gjort mycket bra!

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2005/10/25 :  18:07:58  Show Profile Send edison a Private Message
EST senaste är inte dum, om än lite "tam".
Bra är den; lite lagom lättlyssnad men samtidigt lite 'egen' i brist på bättre ord.

Annars kanske deras första är nåt trots dess ålder: mer 'drag' å det märks att dom då var lite 'hungrigare'där första plattan är bäst av alla EST jag har hört (drygt hälften)

En annan grym platta är Rigmor Gustafssons "I Will Wait For You"

Underbar platta!
Kort recension här:
http://www.dagensskiva.com/index.asp?datum=2003-9-4

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

bjarne
RödaTråden vinnare

778 Posts

Posted - 2005/10/25 :  21:29:21  Show Profile Send bjarne a Private Message
Frågan är vad som är lättlyssnat... Tycker oftast att det tar ett tag att vänja sig vid ovan jazz.

EST:s senaste är mkt lättlyssnad om man är inkörd på EST sedan tidigare - Man reagerar på första ackordet som bara låter så himla mycket est.

"Libera Me" av Lars Danielsson är en soft historia (med bra ljud) av en av sveriges absolut bästa jazzbasister. Lite annorlunda, lättlyssnat känns lite fel som uttryck, men svårt är det inte.

Viktoria Tolstoys senaste...oj glömde namnet..."shining on you" var det ja! Tillbaka i jazzen, och naturligtvis lättlyssnat.

En av förra årets hittar tycker jag är "What´s a good boss anyway" med Music, music, music. Kanske inte lika inställsamt som tidigare förslag, men riktigt gott gung utan att bli instrumentalistonani (vilket jag f ö har svårt för)


Go to Top of Page

Drem
Member

696 Posts

Posted - 2005/10/25 :  21:40:30  Show Profile Send Drem a Private Message
Tolstoys senaste är "My Swedish Heart" men den är lite annorlunda och inte lika lättillgänglig som dom två tidigare albumen

Just nu:
Musik: Bladerunner OST
Film: "Jimmy P" [BLURAY]

Musik- och Filmanläggning
Go to Top of Page

kme
Musik-Harry 2005

4409 Posts

Posted - 2005/10/25 :  22:30:28  Show Profile Send kme a Private Message
f95toli Jan Lundgren trio:Svenska landskap. Sveet jazz trio:Very swedish, sist nämnda är ifrån ( år 2000) mvh kme

lyssna länken
http://www.spiceoflife.co.jp/j_cd01_l.html (Very swedish)

Listen: Music Tip by Kurt.Välj Bland Olika Artister På: http://sweetspotforum.forum24.se/sweetspotforum-about92-0.html Klassiskt på: http://sweetspotforum.forum24.se/sweetspotforum-about102-0.html
http://www.youtube.com/watch?v=AlLpdWbSevc
http://www.youtube.com/watch?v=YvEccfdw_kU

Edited by - kme on 2005/10/25 23:10:34
Go to Top of Page

bjarne
RödaTråden vinnare

778 Posts

Posted - 2005/10/25 :  22:56:43  Show Profile Send bjarne a Private Message
Just det ja Drem.... Glömde!
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2005/10/26 :  09:05:05  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Ulf Wakenius plays the music of Keith Jarrett



Viktoria Tolstoy
with Jacob Karlzon / Lars Danielsson / Ulf Wakenius / Ale Möller / Nils Landgren a.o.



My Swedish Heart

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se

Edited by - Creative Audio on 2005/10/26 09:07:47
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2005/10/26 :  10:57:41  Show Profile Send f95toli a Private Message
Tack för alla tips
Jag kanske ska förklara varför jag prompt ville ha tips på NYA skivor, det är nämligen en present till en person som flyttade från Sverige 2002 och som redan har en del svenska jazz skivor. Jag ville alltså inte riskera att köpa något som han redan har.
Go to Top of Page

Gabe
Member

535 Posts

Posted - 2005/10/26 :  15:11:38  Show Profile Send Gabe a Private Message

Jag tycker du ska ge bort den här skivan. DVD ingår i köpet! Så här recenserade Sven Malm skivan 28 september 2005 i Svensk Dagbladet.:

"Magnus Lindgren & Malmö Opera Orchestra
Music for the neighbours
Jazz

(Amigo dual/disc)

