Author |
Topic  |
ol
Starting Member
6 Posts |
Posted - 2005/11/04 : 18:28:25
|
Trenger deres input til forsterkervalg til en Dynaudio 1.3 SE. Vurderer en av de ovenstående forsterkere. Med en cdspiller og en signalkabel med lite varme, hvilken forsterker tror dere vil matche Dynaudio 1.3 SE ? Liker ljuden lite varm,organisk och med lite "kjött på benet" |
|
sampix
100.000-klubben

1808 Posts |
Posted - 2005/11/04 : 18:31:52
|
En begagnad Gryphon Callisto 2100 borde väl annars vara ett bra alternativ |
kabelskitsnackare
|
 |
|
Bubben
Member

1032 Posts |
Posted - 2005/11/04 : 20:46:47
|
quote: En begagnad Gryphon Callisto 2100 borde väl annars vara ett bra alternativ
Amen... |
"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet." |
 |
|
matte76
100.000-klubben

6570 Posts |
Posted - 2005/11/04 : 21:32:36
|
Primaren är för svag för Dynaudio och Gryphon kan nog vara svår att få tag på. Krellen däremot förekommer rätt ofta på begagnatmarknaden och ska låta bra med Dynaudio. Är också klart vassare än Bladelius Thor. Kör på Krell. |
- Blått ett lag - Malmö FF! - Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes) - Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)! - Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
|
 |
|
Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts |
Posted - 2005/11/04 : 21:40:45
|
quote: Krellen däremot förekommer rätt ofta på begagnatmarknaden och ska låta bra med Dynaudio. Är också klart vassare än Bladelius Thor. Kör på Krell.
Du säger ju i en annan tråd att du inte provat Krell....hur kan du då säga vilken som är bäst 
// Jonas
|
Konsult hos Consulterna |
Edited by - Sanoj on 2005/11/04 21:45:20 |
 |
|
Loopen
Member

621 Posts |
Posted - 2005/11/04 : 21:59:03
|
Har själv en Krell400 och den passar mycket bra till mina Contour 3.4. Hade tidigare Contour 1.3MkII men då med en Electrocompaniet. Men jag kan tänka mig att Krellen och dina SE kommer bli ett grymt val. Thoren är med ett bra köp. Inte lika bra som Krellen på mina Dunaudio men absoulut prisvärd då den kostar 12000:- mindre. Primare vet jag en del om men har inte hört i30 så jag har ingen kommentar förutom att jag inte tror den når upp till varken Krell eller Thor.
Lycka till. //L |
 |
|
akktustakki
MJW Musik hemma

1098 Posts |
Posted - 2005/11/04 : 22:05:44
|
Som ett ypperligt alternativ kan jag föreslå Densen DM-10. Ja, jag vet att jag talar i egen sak här, likväl är det en mycket välljudande bekantskap ihop med Dynaudio. Vi har testat, dock inte med just den kombinationen.
Finns ingen som helst anledning att tro att det kommer att fungera annat än riktigt bra. Å för de pengarna som den är till salu för så blir det ett starkt alternativ till förstärkare som passar dessa burkar som hand i handske. |
nu schlappnaru av... DIY. Monacor
|
 |
|
sampix
100.000-klubben

1808 Posts |
Posted - 2005/11/04 : 22:33:04
|
quote: quote: -------------------------------------------------------------------------------- Krellen däremot förekommer rätt ofta på begagnatmarknaden och ska låta bra med Dynaudio. Är också klart vassare än Bladelius Thor. Kör på Krell. --------------------------------------------------------------------------------
Du säger ju i en annan tråd att du inte provat Krell....hur kan du då säga vilken som är bäst
// Jonas

Btw, jag har lyssnat på Gryphon-förstärkaren jag rekommenderade |
kabelskitsnackare
|
 |
|
kasra
Member

588 Posts |
Posted - 2005/11/04 : 22:45:08
|
quote: Du säger ju i en annan tråd att du inte provat Krell....hur kan du då säga vilken som är bäst

1.3se har låg impedans kombinerat med låg känslighet, så mycket effekt och mycket ström. Förslagen krell/bladelius/gryphon låter rätt rimligt. Men helst vill man kanske ha ett par saftiga monoblock till dessa
|
"Pretty girls dont cry"
|
Edited by - kasra on 2005/11/04 23:01:51 |
 |
|
Poe
Member

