HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Kommersiell radio (Nytt å fräscht)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/10/26 :  15:14:21  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Hejsan,

Det slog mig nu när jag lyssnar på en kommersiell radiokanal där dom ofta säger "Nytt å fräscht"; hur kan det komma sig att det är viktigt att det är nytt å fräscht? Jo för att dom själva, på kort tid, gör musiken uttjatad och ofräsch!


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!

Håkan64
Semester på egen begäran

4574 Posts

Posted - 2005/10/26 :  15:18:19  Show Profile Send Håkan64 a Private Message
"Kommersiell musik är som en frukostbulle: Efter en timme i brödkorgen vill ingen äta den"
Go to Top of Page

Jensevik
Member

513 Posts

Posted - 2005/10/26 :  20:43:22  Show Profile  Visit Jensevik's Homepage Send Jensevik a Private Message
Det där ska jag fasen trycka på en tröja.

"It takes a joyful sound
To make the world go round"
Go to Top of Page

Gus
RödaTråden vinnare April-lurare

3570 Posts

Posted - 2005/10/26 :  21:24:31  Show Profile Send Gus a Private Message
Påminner mig om en reklamkanal som höll på att tjata ihjäl mig på jobbet,
dom hade en ljudslinga på ett par hundra låtar som man snart hade lärt sig.
Varje kvart var det reklam där dom talade om att dom var mångfaldens kanal
Go to Top of Page

Håkan64
Semester på egen begäran

4574 Posts

Posted - 2005/10/26 :  21:51:10  Show Profile Send Håkan64 a Private Message
Det där ska jag fasen trycka på en tröja.

Glöm inte skriva citat: ollekalle
Go to Top of Page

krang
Member

434 Posts

Posted - 2005/10/26 :  21:57:24  Show Profile Send krang a Private Message
Ja, summasumarum är att när du stänger av radion kommer du inte ihåg vad du hörde mer än det gammla vanliga och att det var nytt och fräscht .
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/10/27 :  07:48:59  Show Profile Send matte76 a Private Message
Kommersiell radio är endast skval i bakgrunden, inget att ta seriöst. Varför? Dels för att de till 99 % kör dålig musik enligt mig och dels för att variationen är obefintlig. Någon enstaka gång kör de bra musik som tex Green Day men totalt sett är det mest dynga.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

jonas_gbg
Member

336 Posts

Posted - 2005/10/27 :  20:51:44  Show Profile Send jonas_gbg a Private Message
Är kanske reklamradion en del av förklaringen till att det säljs mindre skivor?
Vem vill betala 180 spänn för att få lyssna på låtar man redan hört 100 gånger?


För mig är radio ett dött media.
Under 90-talets början lyssnade jag ganska mycket på radio, kanske flera timmar varje dag.
Men så hände något...
Det började spelas samma låt av någon artist flera gånger varje dag. Om man bytte kanal så fick man höra samma utbud av låtar. Det fanns ingen variation.
Ibland var det tom så att när man bytte kanal så fick man höra samma låt spelas samtidigt på en annan kanal.

I Göteborg införde City107 något de kallade variationsgaranti.
Samma låt fick bara spelas en gång mellan kl 9-15 (om jag minns rätt).
Men före eller efter, och såklart nästa dag gick fint.

1996 var jag hos mina föräldrar ett tag under sommaren, där gick radion mest på Mix Megapol.
Efter några dagar insåg jag att jag kunde ställa klockan efter vilka låtar som spelades.
Denna kanal har för övrigt fått mig att utveckla nån allergi mot gruppen Mike and the Mechanics för att de spelat "Over my shoulder" fler gånger än jag orkar räkna.

1998 gav jag upp, och stängde av radion.
Jag upptäckte att mitt intresse för musik höll på att dö ut.
Radion fick mig bara att bli uttråkad. Jag började att förknippa musik med tristess.

Idag lyssnar jag på radio ca 1 timme/vecka, och då mest på nyheter.
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/10/27 :  21:11:05  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Ett genomtänkt inlägg Jonas. Tack för läsningen.
Reflektionen att skivförsäljningen har med kommersiell radio att göra är intressant. Det å ena sidan men å andra sidan så behövs nog radion för att "di unga skall veta om artisten" och således lägga en grund för skivförsäljning. Men självklart tänker vissa "Ahh nu har jag hört den så många gånger...".

Jag hade en kompis som var magsjuk nån gång under högstadiet. Då spelade dom "Over my shoulder" när han spydde som mest. Han mådde och mår fortfarande illa när han hör låten...

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2005/10/27 :  21:12:16  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Jag har över huvudtaget aldrig lyssnat på musik genom radion. Jag vill välja den musik jag lyssnar på utifrån dagsform, sinnesstämning och syfte. Radion är bäst på tal, SR P1 och P4 står därför på ofta och länge. Perfekt för att hålla allmänbildning och nutidsorenteringen på hyfsad nivå.

mvh/ Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page

Gustaf
Member

398 Posts

Posted - 2005/10/28 :  16:47:51  Show Profile Send Gustaf a Private Message
Lyssna på SRX (sr.se)...kanon för oss som gillar bra och variationsrik pop (när man inte ställer så höga krav på ljudkvaliteten, typ på jobbet)

Edited by - Gustaf on 2005/10/28 16:48:31
Go to Top of Page

Devilfish
Member

185 Posts

Posted - 2005/10/29 :  13:40:28  Show Profile  Visit Devilfish's Homepage Send Devilfish a Private Message
En sak som också retar mig med den komersiella radion är att de ibland rotar fram en 'gammal goding' som man själv minns och gillar.
Sen utövar de samma f-rb-nn-de upprepning av denna låt tills de gjort om den 'gammla godingen' till ett hatobjekt.
Och chansen att undkomma det hela är liten då det står radioapparater överallt inställda på samma kanal.

From Helsingborg by the sea
Now with thunder from DUCATI

Edited by - Devilfish on 2005/10/29 17:14:49
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000