HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Dynamik igen
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/11/03 :  22:24:52  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Det var uppe för nån vecka sedan att på Depesch senaste skiva så var det full utstyrning som gällde. Ett fenomen som blir allt vanligare tyvärr speciellt på remastrade skivor.

Jag tänkte ta det ett steg längre. När jag fick hem mitt Accuphase A-50 så slog det mig flera ggr att på en o samma skiva så är det en himla skillnad på dynamiken mellan låtar. Jag vill inte dömma om det är rätt att styra ut nivåerna nära max i topparna vare sig det är 2-3 instrument som spelar eller om det är ett helt band. Men sitter man o lyssnar så hörs det omedelbums att nivåerna åker jojo.

Exempel:
Chris Jones : Roadhouse and Automobiles.
Huruvida det handlar om att dom har nyttjat kompressor på låt 5 eller om dom har ökat volymen på dom andra 2 låter jag vara osagt. Men det låter knäppt när låt nr 1 har högre nivå än tex 5 som innehåller så många fler spelande.





Ett annat exempel är Christian Willisohn. Där är x-tra pålägg av bas , sax och trummor på vissa låtar. men dom ligger ganska lågt i volym i mixen så där borde ju vara små skillnader. Mina öron säger visst är där skillnader. Soundforge visar följande.
Låt nr 4 har bas o elgitarr som x-tra pålägg och på nr 6 är det bara sång o piano

Man kan tydligen lita på öronen (puh )




Om man tar mangelmusik alá Infected då ?
Exemplet från Im the Supervisor , låt 1 o 2


Det slår i botten när det dras på förfullt annars ser det ju ganska bra ut !? Att det finns ständiga toppar beror ju på beatet

När jag ändå höll på så scannade jag in Mike Oldfield Amarok. Den bästa platta som nånsin har gjorts. Det är bara 1 låt på hela skivan o det låter absolut inte som Oldfield. Många fattar inte att det är han Den skivan innehåller allt man kan tänka sig i musikväg o den har en jäkla dynamik. 2 kompisar har spelat i sönder sina högtalare med den här skivan !!
Jag brukar även dema den just för dynamik men även för mikrodetaljer etc etc Nivåerna går nästan i max på slutet bara. Jag visar liteutvalda delar.






I den rödmarkerade delen knäpper han med fingrarna , lite fingervisning om vilket drag o snärt det är i skivan.


Slutet där det är som högst.

Vet inte riktigt vad jag vill ha sagt med det här förutom att jag är trött på dynamiklösa skivor. Även när nivåerna på samma skiva går lite hit o dit. Det är även lite intressant att studera låtarna o hur musiken flyter .

*edit*
Stavfel

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2005/11/03 22:28:15

Calle G
Member

521 Posts

Posted - 2005/11/03 :  23:00:34  Show Profile Send Calle G a Private Message
Vad innebär detta med dålig dynamik egentligen? Vad är bra och vad är dåligt och varför? Jag har lite svårt att tolka graferna tror jag.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/11/04 :  07:00:32  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
På denna bilden har du 3 olika låtar


Den översta är enbart akustisk gitarr o sång i början lite längre fram kommer det med en lågmäld kör o en bas. Max nivån , alltså den högsta ljudnivån nås redan enbart med sång o gitarr. Ska då nivåerna mot dom andra låtarna ha lite verklighets anknytning så ska dom vara lägre. Där är inte så stor skillnad på graferna mellan dessa tre låtar men lyssnar du så hör du det direkt.

Jämför då mot Oldfield där alla nivåer mer eller mindre har verklighets anknytning så kanske du förstår vad jag menar. När nått händer på Oldfield då händer det verkligen. Musiken känns sååå mycker mer levande för en Gitarr låter lika mycket som en gitarr. Den är inte ytstyrd till maxnivå.


Spelar man Jones låt nr 5 på hygglig nivå för att sen hoppa över till 1:an då flyger du ur stolen redan efter första tonen !!

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2005/11/04 07:03:23
Go to Top of Page

krellmaster
Member

886 Posts

Posted - 2005/11/04 :  09:24:47  Show Profile  Visit krellmaster's Homepage Send krellmaster a Private Message
Jag förstår din point, det här har retat mig i årtionden faktiskt men fenomenet kanske har blitt värre dom senaste 10 åren. Att ALLT ska låta så j---a MYCKET. Trist!