808 Posts |
Posted - 2005/11/04 : 23:02:35
|
Primares I30 kan nog vara ett alldeles ypperligt alternativ. Har själv lyssnat mycket på kombinationen Primare A30.1 samt Dynaudio 52SE / Contour 1.4 och det låter mycket bra. Jag kör själv med A30.2 och 52SE med mycket gott resultat. |
eof Min anläggning |
 |
|
matte76
100.000-klubben

6570 Posts |
Posted - 2005/11/04 : 23:13:16
|
quote: Du säger ju i en annan tråd att du inte provat Krell....hur kan du då säga vilken som är bäst
Sanoj: Har aldrig sagt att jag lyssnat på den heller. Men många med Dynaudio har ju denna Krell, vilket borde betyda att det kan vara en bra kombo. Att den är vassare än Thor anser jag vara självklart. |
- Blått ett lag - Malmö FF! - Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes) - Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)! - Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
|
 |
|
Larsho
Member

5340 Posts |
Posted - 2005/11/04 : 23:30:35
|
matte76
Håller med dig fullständigt  |
Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död |
 |
|
ol
Starting Member
6 Posts |
Posted - 2005/11/04 : 23:59:01
|
At de fleste småhøytalere trives med dyr og kraftig elektronikk er velkjent, men er Dynaudio så mye mer tungdrevent enn andre høytalere ? Er dette ut fra egne erfaringer eller har det blitt en "etablert sannhet" uifra hva andre sier ? Har hørt s1.4 og 3.4 med 10 watt integrert rørforsterker. Spilte meget bra på normalt lyttenivå. I HiFi&Musikk anbefalte de en 50 rørforsterker til 1.4 som en god kombinasjon. Samme magasin mente at 35 watt Lavardin passet som hånd i hanske til 1.3 SE.
|
 |
|
sampix
100.000-klubben

1808 Posts |
Posted - 2005/11/05 : 00:03:06
|
quote: 1.3se har låg impedans kombinerat med låg känslighet, så mycket effekt och mycket ström. Förslagen krell/bladelius/gryphon låter rätt rimligt.
Om inte jag minns fel så varnade Stereophile för att man bör vara försiktig med att kombinationen Krell 400xi och högtalare som besitter en låg impedans |
kabelskitsnackare
|
 |
|
kasra
Member

588 Posts |
Posted - 2005/11/05 : 00:04:32
|
hifi&musik e roliga quote: men er Dynaudio så mye mer tungdrevent enn andre høytalere ? Er dette ut fra egne erfaringer eller har det blitt en "etablert sannhet" uifra hva andre sier ?
Ja speciellt 1.3SE / Ja
Om du orkar läsa så finns det en kort review i stereophile med mycket nyttigt: quote: http://stereophile.com/standloudspeakers/333/index6.html
quote: I would not suggest pairing these speakers with tiny single-ended triodes—not with that low 85dB sensitivity. Yes, I tried it. As expected, the speakers died—just didn't come to life. Be wary of small tube amps and small integrateds with little current drive.
|
"Pretty girls dont cry"
|
Edited by - kasra on 2005/11/05 00:07:11 |
 |
|
ol
Starting Member
6 Posts |
Posted - 2005/11/05 : 00:15:02
|
Når man anbefaler Electrocompaniet ECI-3 sammmen med 1.3 SE så blir jeg skremt i forhold til å være tungdrevne. Electrocompaniet ECI-3 er en meget strømsvak 70 watter. Spiller bra på lettdrevne høytalere, men noe jeg ikke ville brukt på 1.3 SE. Minimum måtte vært ECI 4/ECI 5 som er en 120 watter. |
 |
|
kasra
Member

588 Posts |
Posted - 2005/11/05 : 00:15:43
|
quote: Om inte jag minns fel så varnade Stereophile för att man bör vara försiktig med att kombinationen Krell 400xi och högtalare som besitter en låg impedans
1.3SE har som lägst 3.7ohm vid 180Hz annars ligger impedancen på ovan 5ohmslinjen. Enligt sterophile test ser det inte ut som den har några problem med 4ohm alls. |
"Pretty girls dont cry"
|
 |
|
Bubben
Member

