HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Vinkelfel på tonarmar
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2005/10/29 :  21:43:03  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Har suttit och roat mig med att rita fram olika tonarmsgeometrier
för pivotarmar och har samtidigt letat efter vad som används av
andra. Det enda jag har hittat så här långt är det här och då
ställer jag mig lite frågande till varför man strävar efter ett
vinkelfel på 0 grader där det inte finns någon information på
skivan (63,6mm från centrum) men man godtar i stället ett
vinkelfel om 2 grader längst ut på skivan (145mm från centrum).
Gör vinkelfelen mest skada längst in eller ?

http://www.musicalsurroundings.com/clearaudio/pivoted.html

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se

Edited by - Dahlberg on 2005/10/29 22:03:35

UrSv
Member

2785 Posts

Posted - 2005/10/29 :  23:01:19  Show Profile Send UrSv a Private Message
För att kurvaturen är högre närmare centrum och fel vinkel således blir större gentemot spåret vid minsta positionsfel?
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2005/10/30 :  00:17:40  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Hade nån tanke åt det hållet jag också men tack ändå .

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

jonny99
Member

432 Posts

Posted - 2005/10/31 :  13:45:53  Show Profile Send jonny99 a Private Message
Just tonarmsgeometri är en av de få områden inom HIFI där svenskar varit pionjärer. Googla på Löfgren Baerwald, jag tror också det fanns nåt i MOLT för lääänge sedan. Man kan ju få precis 0 graders vinkelfel på två ställen på skivan, beroende på om man eftersträvar lägst genomsnittlig distorsion eller lägst maximal distorsion eller något annat så får man olika geometrier. Kan ge många timmars tidsfördriv för matematiskt intresserade audiofiler
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2005/10/31 :  16:45:19  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Tack för tipset

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2005/11/01 :  13:03:06  Show Profile Send time a Private Message
Lite ledtrådar får man här : http://fileserver.nakedresource.com/download_centre/index.php?tonearm_specifications.pdf

Funkar bra till SME och Stax i alla fall

Lämnat forumet
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2005/11/01 :  13:13:26  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Jag hittade ett litet program på enjoythemusic som verkar fungera riktigt bra.

http://www.enjoythemusic.com/freestuff.htm

Make your own protraktor, en liten bit ner på sidan. Högerklicka och "spara mål som...."

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2005/11/02 :  22:11:20  Show Profile Send edison a Private Message
"Vill minnas" (hur ofta har jag nu inte skrivit så, hehe...) att B & O på sin sista generation skivspelare med "icke tangential" tonarm hade en armgeometri som dom menade hade 2 punkter på skivan där vinkelfelet var 0, och att den ena punkten var rätt nära (men inte ända in på slutet av) sista spåret och det hela var avsett ge lågt fel i snitt över hela skivan.
Dom sa att skivbolagen ofta (iaf ofta) la låtarna så att allra sista låten på skivsidan inte var den som ställde störst tekniska krav, så om det var ett litet vinkelfel där var det inte så illa som om det var fel på andra ställen på skivan...detta som skäl till varför man inte valde att ha noll vinkelfel längst in där det annars egentligen är känsligast med minsta lilla fel.


SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2005/11/02 22:13:55
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2005/11/02 :  23:49:23  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Programmet som jag länkade till här ovanför ger en annan och
väsentligt mer logisk förklaring Väldigt fint litet prgram

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.26 sekunder. Snitz Forums 2000