HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Mini-aleph
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Gothmog II
Member

435 Posts

Posted - 2005/11/01 :  15:59:22  Show Profile Send Gothmog II a Private Message
Hej alla

Jag har just avslutat bygget av en mini-aleph. Då jag inte är någon hävert på elektronik så undrar jag ett par saker. Jag använder CRC för matningen (22000uF, 0,5 ohm, 68000uF) per sida och mäter jag över motståndet (0,5ohm) så ligger det 2 volt där över, det skulle innebära att varje sida drar 4 Ampere kontinuerligt, kan det vara korrekt?
Likaså ligger det 0,6V över 0,33ohms resistorerna, 2A genom transistorerna låter mycket, vad skulle hända om man byter dessa mot 0,47 Ohm? Hur ställer man biasen överhuvudtaget på en mini-aleph.

Mvh Tommy
http://www.kk-pcb.com/mini-a.html

Cairn Fog 2, Cairn 4808A, Edison 60, DIY Aleph 3, Audio Innovations 300, Ariel loudspeakers, Stax Lambda och en SAAB 9-5 Aero 315 Hk Etanol (Maptuned)

Det finns genvägar till det perfekta ljudet

Edited by - Gothmog II on 2005/11/01 16:07:23

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

8383 Posts

Posted - 2005/11/01 :  16:25:23  Show Profile Send Fuling a Private Message
2A tomgångsström är lite högt för en Mini, men om kylarna klarar det så är det ingen nackdel.
Över motståndet i nätdelen har du också en rippelspänning att tänka på när du mäter, AC-komponenten kan ge fel mätvärde skulle jag tro.

Att ändra från 0,33 till 0,47 borde minska biasen, jag tror jag gjorde den ändringen när jag byggde ett par åt Levande.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Gothmog II
Member

435 Posts

Posted - 2005/11/01 :  17:50:16  Show Profile Send Gothmog II a Private Message
Tack för svaret. Blir till att joddla iväg till den lokala langaren av elektronik i morgon och införskaffa 4 st 0.47 Ohm 5 watt motstånd. Blir lite orolig att kylflänsarna skall klara så hög tomgångsström. Men finns det verkligen inget annat sätt att ställa tomgångsströmmen i denna stärk?

Mvh
Tommy (som kommer att få en varm vinter)

Cairn Fog 2, Cairn 4808A, Edison 60, DIY Aleph 3, Audio Innovations 300, Ariel loudspeakers, Stax Lambda och en SAAB 9-5 Aero 315 Hk Etanol (Maptuned)

Edited by - Gothmog II on 2005/11/01 17:51:47
Go to Top of Page

Fuling

8383 Posts

Posted - 2005/11/01 :  18:24:38  Show Profile Send Fuling a Private Message
I de större Alepharna har jag för mig att det sitter ett högohmigt (220k eller så) motstånd i konstantströmkällan med vilket man kan ställa biasen.
Ser inget sånt här.

I den här tråden står nog det mesta du behöver veta om Mini-A:
http://www.diyaudio.com/forums/showthread.php?s=9cf708b32117a31ef26ae5eb72c6585d&threadid=2001&highlight=

Kuriosa: I första inlägget nämner GRollins att " someone" kom med idén till en förminskad Aleph. Gissa vem denne någon är...

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Fuling

8383 Posts

Posted - 2005/11/01 :  18:29:25  Show Profile Send Fuling a Private Message
Hmm, schemat i din länk skiljer sig från GRollins originalschema.
Konstantströmkällan är annorlunda.

Go to Top of Page

Gothmog II
Member

435 Posts

Posted - 2005/11/01 :  18:40:26  Show Profile Send Gothmog II a Private Message
Skulle det kanske kunna vara en "snygg" Fuling som kom med ideen till en mini. . Jag vet att schemat skiljer sig, och det gör mig lite förbryllad Har ännu inte kunnat prova den. Saknar försteg. Men jag bygger både ett Bride of Zen och ett Kaneda. (spelar för tillfället på en edison 60). Men som sagt skall pröva med 0.47 Ohm, hoppas att det sänker strömmen lite.

Ps Visste att det var du, såg det på diyAudio.

Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2005/11/01 :  19:16:15  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message
En sån där liten fin en kanske man skulle klara att hårdwajra?

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se
Go to Top of Page

Fuling

8383 Posts

Posted - 2005/11/02 :  08:53:22  Show Profile Send Fuling a Private Message
quote:
En sån där liten fin en kanske man skulle klara att hårdwajra?

Det går utmärkt!
Jag byggde ett par monoblock åt en polare och då körde jag helt hardwirat.
Det som var lite krångligt var att ansluta de grova kablarna som matningsspänningen går genom.
Någon sort kraftiga lödstöd rekommenderas.

För länge sen byggde jag ett par åt mig själv på experimentkort (onekligen mycket smidigare) med men utgångssteget hardwirat.

Go to Top of Page

Gothmog II
Member

435 Posts

Posted - 2005/11/03 :  10:12:42  Show Profile Send Gothmog II a Private Message
Efter att ha bytt 0.33Ohms motstånden till 0.39 så är nu tomgångsströmmen mer moderata 1.6A och kylflänsarna inte fullt så varma efter en halvtimme. Jag mailade Kristijan på Pcb design och enligt honom var det fullt normalt med 2A tomgångsström!!! Nu skall jag bara fixa till lite i skatboet innuti lådan (etsa kretskort till strömförsörjningen etc.) och dra om lite signalkablar, så kanske det kommer en bild på värmeaggregatet så småningom.

VARMA hälsningar

Tommy

Ps kan knappt bärga mig tills jag får kretskorten till Aleph 5 DÅ NI

Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2005/11/08 :  20:46:12  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message
jag läste en tråd för nåt år sen här på forumet en som byggde 2.an eller 5.an. Han hade satt en omkopplare på ett motstånd i biasen så att man kunde välja halv bias vardagslyssning ,full bias finlyssning

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se
Go to Top of Page

Gothmog II
Member

435 Posts

Posted - 2005/11/12 :  14:53:33  Show Profile Send Gothmog II a Private Message
Vardags lyssning och finlyssning, jag säger då det.

Go to Top of Page

Fuling

8383 Posts

Posted - 2005/11/12 :  19:37:01  Show Profile Send Fuling a Private Message
Med tanke på skillnaden i livslängd mellan full och halv (t.ex.) bias så är det nog ingen dum idé

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000