1032 Posts |
Posted - 2005/11/05 : 00:27:50
|
quote: Har aldrig sagt att jag lyssnat på den heller. Men många med Dynaudio har ju denna Krell, vilket borde betyda att det kan vara en bra kombo. Att den är vassare än Thor anser jag vara självklart.
Jaha..så det är fritt fram att rekomendera vad man vill nu, utan att ha behövt höra det. Det här kommer få en intresant vändning på alla trådar om råd på förstärkare, högtalare och cd-såelare.
Jag kommer förövrigt rekomendera Halcro till allt och alla. Jag har inte hört dem, men att de är bättre än allt anser jag vara självklart. |
"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet." |
 |
|
Ranefjord
Member

422 Posts |
Posted - 2005/11/05 : 01:05:08
|
Tips: Ta en titt på Plinius integrerade förstärkare 9200 (200W). Har du råd --> McIntosh. |
Snoogens |
 |
|
new order
Member

238 Posts |
Posted - 2005/11/05 : 01:55:03
|
Släng ett öra på Pathos Classic One och Roksan Caspian.Ingen av dessa är några effektmonster precis men är väldigt trevliga musikförmedlare.Den sist nämda tycker jag är ett riktigt kap,synd att inte fler upptäckt så otroligt bra Roksan är!! |
 |
|
Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts |
Posted - 2005/11/05 : 02:21:17
|
quote: Sanoj: Har aldrig sagt att jag lyssnat på den heller. Men många med Dynaudio har ju denna Krell, vilket borde betyda att det kan vara en bra kombo. Att den är vassare än Thor anser jag vara självklart.
Är det inte justare mot den personen du ger råd till att du skriver att du inte har en susning, men gissar friskt.
// Jonas
|
Konsult hos Consulterna |
 |
|
Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts |
Posted - 2005/11/05 : 03:34:14
|
Lite ordning i tråden nu.
Håll isär tips och egna erfarenheter!
|
"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd" |
 |
|
Mickel
Starting Member
2 Posts |
Posted - 2005/11/05 : 09:11:26
|
Har lyssnat på Krell kav400xi med s1.4 och dom passade mycket bra ihop,mvh. |
Dr Avalanche får gärna stå för basen... |
 |
|
matte76
100.000-klubben

6570 Posts |
Posted - 2005/11/05 : 09:52:55
|
quote: Jaha..så det är fritt fram att rekomendera vad man vill nu, utan att ha behövt höra det. Det här kommer få en intresant vändning på alla trådar om råd på förstärkare, högtalare och cd-såelare.
Bubben: Ja, om man rekommenderar någon att lyssna på något är väl det ok? Vilket är vad jag gjort.
quote: Är det inte justare mot den personen du ger råd till att du skriver att du inte har en susning, men gissar friskt.
Sanoj: Hmm...se ovan. Har jag lyssnat skriver jag det, men rekommendera att lyssna på något kan man väl få göra, eller? Många är ju nöjda med Krell/Dynaudio, vilket jag också skrivit. |
|
 |
|
hayabusa
Member

79 Posts |
Posted - 2005/11/05 : 10:16:21
|
Gryphon Callisto låter som en stärkare som kan svara till dina önskemål. Har ingen erfarenhet i hemmiljö av 400Xi eller Thor. Deras föregångare däremot har jag ägt/provat hemma. Hade en KAV 300i som jag provbytte med polarens Amplifix en månad. Krellen hade djupare fastare botten,likvärdiga i topp, men mellanregistret var klart mjukare och behagligare utan att förlora detaljer i Krellen. Båda var rörande överens om att Krellen stod som segrare, men om vi snackar prisvärdhet var Amplifixen ett mycket bra val. När jag köpte Calliston tappade jag hakan ,den spelade i en annan liga. Du skriver att du vill ha,ljudet varmt organiskt med litte kött på benen. Låter som en bra beskrivning av Gryphonen. Kan hitta dom för runt 25. |
, |
 |
|
marran
Member

540 Posts |
Posted - 2005/11/05 : 11:19:32
|
jag hörde 1.3se med EC-elektronik på malmömässan för ett antal år sen och det var då i mitt tycke mässans bästa ljud! grymt släpp och ös, trots stort rum. så EC är nog ett bra alternativ, sen vet inte jag om det kommit en ny 1.3 sen jag lyssnade, det var nog en 3-4år sen |
Do never underestimate the power of a large number of morons! |
 |
|
Topic  |
|