Det här är en inspelning från Stockholms konserthus förra året, utgiven på dual/disc (ena sidan cd, den andra dvd). Lindgrens komposition var en sjusatsig svit i olika temperament: hot, sött, roligt, dansant, sångbart och romantiskt, skrev jag i recensionen. 31-årige Lindgren är i samma klass som Lars Gullin, Bengt Hallberg och Jan Johansson. Nu på cd:n och dvd:n kan man i lugn och ro lyssna på solisterna och orkesterinsatserna. Här lyser till exempel Mathias Algotssons läckra pianospel liksom Fredrik Johnsons säkra basspel. Det här är en skiva som säkert kommer att få flera pris under året. Dvd-sidan är utsökt redigerad, med perfekt ljud."

hälsar
Gabe

Go to Top of Page

krellmaster
Member

886 Posts

Posted - 2005/10/26 :  15:58:52  Show Profile  Visit krellmaster's Homepage Send krellmaster a Private Message
Rigmor Gustafssons senaste "A Tribute to Dionne Warwick", tror jag den heter, är inte så dum...

nyfiken skeptiker
Go to Top of Page

Drem
Member

696 Posts

Posted - 2005/10/26 :  16:43:18  Show Profile Send Drem a Private Message
Men var försiktig när det gäller Magnus Lindgrens dualdisc!
Jag köpte den och cdsidan av skivan går inte att spela i min cdspelare. Efter lite undersökning på nätet så visar det sig att väldigt många har problem med dessa "dualdisc" i sina spelare. Tydligen så går inte cdsidan av skivan under riktiga redbook cd-standards och därför blir kan det bli problem med många av skivorna. Även några tillverkare av cd/dvd-spelare rekommenderar att INTE köra såna skivor i deras spelare. Det finns mkt info om detta på nätet, bara att söka runt lite.

Du kan göra som jag gjorde, köp skivan, kopiera både cd och dvd-sida och skicka sen skicka sedan tillbaka skivan för retur, byte eller annan skiva Ja, jag kopierade den för jag blev så fruktansvärt sur när jag var upplagd för lite mysig lyssning och skivan bara hackade..

Just nu:
Musik: Bladerunner OST
Film: "Jimmy P" [BLURAY]

Musik- och Filmanläggning
Go to Top of Page

Gabe
Member

535 Posts

Posted - 2005/10/27 :  17:21:15  Show Profile Send Gabe a Private Message
Några sådana problem har jag inte med mitt ex! Har spelat den i bilen, i sovrummet och på "finsstereon". Plus kollat på DVD:n....
Hälsar
Gabe
Go to Top of Page

Drem
Member

696 Posts

Posted - 2005/10/27 :  22:05:32  Show Profile Send Drem a Private Message
Gabe: You lucky sob!

Just nu:
Musik: Bladerunner OST
Film: "Jimmy P" [BLURAY]

Musik- och Filmanläggning
Go to Top of Page

struts
Member

315 Posts

Posted - 2005/10/28 :  15:26:57  Show Profile Send struts a Private Message
Har ni inte lyssnat på Wojtek Gorals skivor "Acid duck", 2001, och "No exit", 2005" där en stor del av Sveriges jazzmusikerelit medverkar, men det är inte bara jazzmusiker som medverkar, så kan det vara ett hett tips. De är utgivna på det Svenska skivbolaget CMC records, No exit där både Mats Ronander och Totta Näslund medverkar är den mest lättillgängliga av dom men Acid duck är enligt mig nåt snäpp bättre med drag åt Weather Report hållet emellanåt.

Enligt mig så är det bland den bästa jazzmusiken, i genren fusion, som utgivits i Sverige på lång tid.
Go to Top of Page

lars
Member

461 Posts

Posted - 2005/10/29 :  23:19:10  Show Profile Send lars a Private Message
Köp något med Ewan Svensson.
Hörde honom på Neffe för inte så länge sen.

Har aldrig blivit så förvånad någonsin. Vilken gitarrist. Världsklass. Bästa gitarristen i Sverige och så har man aldrig hört namnet. Vad håller musikkritikerna på med som inte klarar av att skriva om en sån förmåga.

Ewan jobbar just nu ihop med en fransk pianist och gör succe i Paris.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000