Är det lika illa live måntro? Jag går sällan på förstärkta konserter längre. Mixergubbarna har ju möjlighet att dra på i svagare partier så allt låter lika mycket live oxå......

Dynamik är häftigt, för min del börjar det bli mer å mer lyssning på klassisk musik för där finns oftast rejäl dynamik.

nyfiken skeptiker
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/11/04 :  09:52:20  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Jag glömde ju Telarcs 1812 , kollar den i kväll

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

RKL
Member

423 Posts

Posted - 2005/11/04 :  09:53:57  Show Profile  Visit RKL's Homepage Send RKL a Private Message
Kommer att tänka på två skivor som kunde vara intressanta att "mäta upp" på detta sätt; Hugh Masekelas "Hope" (Triloka) och Yuri Honing Trio "Star Tracks". Båda är väldigt lågt inspelade för att ge rum för en smått otrolig dynamik då de sätter igång med "hela orkestern".

Mvh,

RKL

www.highendnews.com
Go to Top of Page

Audionet
Reportage-Harry 2007, 100.000-klubben

4639 Posts

Posted - 2005/11/04 :  09:55:08  Show Profile  Visit Audionet's Homepage Send Audionet a Private Message
Dynamik, "I live for this shit" som en känd skådespelare utryckte det

Det är dynamiken som får musiken att leva. Skall utvecklingen fortsätta med hög komprimering kan man lika gärna sälja och köpa en cd limpa.


- Jag undrar hur dom medeltida människorna kunde klara sig utan skivspelare.
- Det kunde dom inte, dom är ju döda allihop.

Min blogg http://matvinhifi.blogspot.se
Min hemsida http://www.bildifokus.se
Facebook
http://www.facebook.com/Bildifokus
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/11/04 :  10:18:26  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Just Amarok har den där live känslan då ljudvolymen följer med instrumentens naturliga volym. Men vi får nog tyvärr stå ut med det

Men där finns dom som sköter sig. Sheffield Labs är väl dom som överlag sköter sig bäst av det jag har hört. Det är ganska lätt att höra direkt om dynamiken finns med för nivån överlag är lägre så man får skruva upp lite för att komma till samma nivå som på andra plattor. Sen får man skruva ner igen

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2005/11/04 :  13:20:19  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
Dynamik är verkligen viktigt för slutresultatet och "livet i musiken", tyvärr verkar inte alla masteringstekniker och musiker förstå det...
Go to Top of Page

RKL
Member

423 Posts

Posted - 2005/11/04 :  14:34:18  Show Profile  Visit RKL's Homepage Send RKL a Private Message
En annan sak som ofta hänger ihop med de värst komprimerade skivorna är en fruktansvärt dåligt mixad/mastererad bas..... Det låter tunt hela vägen igenom, med fullregistershögtalare vill man också emellanåt höra att de lägsta noterna antingen är helt okontrollerade eller så bortklippta som helhet....

Som tur finns det ännu vissa som satsar på inspelningskvalitet. Det var tal om klassisk musik ovan; Reference Recordings har väldigt bra dynamik på sina inspelningar, värt att provlyssna. Som referens kan nämnas att skivorna spelas in av en Keith Johnson, som även äger Spectral....

Mvh,

RKL

www.highendnews.com
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2005/11/04 :  15:32:14  Show Profile Send Roq a Private Message
På tal om mätningen av Infected-plattan så har jag upplevt just att den senaste "I´m the Supervisor" är mer komprimerad än deras tidigare "Converting vegetarians". Skulle vara kul och se en mätning på "converting.." och se om mätning och hörsel går hand i hand.

Edited by - Roq on 2005/11/04 15:32:49
Go to Top of Page

hjort
Member

754 Posts

Posted - 2005/11/04 :  15:34:47  Show Profile Send hjort a Private Message
quote:
Jag tänkte ta det ett steg längre. När jag fick hem mitt Accuphase A-50 så slog det mig flera ggr att på en o samma skiva så är det en himla skillnad på dynamiken mellan låtar. Jag vill inte dömma om det är rätt att styra ut nivåerna nära max i topparna vare sig det är 2-3 instrument som spelar eller om det är ett helt band. Men sitter man o lyssnar så hörs det omedelbums att nivåerna åker jojo.



Det är inte ovanligt att låtarna på en skiva är mixade på olika ställen, det kanske kan förklara en del?

