HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Tips på bra EL34:or
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2002/10/25 :  17:55:51  Show Profile Send nin a Private Message
Jag ska byta ut mina slutstegs rören i min förstärkare och behöver tips på vad jag byta till istället. Nu sitter det Tesla rör och skulle vilja testa några andra. Jag vill ha rör jag kan lita på, inga som blåser höger och vänster. Annars så är jag öppen till förslag och även ett bra ställe att köpa dom ifrån (helst sverige).

-Mattias-

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2002/10/25 :  17:57:40  Show Profile Send EAR a Private Message
quote:
Originally posted by nin

Jag ska byta ut mina slutstegs rören i min förstärkare och behöver tips på vad jag byta till istället. Nu sitter det Tesla rör och skulle vilja testa några andra. Jag vill ha rör jag kan lita på, inga som blåser höger och vänster. Annars så är jag öppen till förslag och även ett bra ställe att köpa dom ifrån (helst sverige).

-Mattias-

Köp Tungsram eller ännu hellre Mullard om du hittar dem men allra allra bäst är TELEFUNKEN

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page

DasKapital
Member

614 Posts

Posted - 2002/10/25 :  17:59:52  Show Profile Send DasKapital a Private Message
Av de nytillverkade har jag bra erfarenhet av Svetlana EL34. Fint ljud och stabilt byggda. Kan köpas från LH-musik och Triod-ljud bland annat.

//Rickard

Ino Audio for life
Go to Top of Page

Robis
Member

552 Posts

Posted - 2002/10/25 :  20:03:12  Show Profile Send Robis a Private Message
Jag beställer mig ett par Svetlana på måndag! Det ska bli intressant att se om det gör någon skillnad med rörbyte - jag vet inte hur gamla slutrören är som sitter på nu men jag har mina aningar...
Go to Top of Page

DasKapital
Member

614 Posts

Posted - 2002/10/25 :  20:09:04  Show Profile Send DasKapital a Private Message
quote:
Originally posted by Robis

Jag beställer mig ett par Svetlana på måndag! Det ska bli intressant att se om det gör någon skillnad med rörbyte - jag vet inte hur gamla slutrören är som sitter på nu men jag har mina aningar...

Mycket bra val! Var beställer du dem från? LH-musik har billigare frakt, men sist jag beställde svetlana därifrån var det "gamla" rör(oanvända dock!!) med gamla loggan på. När jag beställde från triod-ljud var det med nya loggan. Dock ser de identiska ut på insidan, åtminstone vad jag kunde se.

Ino Audio for life
Go to Top of Page

Robis
Member

552 Posts

Posted - 2002/10/25 :  20:12:14  Show Profile Send Robis a Private Message
Tror det blir LH-musik, jag handlade en quadrupel (?) med Sovtek 6550 där för något år sen
och fick bra service. Mäster Andersson har iofs bra priser han också men men..

Fast jag är rätt sugen på dom där Yugo Ei Big Bottle - dom ser så blaffiga ut
Go to Top of Page

DasKapital
Member

614 Posts

Posted - 2002/10/25 :  20:17:24  Show Profile Send DasKapital a Private Message
Kör på Svetlana. De ser också mäktiga ut, då glaset är mycket tjockare än på Sovtek. Ser helt enkelt mycket mer exklusiva ut! Flasher-gettern är en bra bit snyggare gjord också. Symmetrisk , med inverterad "v-form" (låter flummigt va? )!
Har inte hört så mycket bra om Ei-fabriken, kanske mest är rykten dock... Se exempelvis http://scobro.150m.com/Rivera/TubeResources.htm!

Ino Audio for life
Go to Top of Page

DasKapital
Member

614 Posts

Posted - 2002/10/25 :  20:19:09  Show Profile Send DasKapital a Private Message

Ino Audio for life
Go to Top of Page

Robis
Member

552 Posts

Posted - 2002/10/25 :  20:19:39  Show Profile Send Robis a Private Message
Jo, det blir Svetlana - såg på Triod-ljud´s hemsida (och några fler)om rykten att jänkarna bombade fabriken under deras räder

Snacka om statsterrorism...
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2002/10/25 :  21:47:49  Show Profile Send nin a Private Message
Oj, det har hamnat porr bilder här på forumet.
Nej, det blir inga rör nu, ska skicka förstärkaren på uppgradering och genomgång (har varit ett litet lätt brum i vänstra kanalen) till england, och där sätter han in nya rör. Det ska bli kul att få hem den sen. Tråkigt under tiden...
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2002/10/25 :  21:49:15  Show Profile Send nin a Private Message
...behöver minst 12 EL34 för min förstärkare:
Go to Top of Page

EAR

3863 Posts

Posted - 2002/10/26 :  00:22:06  Show Profile Send EAR a Private Message
Märker att ni gärna vill ha nytillverkade rör.Jag kan nästan lova er att om ni hittar rör som är nya men tillverkade för länge sedan typ TUNGSRAM,MULLARD eller TELEFUNKEN så är det så att de är mycket bättre än de nytillverkade.Prova och ni blir bara så oj oj det var detta jag ville ha

Go to Top of Page

n/a
deleted

185 Posts

Posted - 2002/10/26 :  04:06:47  Show Profile Send n/a a Private Message
Tesla bekommer mig väl, så uteslut inte det du redan har.
men att prova kan vara bra för "hälsan"

Go to Top of Page

DasKapital
Member

614 Posts

Posted - 2002/10/26 :  09:46:50  Show Profile Send DasKapital a Private Message
NOS-rör är fint! Men tyvärr krångligt att hitta och dyrt. Jag fick dock tag i en laddning fina gamla Joint-Army-Navy rör (5687) gjorda av Philips till mina förstärkare nu för en spottstyver.

Tror www.angela.com har en bunt EL34:or som är märkta "siemens" (de är tydligen från lite olika gamla västerländska fabriker). Men som sagt, Svetlanarören är så otroligt mycket billigare.

Och för min del finns det inte en chans att jag skall köpa NOS-slutrör till mina förstärkare. Skall jag ha tag på 4 st NOS-300b är det bara Western Electrics som gäller och då får jag sälja min själ för att ha råd...

Ino Audio for life
Go to Top of Page

EAR

3863 Posts

Posted - 2002/10/26 :  10:09:48  Show Profile Send EAR a Private Message
Ojdå glömde nämna SIEMENS de är också bra plus att det finns säkert fler som jag glömt.

Go to Top of Page

Robis
Member

552 Posts

Posted - 2002/11/12 :  12:40:57  Show Profile Send Robis a Private Message
Jag kunde inte hålla mig.. I helgen beställde jag ett par Yugo-Ei "Big Bottle" EL34 samt trägavlar till min Audion.

Bara utav ren fåfänga känns det som
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000