Jag är sugen på att bygga en DDDAC1543. I orginal så går dacen på ett 12 v batteri men ja tycke det verkar bökigt. Vad kan man använda för strömförsörjning i stället?
Ljudnörd med rötterna i Jönköping men pluggar nu akustik i Göteborg.
Vanlig "väggbula" på 14-15V följt av spänningsregulator+några kondensatorer? Det är enkelt att bygga.
Tänk dock på att batteri i princip alltid är bättre ur brussynpunkt; å andra sidan så är jag mycket skeptisk till att någon faktisk skulle kunna höra skillnad mellan ett batteri och en vettigt gjord reglering.
Problemet med vanliga bulor är att de oftast är väldigt dåligt filtrerade, det kommer en hel del skräp med. De är inte gjorda för att driva känslig utrustning direkt.
Har du filtrering av spänningen på dacen så kan du naturligtvis köra med 12V direkt. Det faktum att orginalet drivs med batteri gör dock att jag gissar på att det saknas, i alla fall lär den inte vara anpassad för en bula..
Jag mailade Doede Douma (konstruktören) han sa att skillnaden med eller utan batteri är välldigt små. Kan man sätta i ett passivt lågpass filter för at få bort störningar? Vad menas men att glätta?
Ljudnörd med rötterna i Jönköping men pluggar nu akustik i Göteborg.
Visst går det att bara glätta men då bör man köra ganska stora (förhållandevis) kondensatorer. När det gäller låga strömmar är(matning av op-ampar och annat) är det i princip alltid bättre att använda en regulator än att försöka glätta bort allt rippel. En spänningsregulator plockar effektivt bort allt 50 Hz. En annan fördel med regulatorer är att man vet exakt vilken spänning man får ut, jag litar inte helt på bulor.
Personligen skulle jag dock kört på spänningsregulator med två kondensatorer. Komponentkostnaden blir väl totalt ca 20 kr eller så.
Man kan (om man vill) plocka isär vägbulan och montera transformatorn, likriktaren och de kondingarna som sitter i tillsammans med det du rekommendera i lådan om man inte vill ha den nere på golvet.
Om jag minns rätt så använder DDDAC1543 tre spänningar. två på 8V o en på 5V. Dessa tre spänningar har egna regulatorer på kortet.
Men du vill ha en så brus o rippel fri inspänning som möjligt. Om jag har förstått rätt så vill klockan ha en riktigt bra o stabil spänning detta för att minska jittret ut från den.