Att toppen ska nå max någongång är ju ett måste med ett medium som bara har 16 bitar.
Jag har "sett" låtar där maxnivån är -25dB då är det i bästa fall 12 bitar man lyssnar på med en CD-skiva och det låter inte roligt.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/11/04 :  15:40:07  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
quote:
På tal om mätningen av Infected-plattan så har jag upplevt just att den senaste "I´m the Supervisor" är mer komprimerad än deras tidigare "Converting vegetarians". Skulle vara kul och se en mätning på "converting.." och se om mätning och hörsel går hand i hand.


Lyssnade på den igår o visst är det så ! Kollar den i kväll tillsammans med 1812

quote:
Att toppen ska nå max någongång är ju ett måste med ett medium som bara har 16 bitar.
Jag har "sett" låtar där maxnivån är -25dB då är det i bästa fall 12 bitar man lyssnar på med en CD-skiva och det låter inte roligt.


Man ska givetvis inte gå på andra hållet heller

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/11/04 :  15:57:31  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Kunde inte hålla mig så jag scannade in dom direkt.

En rolig detalj ang Telarcs 1812 , den är på gränsen till olyssningsbara pga kanonerna , man får ha kontroll på volymen hela tiden. Iaf så var jag nyfis att kolla med A-50 när jag märkte att dynamiken överlag hoppade upp nått snäpp. Mätarna på fronten ger en bra indikation på hur många Watt man nyttjar o kretsen känner av vad högtlarna ger för motstånd kontinuerligt.

Jag spolade fram till kanonerna o skruvade upp så konerna fladrade rejält. Då stod mätarna på nästan 300 W , på samma volym spelade symfonin som starkast i ca 40 W o låg på genomsnitt 15 W. Snacka om farlig skiva !!

Översta grafen visar genomsnitts volym , den i mitten visar symfonin själva när dom tar i som värst. Och underst är första kanon serien.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2005/11/04 15:58:47
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/11/04 :  16:20:06  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Converting Vegetarians skilljer sig en heldel på Supervisor. Beatet är inte utstyrt lika högt o dom "lugna" partierna ligger lägre i nivå.

Första låten på "Trance Side"


Låt nr 1 o 4 på "The Other side"

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/11/04 :  17:04:46  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Tänkte just be dig jämföra Converting Veg. med Supervisor.
"Im the Supervisor" är väl nyare än "Con.Veg"



"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/11/04 :  19:51:10  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Stämmer bra Zalve , det är 2 år mellan dom

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

gcs
Member

5272 Posts

Posted - 2005/11/04 :  22:56:43  Show Profile Send gcs a Private Message
Som tur finns det ännu vissa som satsar på inspelningskvalitet. Det var tal om klassisk musik ovan; Reference Recordings har väldigt bra dynamik på sina inspelningar
Det är ju inte helt rättvist att jämföra klassiskmusik med rock och pop. När man spelar in klassiskmusik använder man ju aldrig någon kompressorer eller limiter. Det som är tråkigt är att man idag limiterar popmusiken så att vågformen blir fullständigt förstörd och att det bara finns en nivå och det är fullt ös. Jag spelade en skiva häromdagen som blinkade overload mest hela tiden och när man tittade på vågformen i datorn så var det tjockt och med platta toppar. Men det är ju så den vanliga publiken vill ha det idag.
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2005/11/05 :  01:00:25  Show Profile Send Magnuz a Private Message
Det är ju en intressant fråga det där. Alltså när det gäller nivåskillnader mellan låtarna. Det beror väl på om man väljer att betrakta skivan som en helhet, eller de enskilda låtarna som separata verk.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/11/05 :  12:22:30  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Precis Magnuz

Jones o Willisohn är Stockfish skivor o dom har verkligen full kontroll över inspelning o mastring. Jag säger det igen att jag dömmer inte ut dom för det för men vill hellre ha en helhet över hela skivan. Fast Infected har väl åxå själva kontroll över sina produktion o där ser man en klar försämring

Telarcs 1812 är liiite overkill

Amarok har den helheten jag önskar dom flesta skivor hade. Richard Thompsons "you , me , us" misstänker jag har samma helhet så jag sla kolla den senare idag. Man borde kanske även kolla Cd mediats genomslags skiva med Dire straits

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Passerati
Member

3448 Posts

Posted - 2005/11/05 :  13:32:29  Show Profile Send Passerati a Private Message
quote:
johan_björklund
...Dire straits

