Author |
Topic  |
|
mats
Member

123 Posts |
Posted - 2002/10/25 : 18:41:26
|
Hej !! Är intresserad av denna och kan få ett bra pris på den idag (39.000). Har dock ej hunnit provlyssna den än och vet därför inte vad jag kan vänta mig för prestanda cd/video. Jag har Avr32 redan så att dvd32r är det logiska valet av dvd spelare/cdspelare. Är det några här som har jämfört denna med dyrare cdspelare? hur står den sig mot single box cd spelare igentligen??
tack på förhand
Mats |
|
Yps
Member

180 Posts |
Posted - 2002/10/28 : 09:14:33
|
Står mycket erfarenheter om den på www.tagmclaren.com (under diskussion-grupperna).
Mvh Magnus |
 |
|
dec_alpha
Member

173 Posts |
Posted - 2002/10/28 : 18:41:54
|
Jag kommer nog själv att köpa DVD32R då det är dags för inköp av ny transport, valet är näst intill självklart ifall man redan använder sig utav en AV32R. Detta pga den mycket trevliga synk-länkningen man kan nyttja. Jag har läst om mängder med folk som är nöjda med denna kombination, det är faktiskt bara EN person jag sett som sagt annorlunda, han tyckte att ljudet blev bättre i kombination med en Wadia spelare, men han skrev aldrig särskilt utförligt varför.
|
Robert Hjertkvist |
 |
|
Bamsefar
Member

345 Posts |
Posted - 2002/10/28 : 19:41:25
|
Bara EN person ??? Det finns många som inte anser att DVD32R är prisvärd, men de som köpt en DVD32R kan a) inte sälja den utan en STOR förlust och b) gillar den kompromiss som den normalt sett representerar...
Nåja, jag verkar vara den ENDA som råkat jämföra DVD32R + AV32R mot en Wadia (som inte ens är min). Jag lobbar stenhårt för att TAG skall göra det möjligt att välja andra filteraloritmer än den nu valda... Det är trots allt en DSP vi pratar om så det är inga tekniska hinder... Så Wadia är inte helt fel ute som jag ser det, därav lobby verksamheten...
När DVD32R dök upp på marknaden tror jag att den kostade 35.000 på listpriset. Numera är listan 50.000 och det vart det ganska så raskt efter det att den introducerats. Den ovan nämnda är kanske den svarta som Ultimate har på hyllan sedan en lång tid tillbaka, troligen från den ursprungliga batchen om 35.000 - prutläge alltså. I vilket fall som helst så är följande att tänka på:
Man kan få bättre återgivning för mindre pengar, en separat DVD och en separat CD-Drive är mycket enkelt att få till för under 39.000 sek. Det som gör TAG duon så outstanding är att TAG ger en bra service (även om TAG glömde bort min DVD32R när den var på rep där i våras - den var bara borta i drygt 5 månader) och att den är solid. Men kvaliteten sviktar tidvis, såsom de flesta high end märken. Just nu kan man läsa en hel del konstiga saker som inträffade i helgen då en AV32R och två DVD32R verkar ha fått hicka.
Om man köper en ex-demo / beggad från butik, så se till att du får minst ett års garanti. Det finns en hel del saker som kan strula på den, och då vill man inte åka på att den skall till London på ens bekostnad - för i Sverige får man den inte servad... Bara en sådan sak som luckan som inte alltid vill vara med och leka...
Följande är mina åsikter:
Om man skall ha den absolut bästa bilden så stavas det HTPC. Om man skall ha det absolut bästa ljudet från en CD skiva så är Wadia att föredra.
Om man skall ha en enda spelare så har man i princip bara DVD32R och Arcam DV88plus att välja på. Den andra billigare och något sämre bildkvalitet, men man får råd med en himla massa filmer för mellanskillnaden mot den första - ett val alltså...
En HTPC strular tidvis mycket, kan få problem med lip-sync och en himla massa annat. Därför vill jag inte rekommendera denna lösning, det krävs en hel del för att verkligen få det att alltid lira.
Å andra sidan, har DVD32R enbart komposit och S-Video alternativ komponent ut (alltså, man ställer in DVD32R mellan komposit+S-video eller komponent ut). Alltså INTE RGB/SCART.
Man kan få RGB om man köper en PSM192 (de-interlacer) som kostar 17.500 enligt listpriset (en Isan Ultra kostar mindre, och för samma pengar får man en QuadScan Elité HD vilket då inkluderar en scaler på bekostnad av utebliven 2:2 pull down) men då enbart i form av en progressov signal = fungerar inte med TV apparater med SCART. Dock har man väl köpt en DVD32R så har man antagligen råd med en riktig projektor eller som jag en bra plasma.
Sist men inte minst, DVD32R är attans snygg !!! Och den jobbar superbt med resten av ens TAG enheter.... Radion, T32R, är ju bara så bra - men även den ack så dyr...
Men prisvärd är inte DVD32R - det är allt omkring som gör den intressant, inte det att den är bäst på någon specifik punkt utan generellt sett en bra drive. Den kostar helt enkelt multum. |
 |
|
mats
Member

123 Posts |
Posted - 2002/10/28 : 21:39:27
|
Tack för alla svar..Ni har gett mig annu mer att tänka på :)..Tack bamsefar för ett väldigt utförligt svar som tar upp många av de frågor jag har ställt mig..Jag har letat efter både en bra cd och dvd och tycker ju att DVD32r är 2 flugor i en smäll precis som du säger men det är mycket pengar...Det är inte billigt att vara pryl/musik galen :)..Jag tror att jag väntar lite till faktiskt och ska åtminstonde lyssna på och jämföra med andra separata cd och dvd spelare. Kanske slutar med att jag köper en dvd 32r vem vet..Hade bara i helgen på mig förmodligen ändå att bestämma mig för den för 39.000 och det hela kändes som ett impulsköp trots att jag har läst det mesta som finns att säga om DVD32r:en. Har nån utav er lyssnat på meridian 596? Den verkar ochså vara bra på både cd och dvd biten..Hmm så många val så lite tid att lyssna :(..
|
 |
|
|
Topic  |
|
|
|