Är väldigt nyfiken på Carlssons OA serie. Ska ner till Göteborg ett par dagar och tänkte passa på att lyssan på ett par någonstans. Vet dock inte vart jag kan göra det.
Vilken butik i Göteborg har OA högtalare? Vilka andra butiker bör jag besöka när jag är där?
Säg gärna vart dessa butiker ligger också. Hittar inget vidare i de krokarna, men det finns ju kartor
Ågrens har (eller haft i alla fall) ett par OA50.2 (tror jag det var, kan ha varit 52'or) stående. Har dock aldrig sett de inkopplade. Men slå dem en signal.
Jag ringde till Carsonfabriken i Skilingared för att höra om de viste vart jag kunde lyssna på några Carlssonhögtalare. De trodde dock att de var slutsålda i hela Sverige och att jag nog tyvär fick vänta på att det nya sortimentet kom ut på marknaden. Fattade det som det blivit litet glapp mellan de "gamla" modelerna och de nya. Får väl vänta till jul ungefär.
De ska tydligen komma med en ny budgetmodell som ska heta OA59 som skulle komma att kosta "förhopningsvis" 5000:- OA60 skulle nog hamna på runt 11000:- tror jag. Får väl fokusera på lite annat under tiden jag väntar.
Om du har vägarna förbi Halmstad får du gärna komma in om och lyssna på antingen ett par OA12 eller ett par OA51.
För övrigt är Carlssonhögtalare ett vettigt alternativ till betydligt dyrare högtalare som inte nödvändigtvis presterar lika mycket välljud i ett ordinärt bostadsrum.
Mac>>> I Halmstad finns en mängd Carlsson-fanatiker med allt från oa5 till oa52. Jag har själv ett par OA51 i rosenträ. Det är svårt att beskriva vad som utmärker Carlsson-högtalaren, de som gillar dem älskar dem nästan fanatiskt. De "löser upp" sig själva, man uppfattar inte längre källan till ljudet utan tycks komma från luften framför dem. Kör man bra inspelningar genom dem så upplöses själva rummet och man förnimmer inspelningslokalen. Denna känsla är ganska fin om man använder högtalarna tillsammans med en DVD (har dock ej testat att köra surround med Carlsson, men det är på G). Det är svårt att tala om för ngn hur de låter, de måste upplevas. Antingen älskar man dem hutlöst, eller så betraktar man dem som en kufs misslyckande i HiFi-historien.
- Carlsson Illuminati - "Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet Admin www.Faktiskt.se