Har suttit och roat mig med att rita fram olika tonarmsgeometrier för pivotarmar och har samtidigt letat efter vad som används av andra. Det enda jag har hittat så här långt är det här och då ställer jag mig lite frågande till varför man strävar efter ett vinkelfel på 0 grader där det inte finns någon information på skivan (63,6mm från centrum) men man godtar i stället ett vinkelfel om 2 grader längst ut på skivan (145mm från centrum). Gör vinkelfelen mest skada längst in eller ?
Just tonarmsgeometri är en av de få områden inom HIFI där svenskar varit pionjärer. Googla på Löfgren Baerwald, jag tror också det fanns nåt i MOLT för lääänge sedan. Man kan ju få precis 0 graders vinkelfel på två ställen på skivan, beroende på om man eftersträvar lägst genomsnittlig distorsion eller lägst maximal distorsion eller något annat så får man olika geometrier. Kan ge många timmars tidsfördriv för matematiskt intresserade audiofiler
"Vill minnas" (hur ofta har jag nu inte skrivit så, hehe...) att B & O på sin sista generation skivspelare med "icke tangential" tonarm hade en armgeometri som dom menade hade 2 punkter på skivan där vinkelfelet var 0, och att den ena punkten var rätt nära (men inte ända in på slutet av) sista spåret och det hela var avsett ge lågt fel i snitt över hela skivan. Dom sa att skivbolagen ofta (iaf ofta) la låtarna så att allra sista låten på skivsidan inte var den som ställde störst tekniska krav, så om det var ett litet vinkelfel där var det inte så illa som om det var fel på andra ställen på skivan...detta som skäl till varför man inte valde att ha noll vinkelfel längst in där det annars egentligen är känsligast med minsta lilla fel.
SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300 (Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.