Absolut, vore intressant att se
Skulle även gärna vilja se hur Fourplays platta, Elixier & Yes Please står sig... ? Själv upplever jag det som en källa till god återgivning så jag förutsätter* att de har rätt bra värden

Sedan har jag en annan önskelista, om skivvalen börjar tryta medans du fortfarande har tid...
Sara McLachlan, Mirrorball & Afterglow
Acoustic Alchemy, Back on the case
Jennifer Warnes, The hunter
Izzy, Ascolta
Iona, Open sky
Metallica, S&M
Och förstås alla våran Nils L, Acoustic live

Rackarns kul & intressant att du tagit upp detta, till en annan nivå.

Mvh
Passerati

( *Nästan, i princip, om man kan skriva så... )
Go to Top of Page

gcs
Member

5272 Posts

Posted - 2005/11/05 :  14:03:02  Show Profile Send gcs a Private Message
Telarcs 1812 är liiite overkill
Eller vilken inspelning som helst av 1812 eller Bolero. När man mixar en låt måste man sätta maxnivån någonstans. Det går alltså inte att sätta maxnivån -15dBf utan om det ska göras något får det bli senare vid mastringen. När man spelar in klassiskmusik så är det bara att läsa partituret och be orkestern att spela det starkaste partiet i stycket och ställa nivån efter detta å sen är det bara att köra. Annat är det när man gör en mångkanalsinspelning med många pålägg. Det är blir alltid lättare med akustisk musik typ Chris Jones där man spelat in allt eller det mesta i en ända tagning. I det här fallet har man utgått i från att C.J. sång är utgångspunkten för allt annat. Hur skulle det låta om sången hade olika nivå i dom olika låtarna
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/11/05 :  15:42:21  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
quote:
Hur skulle det låta om sången hade olika nivå i dom olika låtarna


Ungefär lika knasigt som när dom andra instrumenten skiftar i nivå Jag förstår vad du menar o ser problemet med det hela.

Hur skulle en ok lösning se ut ??

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

markih
LTS Göteborg

963 Posts

Posted - 2005/11/06 :  00:32:16  Show Profile Send markih a Private Message
Kul bidrag och klargörande! Mindre kul att det är på detta vis med inspelningarna.

Ps. Hörde 1812 förra helgen på mycket hög volym. När kanonerna 'smällde' tryckte det till i hela rummet, soffan skakade till och känslan var nästan overklig, -som om det var verkliga explosioner och att väggarna var på väg att rämna, -det klart värsta jag hört inomhus. Läbbigt realistiskt och mäktigt. Det ställer dock krav på anläggningen och jag upplevde att Nad 218-steget till basmodulerna säckade på ett märkligt vis, nästan som om jag föreställer mig att nätdelen 'tar slut'. Om så var fallet vet jag ej dock. Det kan ju lika gärna vara inspelningen (mickarna pallar kanske inte?) eller någe' annat? DS.

markih

Edited by - markih on 2005/11/06 00:33:41
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/11/06 :  01:41:44  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
St Anger ville inte med Soundforge , antagligen är det nått copy skydd

Brothers in Arms var inte hemma men On every Street får bli stand in. Den ser ut att bli ett föredömme Av vad jag kan utläsa så har dom haft kanon kontroll på volymerna för vissa låter är lågmälda o samma med volymen vilket syns i Soundforge !!

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2005/11/06 01:43:33
Go to Top of Page

gcs
Member

5272 Posts

Posted - 2005/11/07 :  11:42:21  Show Profile Send gcs a Private Message
Johan Björklund! Jag har nu inte hört de här skivorna som du talar om men situationen är knepig. Eftersom det mycket ofta är så att skivor idag är inspelade i olika studios och ibland i en eller flera studios som t.o.m. ligger i annat land. Vidare så vet man sällan vid inspelnings tillfället hur dom olika låtarna ska kopplas med varandra på den senare skivan. Som jag ser det är en lösning att man komprimerar men inte limiterar de låtar som låter svagare än dom borde göra om man jämför med låten som är inspelad med färre musiker. Men så är det så att trummor låter ungefär lika starkt i ett tremannaband som i ett band med fem musiker. Det är alltså svårt för mig att säga hur man bör göra utan att ha hört låtarna som du talar om.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.69 sekunder. Snitz Forums 2000